Mezi Estonskem a Ruskem se rozhořel spor, který se přesunul na internetovou síť; terčem útoků crackerů se staly vládní, obchodní a bankovní servery • Červen se stane měsícem chyb prohlížečů. Na Ukrajině bude místní komunita crackerů hledat slabiny v internetových stránkách. Nalezené problémy budou zveřejněny. • Dell mění strategii. Bude se zaměřovat především na notebooky a zaútočí na rozvojové trhy v Pacifiku a Jižní Americe. • Naše země se může pochlubit zajímavým projektem navigace pro nevidomé.
Dnes začneme pěkně zostra. Přímo mezistátním kybernetickým konfliktem. Rusku zřejmě stále leží v žaludku nedávné rozhodnutí estonské vlády, která se rozhodla odstranit z metropole Tallinu pomník vystavěný Rudé armádě. Tato událost proběhla všemi médii a každý si jistě vybavíme záběry především rusky hovořících protestantů a jejich ostré potyčky s policií. Jak se zdá, konflikt nabral zcela nový rozměr.
Těsně po kontroverzním odstranění památníku začaly Estonsko trápit kybernetické DDoS (Denial-of-service attack) útoky na důležité webové stránky. Napadeny byly především vládní a obchodní servery, zcela ochromena byla stránka ministerského předsedy i webové prezentace některých bank a škol.
Estonský ministr obrany Jaak Aaviksoo se pro agenturu AP vyjádřil, že za útoky stojí kromě jiného právě Rusko. Estonská vláda tvrdí že zná případy, kdy byly na ruských stránkách zveřejněny instrukce, jak zaútočit. Tomuto podezření nahrává i fakt, že některé útoky byly vedeny z IP adres počítačů ruské vlády. Rusové ale toto nařčení jednoznačně odmítají a tvrdí, že jejich počítače byly pouze zneužity s úmyslem svést vinu na Rusko.
Těžko odhadnout, na čí straně je pravda, protože běžnou praxí hackerů je schovávání se za IP adresy cizích počítačů. Mikko Hyppönen z bezpečnostní společnosti F-Secure se pro finský deník Helsingin Sanomat vyjádřil v tom smyslu, že „u podobných útoků je často skoro nemožné vypátrat původce“ a dodal, že „prakticky byla v této kauze prokázána účast vládního počítače pouze v jednom případě. A sedět za ním mohl vlastně kdokoliv.“
Ostatní počítače, ze kterých byly útoky vedeny, se nacházely hlavně ve Vietnamu, Kanadě, Brazílii a USA. Důkazem závažnosti celého konfliktu je, že do vyšetřování se vložilo i NATO, které Estonsku pomáhá odhalit pravé útočníky.
Že by se nám rýsovala nějaká kybernetická válka?
Červen: měsíc chyb prohlížečů
To na Ukrajině používají cracking naprosto jiným způsobem. Mají tam člověka, který se skrývá za přezdívkou „MustLive“. Ten na svém blogu oznámil, že červen se stane „měsícem chyb internetových vyhledávačů“. Projekt ovšem nespočívá ve škodlivém napadání internetových stránek, nýbrž ve vyhledávání chyb a možností, jak to provést. Výsledky budou uveřejňovány a měly by tak jako vedlejší produkt posloužit webmasterům a programátorům k odstranění chyb. MustLive tak chce, podle vlastních slov, upozornit internetovou komunitu a uživatele na možná bezpečnostní rizika.
Trochu svérázný způsob, nemyslíte? Má pochopitelně své odpůrce i své přívržence. Velké společnosti jako například Google či Microsoft se k podobným projektům staví rozporuplně. Podle svých vyjádření se snaží maximální možnou měrou eliminovat bezpečností rizika ve svých aplikacích. Nicméně náklonnost k podobným projektům, které mají svým způsobem upozornit na rizika, neprojevila přímo žádná z nich.
Možná nakonec člověka, který si říká MustLive, některá z nich zaměstná. Pro příznivce podobných projektů ještě dodejme, že internetová komunita volá po vyhlášení podobných měsíců hrůzy pro Windows Vista a pro Oracle. Visty, třeste se!
Dell mění strategii
A u bezpečnosti ještě chvilku zůstaneme. Dnes již jednou zmíněná finská společnost F-Secure oznámila, že byla vybrána společností Microsoft jako hlavní dodavatel bezpečnostních řešení pro Windows Home Server. Přestavitelé Microsoftu chválili F-Secure pro jeho dlouhou tradici ve vytváření jednoduchých a účinných bezpečnostních aplikací.
Microsoft se očividně opravdu snaží, aby byly jeho aplikace bezpečné. To firma Dell, která se vypracovala z garáže na největšího výrobce počítačů na světě, teď chystá velké změny. Její obraz a renomé totiž v poslední době poněkud upadlo. Nechala se dokonce předhonit společností Hewlett-Packard. A zakladatel firmy Michael Dell se rozhodl, že si to nenechá líbit. Firma Dell mění svoji obchodní strategii.
Posledních dvacet let se firma zabývala prodejem svých strojů přes Internet a telefon. Počítače byly montovány podle specifikací zákazníka a firma tak ušetřila na provozních nákladech. To se ale má změnit. Dell se chce začít orientovat na přímý prodej v klasických obchodech, kterým se zvyklo v dnešní době internetového prodeje říkat „kamenné“. Mnozí to označují za malou revoluci na poli výpočetní techniky.
Dell se teď bude zaměřovat hlavně na notebooky a zaútočí na rozvojové trhy v Pacifiku a Jižní Americe. Podaří se mu znovu získat výsadní postavení na trhu? Nejde špatnou cestou? Analytik Mikako Kitagawa řekl pro server vnunet.com, že „Dell by se neměl uchylovat do low-end sektoru“. Právě zde vidí příčinu jeho neúspěchu. David Daoud, manažer z IDC k tomu pro ITweek.co.uk dodal, že by firma „měla zaměřit svou pozornost více na firemní PC, high-endové herní PC a počítače na zakázku“. Kromě těchto změn také začal nabízet předinstalovaný Ubuntu Linux. „Dell oznámí partnerství s Canonical na prodeji linuxových modelů s předinstalovaným Ubuntu,“ řekla Jane Silber, výkonná předsedkyně společnosti. Akcionáři pevně věří, že se Dell vrátí na výsluní. A my uvidíme.
Z dnešního souhrnu by se mohlo zdát, že technologie přináší především problémy a hrozby. Technologie ale může být prostředkem k vytváření přínosných projektů – o tom se snadno přesvědčíme, když se na závěr podíváme na novinky do ČR.
Navigace pro nevidomé
Spolupráce Nadace Vodafonu, Organizace nevidomých a slabozrakých a Výzkumného a vývojového centra ČVUT zrodila ojedinělý a velmi praktický projekt. Jedná se o navigaci pro nevidomé.
Ta prakticky funguje tak, že nevidomý u sebe má přístroj, který zaznamenává jeho polohu. V případě, že se ztratí, už nemusí zoufat. Stačí když přístroj zapne. Tím dá signál call centru, že potřebuje pomoc. Operátor mu pak pomocí telefonického spojení může pomoci ze šlamastiky.
Nevidomý pochopitelně není sledován celý den, přístroj dodá na call centrum údaje o poloze, jen pokud se zapne. Funguje tedy podobně jako alarm. Podle slov vedoucího projektu bylo zachování soukromí klientů jednou z hlavních podmínek. Projekt je jedním z mnoha, které ukazují, že spolupráce firem a výzkumných středisek přináší ovoce.