Nepoužívání elektronických značek při e-fakturaci přinese firmám rizika

ICT Unie, sdružení firem z oboru informačních technologií a elektronických komunikací, doporučuje v souvislosti se změnami, které se chystají od 1. ledna 2013 a týkají se zrovnoprávnění elektronické a „papírové“ fakturace, aby firmy i úřady nebraly na lehkou váhu zajištění neporušenosti obsahu daňových dokladů, věrohodnosti jejich původu a čitelnosti.
Podle tzv. technické novely zákona o DPH, která do naší legislativy přinese aplikaci unijní směrnice 45/2010/EU, nebudou muset být elektronické faktury povinně opatřeny kvalifikovaným elektronickým podpisem či elektronickou značkou, ani nebude nutné pro jejich zasílání používat systémy elektronické výměny dat (EDI) ve smyslu dokumentu 94/820/ES. Směrnice původní dvě podmínky považuje jen za příklady, jak zajistit obecněji formulované požadavky na faktury jako takové, bez ohledu na jejich provedení. Směrnice v článku 233 říká toto: „Věrohodnost původu faktury, neporušenost jejího obsahu a její čitelnost, bez ohledu na to, zda jde o fakturu v papírové nebo elektronické podobě, musí být zajištěny od okamžiku vystavení faktury do konce doby jejího uchovávání. Každá osoba povinná k dani si zvolí způsob zajištění věrohodnosti původu faktury, neporušenosti jejího obsahu a její čitelnosti.“

Každý daňový poplatník si tedy musí položit otázku, jakým způsobem zajistí jmenované povinnosti. „Česká republika má výhodu, protože uvedené podmínky určitě splní i jeden z důležitých prvků eGovernmentu, systém datových schránek. Jinak ale mnoho možností, jak u elektronických dokladů zajistit uvedené požadavky, není, a proto elektronický podpis spolu se systémy EDI zůstanou v obecné rovině i nadále velmi používanými variantami,“ říká Petr Kuchař, člen představenstva ICT Unie a také vedoucí její pracovní skupiny Elektronické standardy výměny dat.

„Důrazně bych chtěl varovat všechny subjekty před jednostranným výkladem směrnice, že elektronický podpis již není povinný, aniž by se zabývaly otázkou, jak jinak jsou reálně schopni zajistit neporušenost obsahu dokladu a věrohodnost jeho původu. Směrnice připouští také použití kontrolních mechanismů, které vytvářejí tzv. spolehlivou auditní stopu. Je ale třeba dát pozor na jednoznačnost takového důkazu, protože v některých případech by mohlo dojít k různému výkladu kontrolních orgánů a tedy ke zhoršení právní jistoty na straně konkrétního subjektu. Proto doporučuji zabývat se touto otázkou v příslušné interní směrnici,“ dodává k problematice Petr Kuchař.

ICT Unie se problematikou elektronické fakturace dlouhodobě odborně zabývá a je autorem formátu ISDOC (více viz www.isdoc.cz). Aktivně se účastní rovněž práce Evropského mnohostranného fóra pro e-fakturaci (při Evropské komisi v Bruselu), kam jejího zástupce Petra Kuchaře za Českou republiku nominovalo Ministerstvo vnitra ČR.

Exit mobile version