Podle zprávy Education Policy Outlook 2024 report čelí dnešní svět vzdělávání třem hlavním problémům: nedostatku učitelů, nadměrnému množství času, který učitelé věnují úkolům nesouvisejícím s výukou, a nedostatku digitálních dovedností studentů.
Světové ekonomické fórum poukazuje na to, že do roku 2030 se změní 39 % klíčových dovedností požadovaných trhem práce. Naopak stále důležitější budou technologické dovednosti, zejména umělá inteligence a analýza velkých dat. Je proto zásadní, aby se vzdělávání a technologie staly neoddělitelnou kombinací, která zlepší každodenní práci učitelů a následně vyškolí digitální dovednosti studentů tak, aby zvládli měnící se trh práce.
Acer for Education se prostřednictvím svého výzkumu „Edutech: jak jsou na tom dnešní školy?“ zabývá zaváděním technologií, analyzuje využívání digitálních zařízení, priority pro zlepšení a vnímání souvisejících přínosů a rizik. Zároveň společnost upozorňuje na významné trendy, které by mohly ovlivnit budoucí politiku vzdělávání.
Technologie ve třídě: stále více, ale ne dost
Téměř 80 % respondentů považuje notebook za nejužitečnější zařízení ve třídě, ale jen polovina z nich má počítač přidělený nebo financovaný školou. Až 40 % se musí spoléhat na své osobní zařízení a 11 % používá sdílené zařízení v rámci různých tříd.
Z tradičních zařízení jsou ve školách hojně využívány stolní počítače a projektory (58 %, resp. 55 %), zatímco nástroje STEM, jako je robotika a 3D tisk, patří stále mezi nejméně oblíbené – 34 %, i když jsou považovány za klíčové pro přípravu žáků na budoucnost.
Digitální zařízení se stále používají k základním činnostem, což ve většině případů svědčí
o nedostatečných digitálních dovednostech učitelů. Studenti totiž používají notebooky hlavně v rámci laboratoří (37 %) k přístupu k materiálům nebo platformám ve třídě, k plnění úkolů a projektů (35 %) nebo ke čtení knih v digitální formě (29 %).
Méně než pětina studentů používá digitální zařízení k činnostem zahrnujícím nástroje STEM (19 %) nebo esport/hry (15 %).
Učitelé využívají technologická zařízení během výuky ve třídě nebo v laboratoři (80 %), například ke sdílení prezentací nebo online materiálů se studenty, k provádění hodnotících testů (66 %) nebo jen k aktualizaci elektronické žákovské knížky (57 %) či mimo třídu k administrativním úkolům (63 %)
Umělá inteligence (AI) je mocná zbraň
Umělá inteligence pronikla do mnoha oblastí a nelze opomenout ani oblast vzdělávání. Z průzkumu vyplývá, že polovina učitelů již umělou inteligenci využívá a druhá polovina se o ni zajímá, ale ráda by se o ní dozvěděla více. Shodují se i na tom, že může přinést mnoho výhod, ale také určité starosti.
Umělá inteligence sice umožňuje učitelům zjednodušit plánování výuky (70 %), je užitečným spojencem při přípravě doplňujících úkolů (62 %), analyzovat pokroky žáků (58 %) a provádět automatické hodnocení (56 %), ale zároveň je vnímána jako mocný nástroj v rukou žáků, kteří jej mohou zneužít ve svůj prospěch: podvádět při vypracovávání domácích úkolů (49 %) nebo se spoléhat na GenAI při psaní esejí či jiného obsahu (44 %), čímž ztrácejí schopnost tuto práci vykonávat samostatně a zkreslují získanou známku.
Další obavy pramení z nadměrného používání digitálních zařízení, které může mít vliv na fyzickou pohodu studentů trávících mnoho hodin u počítače (uvedlo 41 % respondentů), což má důsledky pro držení těla a zrak, nebo že příliš časté používání klávesnice může vést k zapomínání rukopisu (43 %),
“Tento výzkum potvrzuje, že technologie se staly základem moderního vzdělávání, ale stejně tak je zřejmé, že je před námi ještě dlouhá cesta. Jasně se ukazuje, že ve většině škol je potřeba zvýšit investice do digitálních zařízení, do IT infrastruktury i do školení učitelů a politiky zvyšování povědomí o zodpovědném využívání technologií, jako je například umělá inteligence,“ komentuje Cristina Pez, obchodní ředitelka pro vzdělávání ve společnosti Acer EMEA. „Společnost Acer od samého počátku naslouchá potřebám učitelů a nabízí technologie s ohledem na budoucnost, které je konkrétně podporují v jejich každodenní práci a podporují smysluplnou, inkluzivní a poutavou výuku.”