Společnost IBS automotive s.r.o. je předním poskytovatelem dat pro oceňování vozidel v ČR a SR. Od února 2015, kdy se připojila ke společnosti Audatex Systems, je součástí skupiny Solera Holdings, významného hráče na poli IT řešení pro oblast automobilového průmyslu a pojišťovnictví.
„Asi každý z nás zažil situaci, kdy si vybíráme své vysněné ojeté vozidlo přes inzertní servery či procházíme autobazarem a hledíme na vývěsní tabule s uvedenou prodejní cenou. Je tato cena vyvěšená na zpětném zrcátku či na čelním skle opravdu konečná prodejní cena určená právě nám? Na úvod Vám prozradím, že tomu tak ve většině případů není,“ komentuje výsledky analýzy nabídkových a realizovaných prodejních cen vybraných modelů ojetých vozidel Ladislav Smrčka, datový analytik ze společnosti IBS automotive.
Z odborného hlediska se jedná o cenu nabídkovou, uvedenou daným prodejcem a v konečném případě se nemusí rovnat ceně, kterou zaplatíme za náš vůz. Konkrétní částku, kterou bazar obdrží za prodej, nazýváme cenou realizovaného prodeje. Realizovaná cena může být v některých případech o 15 i více procent nižší, než cena nabídková.
Společnost IBS automotive s.r.o. se problematikou sběru dat, cenotvorby a konečného ocenění ojetých vozidel zabývá již řadu let a proto má k dispozici nabídkové ceny prodejců i ceny již z realizovaných obchodů a tyto data soustavně analyzuje.
Pro konkrétní ukázkový případ byla vybrána jednak tři ojetá vozidla, která se řadí na nejvyšších místech žebříčku v prodejnosti ojetých automobilů v ČR a naopak jedno vozidlo, které je na našem trhu méně zastoupené a jeho nabídka na trhu s ojetinami je omezená. Jedná se o vozidla Škoda Octavia, Volkswagen Golf, v neposlední řadě oblíbený Ford Focus a MPV Mazda 5. Níže uvedená tabulka uvádí přesnou identifikaci vozidla s uvedeným rokem výroby či prvním uvedením do provozu, cenu nabídkovou prodejcem, cenu realizovaného obchodu a rozdíl mezi těmito cenami. K výpočtu bylo použito pro každý model cca 10 identických vozidel s konkrétní motorizací a stupněm výbavy a jejich ceny byly zprůměrovány.
Z uvedeného přehledu vidíme, že u nejprodávanější Škody Octavia je realizovaná cena automobilu o 9 % nižší než cena nabídková. Obdobná situace je u Fordu Focus a u modelu Volkswagen Golf činí uvedený rozdíl 5 %. Největší rozdíl v uvedených cenách je viditelný právě u vozidla kategorie MPV, Mazdy 5. Tento rozdíl je dán již zmíněnou omezenou nabídkou na trhu s ojetými automobily, kde se často setkáváme s velkým rozpětím nabídkové tržní ceny. Právě omezený počet těchto automobilů na trhu dovolí obchodníkovi nabídkovou cenu navýšit a vyčkat na příchod zájemce.
„Z výsledků průzkumu je zřejmé, že cena uvedená na inzertních serverech či v autobazarech není vždy konečná. Vyplatí se nad touto cenou zamyslet a pečlivě prověřit technický stav vozidla, protože právě stav vozidla nám dokáže konečnou prodejní cenu výrazně ovlivnit a při nákupu automobilu ušetřit nemalou částku,“ uzavírá Ladislav Smrčka.
Není cena jako cena
„Ve své dlouholeté znalecké praxi jsem se setkával a doposud stále setkávám s rozdílností v chápání základních pojmů cena a hodnota vozidla. Tyto jsou často zaměňovány či nesprávně reprodukovány, a to zejména z neznalosti jejich pravého významu,“ popisuje Zdeněk Šustr, vedoucí oddělení automotive market research, analytik a hlavní metodik společnosti IBS automotive. Navíc existují i významově odlišná rozšíření těchto pojmů (výchozí cena, tržní cena, průměrná cena …), která ve svém důsledku celou problematiku ještě více komplikují. Jak tomu tedy ve skutečnosti je?
