S cílem zjednodušovat život občanům podniká veřejná správa stále více kroků v oblasti digitalizace. V rámci nich města a obce už dnes nabízejí řadu služeb online bez nutnosti návštěvy úřadu. Přestože tyto změny přinášejí mnoho výhod, často si žádají čas, který lidé potřebují na adaptaci.
To se týká i používání platebních karet ve veřejné správě. Možnost platby kartou na úřadech se postupně stává samozřejmostí, ve velké míře je na českých úřadech možné hradit městské a obecní poplatky bezhotovostně a podle společnosti Mastercard roste i počet platebních terminálů. Použití karty je nejen nejjednodušším způsobem placení pro občany, ale současně i jednoduchým a efektivním způsobem přijímání plateb pro úřad, protože odpadá starost se zpracováním hotovosti.
Průkopník plateb kartou mezi městy
Jedním z průkopníků v oblasti digitalizace plateb je Městský úřad Blansko, který může nabídnout dlouhodobou evidenci využívání platebních karet. Úřad zde začal s platbami již v roce 2005 ve spolupráci s Českou spořitelnou, která tehdy byla jedinou bankou nabízející plné inkaso a provizi si inkasovala samostatně. V té době to bylo odvážné rozhodnutí, protože nebylo jisté, zda o tuto formu placení bude mezi občany zájem. Blansko se tak zařadilo mezi první organizace v české veřejné správě, které přijímaly platební karty.
O pět let později město přidalo další pokladní místo pro bezhotovostní platby na úřadě a v roce 2019 dále rozšířilo platební terminály díky přechodu ke Komerční bance a později k ČSOB. V té době město navíc zvýšilo i počet míst, kde bylo možné platit kartou o informační kancelář, městskou knihovnu a kulturní středisko. Zejména možnosti platit kartou volnočasové aktivity v městské knihovně a kulturním středisku se setkaly s pozitivním ohlasem. V roce 2022 pak město přidalo další platební terminály i na úřadovnu Městské policie. Celkový objem plateb kartou v Blansku za loňský rok dosáhl přes 6,5 milionů korun, což ukazuje na výrazný růst a přijetí této formy placení ze strany občanů.
Digitalizace jako trend budoucnosti
Zkušenost Blanska ukazuje, že zavádění digitálních služeb může být úspěšné, i když vyžaduje čas. Trend digitalizace veřejné správy pokračuje a rozšiřuje se i na další oblasti, jako je možnost platit kartou v rámci portálu občana v prostředí podobném klasickému e-shopu. Tato inovace může v budoucnu umožnit platby bez nutnosti kontaktu s pevnými terminály.
autor: Jiří Kotisa, obchodní manažer technologií Gordic