Wi-fi se stává v českých školách standardem. Má ho již 56 procent z nich, zjistil výzkum Cisco

Více než polovina českých škol již nabízí svým žákům připojení prostřednictvím wi-fi. Vyplývá to z odpovědí účastníků série seminářů Roadshow pro školy, která proběhla v osmi městech České republiky a byla určena pro učitele základních a středních škol. Pouze 17 procent škol o zavedení bezdrátové sítě pro žáky vůbec neuvažuje, naopak 16 procent ji plánuje zavést do jednoho roku. Za největší výzvu spojenou s nabídkou wi-fi ve školách považují učitelé zabezpečení sítě. Jako hlavní problém jej vidí 53 procent respondentů, pro pětinu je pak největším problémem možný přístup žáků k nevhodnému obsahu.
Celkem v osmi českých městech se mohli učitelé v rámci Roadshow pro školy dozvědět více o možnostech, které jim přinášejí moderní technologie. V rámci Microsoft EDU Days akci pořádala společnost Microsoft se svými partnery, včetně společnosti Cisco, která prezentovala možnost vybudování bezpečné a spolehlivé bezdrátové sítě na platformě Cisco Meraki. Výsledky nereprezentativního výzkumu mezi téměř pěti stovkami učitelů z celé České republiky naznačují, že wi-fi připojení začíná být pro školy samozřejmostí. Svým žákům ho dnes nabízí již více než 56 procent škol*. Ze škol, které wi-fi zatím neprovozují má dalších 16 procent v plánu zavést wi-fi během následujícího roku, necelá pětina s tím pak počítá v delším časovém horizontu. Pouhých 17 procent škol o zavedení wi-fi pro žáky vůbec neuvažuje.

Jako největší výzvu v souvislosti s nabídkou wi-fi pro žáky vnímá většina učitelů zabezpečení sítě před zneužitím. Naopak 15 procent učitelů ve wi-fi žádné riziko pro školu či žáky nevidí. Možná překvapivě se pouhá 2 procenta učitelů obávají zneužití připojení ke kyberšikaně, 6 procent pak možné nelegální činnosti studentů. Více než pětina respondentů se obává možného zpřístupnění nevhodného obsahu žákům.

„Informační technologie jsou dnes mnohdy uzavřeny ve specializovaných učebnách. My přitom potřebujeme dostat IT do každé třídy a do každého předmětu, protože to pro žáky a studenty znamená rychlejší přístup k informacím, možnost konfrontovat různé názory a vytvářet si kritický pohled na probíranou látku. Toho se ve školách běžně nedostává,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR. „Přitom je samozřejmě nezbytné zajistit, aby byla síť maximálně bezpečná, studenti se nestali obětí kybernetického útoku, nebyli vystaveni nevhodnému obsahu a aby připojení využívali skutečně k výukovým účelům,“ doplňuje.

Facebook jen o přestávce
Platforma Cisco Meraki může být odpovědí na potřebu škol nabídnout žákům připojení k internetu prostřednictvím wi-fi, ale zároveň zajistit, aby tato síť byla dostatečně stabilní a bezpečná nejen z hlediska obrany proti možnému útoku hackerů, ale aby dokázala také chránit žáky před nevhodným obsahem. Cloudové rozhraní pro správu umožňuje administrátorům udržet si přesný přehled nejen o jednotlivých přístupových bodech, ale také o připojených zařízeních. Celou bezdrátovou síť přitom mohou spravovat v podstatě odkudkoli a z jakéhokoli zařízení.

To školám sníží náklady, protože správce sítě nemusí být ve škole fyzicky přítomen a jeden specialista tak může obsluhovat více škol najednou. Stejně tak lze do sítě přidat přístupový bod, který může být předkonfigurován ve správcovském rozhraní na dálku, takže jeho samotné připojení do sítě a rozšíření či vylepšení pokrytí ve škole zvládne i mírně pokročilý uživatel.

Přístupové body Cisco Meraki navíc umožňují zablokovat přístup k určitým stránkám a chránit tak žáky a studenty před nevhodným obsahem. Lze je dokonce nastavit tak, aby aplikovaly různá pravidla v závislosti na tom, kde jsou umístěny, nebo v závislosti na čase. Školy si tak mohou nastavit, že přístupové body zajišťující pokrytí ve třídách dovolí žákům během vyučovací hodiny prohlížet výhradně stránky související s výukou, či jim například nedovolí přistupovat během hodin k Facebooku a dalším sociálním sítím. Naopak během přestávek mohou blokovat pouze stránky s obsahem pro dospělé. Naopak přístupový bod umístěný třeba v jídelně či šatnách nemusí časová omezení využívat vůbec.

Výzkum proběhl mezi 432 učiteli a řediteli škol během Roadshow pro školy v říjnu 2015.

Exit mobile version