Cena je vždy pevná částka, která je požadována, nabízena nebo zaplacena za zboží nebo službu. Cenou se tedy označuje určitá pevná, zpravidla sjednaná, částka při nákupu a prodeji zboží (zákon č. 526/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Hodnota není na rozdíl od ceny pevnou částkou, ale odhadem ohodnocení zboží a služeb v daném čase podle konkrétní definice hodnoty. Hodnotou se vyjadřuje pouze určité optimální rozpětí v závislosti na tom, z jakých hledisek, za jakých podmínek a k jakému účelu je hodnota zkoumána.
Výchozí cena vozidla je pro účel oceňování rovna ceně nového vozidla, a to v případě, že toto je k datu ocenění jako nové v prodeji. V ostatních případech je nutné použít srovnatelnou cenu, která se stanoví parametrickým nebo přímým cenovým porovnáním s prodávanými novými vozidly. Výchozí cena je základní finanční hodnotou používanou při kalkulacích a oceňování podle znaleckého standardu i podle jiných používaných metodik.
Obvyklá cena (dříve byl používaný výraz obecná cena) je cena, která by byla dosažena při prodejích stejného, popřípadě obdobného majetku nebo při poskytování stejné nebo obdobné služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění. „Je to cena běžná, pravidelně se opakující a odpovídající zvyku v daném místě a čase. Proto ji analýzou trhu můžeme odhadnout s poměrně velkou přesností nebo s malým rozptylem od průměrné hodnoty,“ vysvětluje Zdeněk Šustr. Obvyklá cena je tedy v podstatě odrazem zprůměrovaných dohodnutých cen za vozidla srovnatelného druhu, vlastností, stáří apod., jak se utvářejí v určité lokalitě a za určitých časově proměnlivých podmínek.
Tržní hodnota vozidla je hodnota, jíž je s největší pravděpodobností možno dosáhnout v daném místě, čase a za daných podmínek trhu s vozidly mezi dobrovolně a legálně jednajícím kupujícím a prodávajícím s vyloučením působení mimořádných faktorů (prodej v tísni, nekalá soutěž apod.), tedy bez zřetele na individuální či jiné zájmy vybočující z běžné praxe. Přitom se předpokládá, že oběma stranám jsou známa všechna relevantní fakta o předmětu prodeje, jednají tedy se znalostí věci, obezřetně a bez donucení.
Podle současných zavedených mezinárodních standardů pro oceňování se vžil názor, že pojem obvyklá cena odpovídá pojmu tržní hodnota. Toto tvrzení však může platit jenom v případě, kdy se v daném čase a místě se srovnatelnými vozidly obchoduje, a tudíž můžeme s dostatečnou přesností obvyklou cenu odhadnout. V případě, kdy takový trh neexistuje, nelze stanovit ani obvyklou cenu, neboť k obvyklé ceně lze dospět pouze na základě analýzy trhu. To však zcela jistě neznamená, že vozidlo v takovém místě a čase nemá žádnou hodnotu. „Tyto rozdíly ve výkladech pojmů stojí za povšimnutí. Zejména v soudní praxi pak nedoporučuji pojmy „obvyklá cena“ a „tržní hodnota“ zaměňovat, nebo je dokonce považovat za synonyma,“ uzavírá Zdeněk Sustr.
Data a kalkulační systémy společnosti IBS využívají zejména pojišťovny, banky a leasingové společnosti v České republice i na Slovensku při oceňování vozidel a stanovování jejich hodnot. Softwarová řešení a služby společnosti Audatex používají výrobci a dovozci automobilů, pojišťovny, servisy, leasingové a finanční společnosti a jejich dodavatelé v průběhu celého životního cyklu motorových vozidel – od „narození“ až po jejich likvidaci. V České republice využívají služeb Audatexu mimo jiné všechny pojišťovny, které nabízejí pojištění motorových vozidel, většina výrobců a dovozců automobilů, většina autorizovaných i neautorizovaných servisů a lakoven. Obě společnosti jsou součástí skupiny Solera Holdings, předního poskytovatele softwaru a služeb v oblasti řízení rizik a majetku pro automobilový a majetkový trh včetně neživotního pojištění.