Rozvíjející se segment podnikových služeb láká v České republice zaměstnance na nadstandardní benefity. Nejde přitom o všeobecně nejoblíbenější 13. plat či dovolenou navíc, ale o kurzy a školení. Vyplývá to z údajů asociace ABSL, která sdružuje lídry v oblasti sdílených podnikových služeb.
„Vzhledem k tomu, že centra sdílených služeb představují pro mnohé zaměstnance start jejich kariéry, jsou benefity ve formě kurzů, školení a možností dalšího profesního vzdělávání a rozvoje důležitým argumentem při rozhodování o přijetí pracovní nabídky,“ okomentoval situaci v sektoru prezident asociace ABSL Ota Kulhánek s tím, že k přehodnocení nabídky finančních i nefinančních benefitů přistoupila v uplynulém roce většina velkých zaměstnavatelů tohoto segmentu, a to především z důvodu silného růstu a zvyšující se konkurence jednotlivých zaměstnavatelů. Nabídka benefitů přitom vychází z průzkumů realizovaných mezi samotnými zaměstnanci, a odráží tak jejich skutečné preference.
V loňském roce tvořily ve sledovaném segmentu pětici nejčastějších benefitů další týden dovolené, stravenky, jazykové kurzy, tzv. sick days, neboli volno pro případ nevolnosti bez nutnosti čerpání dovolené či nemocenské, a penzijní připojištění. Letos u zaměstnanců center sdílené podpory vítězí jazykové kurzy (73 %), penzijní připojištění (68 %), podpora sportovních aktivit (64 %), životní pojištění (45 %) a další školení či kurzy (41 %). Kurzy a školení se orientují jednak na získání certifikací v konkrétních oborech, jako jsou například informační technologie (CISA, ITIL), finanční služby (CIMA, CIA, ACCA apod.) nebo projektový management (PMP, Agile, Scrum apod.), jednak na osvojení tzv. měkkých dovedností (komunikace, emoční inteligence apod.) či time management.
Jde o zcela jiný typ benefitů, než je běžný na podobných pracovištích v západní Evropě, kde se více zaměřují na poskytování dlouhodobých benefitů v oblasti penzijního a zdravotního pojištění. Nabízí například velmi rozsáhlé a bohaté programy penzijního pojištění, úrazového pojištění a pojištění pracovní neschopnosti (například kompenzace výše mzdy po dobu až 2 let), případně nadstandardní zdravotní péči.
„Samozřejmě se zaměstnavatelé z oblasti podnikových služeb snaží podporovat své pracovníky i formou zkrácených úvazků či poskytnutím částečného homeofficu. Jde však o podmínky, které jsou již považované za standard, nikoliv za nadstandardní benefit,“ vysvětluje Ota Kulhánek s tím, že v průměru dnes zkrácený úvazek využívá 14,5 % pracovníků center sdílené podpory a částečnou práci z domova necelá polovina. „De facto se jedná o způsob, jak podpořit sladění rodinných a pracovních povinností, které je v současné době velkým trendem,“ uzavírá Kulhánek.
V dnešní době působí v ČR přes 150 center sdílených podnikových služeb (SSC), která představují významný zdroj zaměstnanosti, a to nejen v Praze, ale i v regionech, především v Brně, Ostravě, Olomouci či Pardubicích. Celkem centra dávají práci téměř 60 000 zaměstnanců.