Nový výzkum identifikuje 5 typů lidí, kteří definují budoucnost práce s umělou inteligencí

Workforce Lab zkoumá, co motivuje zaměstnance k používání umělé inteligence a jak se cítí při jejím používání v práci. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů a průzkumu mezi 5 000 pracovníky na plný úvazek výzkum odhalil pět odlišných typů osobností podle jejich přístupu k AI, které zaměstnavatelé potřebují pochopit při zavádění AI a zapojování pracovníků do „týmu AI“ – pracoviště, kde vedle sebe úspěšně pracují lidé a agenti AI:

• 🥰 Maximalista (30 %): Maximalisté používají umělou inteligenci několikrát týdně ke zlepšení své práce a nijak se tím netají.
• 🤫 Undreground (20 %): Undergrounds jsou převlečení maximalisté, kteří často používají AI, ale zdráhají se o tom podělit se svými kolegy.
• 😎 Rebel (19 %): Rebelové se nehlásí k humbukům kolem umělé inteligence. Vyhýbají se používání AI a považují za nefér, když se spolupracovníci zapojují do práce s těmito nástroji.
• 🤩 Superfanoušek (16 %): Superfanoušci jsou nadšeni a obdivují pokroky v oblasti umělé inteligence, ale v práci ji zatím nevyužívají naplno.
• 🧐 Pozorovatel (16 %): Pozorovatelé zatím neintegrovali umělou inteligenci do své práce. Pozorují ji se zájmem a opatrně.

Perspektiva společnosti Salesforce: „Budoucnost práce s umělou inteligencí se netýká jen podniků, ale také zaměstnanců – a nově definuje vše od kariéry až po kulturu na pracovišti. Aby však bylo možné naplnit příslib umělé inteligence, musí firmy zajistit, aby umělá inteligence pracovala pro zaměstnance, a přivést všechny na jednu společnou palubu týmu AI,“ uvedla Christina Janzerová, SVP pro výzkum a analýzu ve společnosti Slack, která je součástí Salesforce.

Proč je to důležité: Naléhavost implementace umělé inteligence ze strany lídrů vzrostla 7x od začátku roku, ale více než dvě třetiny pracovníků tuto technologii v práci ještě nevyužívají. Pokud bude tento trend pokračovat, hrozí reálné riziko: Společnosti i zaměstnanci se mohou připravit o hmatatelné přínosy, pokud AI nezavedou. Kromě zvýšení efektivity může AI pozvednout zkušenosti zaměstnanců – od celkové výkonnosti a produktivity až po pohodu. A nový výzkum společnosti Slack ukazuje, že pro seznamování zaměstnanců s AI neexisutje univerzální návod.

Ponořte se hlouběji do jednotlivých typů osobností AI: závěry výzkumu také ukazují směsici emocí a pohledů na umělou inteligenci v závislosti na tom, do jaké kategorie uživatelé spadají.
• Maximalista
◦ 65 % z nich prozradilo, že umělou inteligenci používá v práci, a aktivně k jejímu používání vybízí ostatní.
◦ Motivací č. 1 pro používání umělé inteligence v práci je vyšší kvalita práce.
◦ Téměř polovina respondentů tvrdí, že používání umělé inteligence je v jejich společnosti aktivně podporováno, bez ohledu na to, zda pro její používání existují (nebo neexistují) pokyny.
• Underground
◦ 55 % používá umělou inteligenci alespoň několikrát týdně.
◦ 74 % uživatelů aktivně nesdílí informace o používání UI ani nepovzbuzuje ostatní k používání UI.
◦ 43 % respondentů tvrdí, že jejich společnost nepodporuje používání umělé inteligence v práci.
• Rebel
◦ 66 % respondentů nikdy nepoužívá umělou inteligenci v práci
◦ 58 % respondentů se domnívá, že umělá inteligence je pro společnost většinou hrozbou.
◦ 39 % respondentů říká, že je nefér, když spolupracovníci používají k plnění svých úkolů umělou inteligenci.
• Superfanoušek
◦ 72 % používá umělou inteligenci méně než jednou měsíčně
◦ 76 % obdivuje spolupracovníky, kteří kreativním způsobem využívají umělou inteligenci ve své práci.
• Pozorovatel
◦ 66 % respondentů se k umělé inteligenci na pracovišti staví lhostejně.
◦ Třetina z nich má zájem se učit nebo dále rozvíjet dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Metodika:
Průzkumu se zúčastnilo více než 5 000 pracovníků ve Spojených státech, Austrálii, Indii, Singapuru, Irsku a Velké Británii, a to v období od 6. do 14. srpna 2024. Průzkum provedla společnost YouGov a nebyl zaměřen na zaměstnance nebo zákazníky společnosti Slack nebo Salesforce. Respondenty byli všichni kancelářští pracovníci, definovaní jako zaměstnaní na plný úvazek (30 a více hodin týdně). Z důvodu zaokrouhlování se všechny procentuální součty v tomto průzkumu nerovnají 100 %. Všechny srovnávací výpočty jsou provedeny z celkových čísel (nikoliv ze zaokrouhlených čísel).

Exit mobile version