Už od začátku tohoto roku navštěvují živnostníci vylepšenou verzi Portálu živnostenského podnikání, který slouží jako jednotné místo pro efektivní správu živností. Díky němu mohou uživatelé on-line zakládat nové živnosti, měnit údaje, snadno vyhledávat v živnostenském rejstříku a získávat aktuální informace či upozornění o změnách v živnostenském podnikání. Cílem MPO je Portál i nadále vylepšovat, například prostřednictvím zapojení umělé inteligence, která uživatelům usnadní řešení jejich podnětů či dotazů.
„Naším cílem je podnikatelům a živnostníkům co nejvíce usnadňovat život. Proto naše ministerstvo vytváří digitální projekty, které zjednodušují komunikaci se státem. Jedním z nich je i Portál živnostenského podnikání, který jsme již nasadili do provozu a který poskytuje živnostníkům aktuální informace, snadnou navigaci a elektronickou komunikaci s živnostenskými úřady,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček s tím, že bude resort tento web nadále vylepšovat tak, aby byl co nejvíce uživatelsky přívětivý. „Jedná se například o nasazení chatbota nebo digitálního asistenta s umělou inteligencí, který by poskytoval rady k řešení běžných otázek. Zvažujeme také zapojení hlasových funkcí pro ještě pohodlnější a interaktivnější prostředí. Uživatelé by tak mohli komunikovat s Portálem pomocí hlasových příkazů,“ dodává ministr Vlček.
Portál živnostenského podnikání, doplněný o nové služby a funkce, spustilo MPO v lednu letošního roku. Díky vylepšením umožňuje Portál pro některé úkony elektronickou komunikaci s institucemi. Živnostníci tak mohou přes portál přímo ohlásit novou živnost, upravovat stávající (například oznámením rozšíření nebo zřízením další provozovny prostřednictvím elektronického změnového listu) a sledovat stav svých podání pomocí evidenčního čísla. Portál také umožňuje nastavit si automatická upozornění na aktuality z oblastí, které živnostníky zajímají, filtrovat informace podle jednotlivých živností a získat základní přehled o konkurenci v daném odvětví.
„Portál živnostenského podnikání není pouhým informačním rozcestníkem, ale plnohodnotným informačním systémem veřejné správy. Naším cílem je zvýšit celkový komfort živnostenského podnikání snížením byrokratické zátěže a umožněním snadného přístupu k nejdůležitějším informacím bez nutnosti pobíhat po úřadech,“ říká ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy Jan Strakoš a dodává: „Výhodou Portálu je, že neobsahuje informace „z druhé ruky“, ale přímo od zdroje. Podnikatelé tak mohou být vždy informováni např. o aktuálních legislativních změnách v živnostenském právu.“
Samotný portál funguje na třech klíčových prvcích: živnostenský rejstřík, živnostenské podnikání a elektronická podání. Živnostenský rejstřík umožňuje vyhledávání podnikatelů, ověřování údajů, řešení reklamací a zasílání notifikací o změnách. Živnostenské podnikání zahrnuje průvodce pro podnikatele, vyhledávání úřadů, technickou podporu, aktuality ze světa podnikání a přístup ke statistickým údajům. Elektronická podání nabízí ohlášení živnosti, úpravu údajů, vytvoření výpisu z neveřejné části rejstříku a kontrolu stavu elektronických podání přímo přes portál.
K některým službám je zapotřebí se přihlásit. Přihlášení je možné pomocí identity občana, například přes mobilní klíč eGovernmentu, eObčanku či NIA ID.