Podle letošního testu Kaspersky Lab uživatelé neznají, nebo znají, ale nedodržují, základní bezpečnostní pravidla při provádění online plateb nebo při užívání online bankovnictví.
Jen polovina uživatelů například před zadáním svých finančních údajů zkontroluje autenticitu stránek a téměř třetina považuje za zcela zbytečné přijmout jakákoliv opatření k ochraně svých peněz na internetu. Online test, který vyplnilo více než 18 000 uživatelů, zahrnoval množství potenciálně nebezpečných situací, s nimiž se uživatelé často na internetu setkávají, včetně provádění online finančních operací.
Respondenti byli požádáni, aby si vybrali jednu ze čtyř fiktivních bankovních stránek, do které by zadali své přihlašovací údaje. Pouze polovina z nich rozeznala skutečně bezpečný web s nezměněným názvem a https předponou označující šifrované spojení. Pravopisně chybně napsanou adresu si vybralo 5 % respondentů. Změny v názvu organizace často prozradí, že se jedná o phishingový web s cílem ukrást finanční údaje uživatelů. Uživatelé byli poté dotázáni, jaké kroky by provedli před zadáním svých finančních údajů pro online platbu. Pravost webu ověřuje pouze 51 % respondentů. 21 % dotázaných používá virtuální klávesnici k ochraně svých hesel před malwarem a 20 % kontroluje, zda jejich bezpečnostní řešení pracuje správně, aby ochránili platbu před jakýmkoliv vnějším zásahem.
Téměř třetina uživatelů (29 %) uvedla, že by nepřijala žádná další opatření, neboť „internetové stránky velkých, známých společností jsou dostatečně chráněny“. Ve většině případů však nemůže ani chráněná stránka garantovat, že kyberzločinci nezasáhnou do platebního procesu, nebo že zařízení není infikováno škodlivým programem, jehož cílem je krádež peněz. 11 % respondentů by využilo k ochraně platby anonymní režim prohlížení, 4 % by se uchýlila k anonymizéru a 7 % dotázaných by opakovaně vkládalo a mazalo data, aby viry „zmátlo“. Tyto akce však nijak nechrání finanční údaje uživatelů. Někteří uživatelé jsou, co se týče platebních údajů, stejně nepozorní i v reálném životě. 20 % respondentů nevidí problém v tom, nechat svou kartu bez dozoru při platbě v restauraci, čímž dávají podvodníkům šanci k tomu udělat si její kopii.
„Tato čísla potvrzují, že mnoho uživatelů stále ohrožuje nejen sebe a své peníze, ale také bankovní a platební systémy podniků. Vypořádání se s incidenty, i těmi způsobenými neznalostí uživatele, může spotřebovat značné prostředky a mít negativní vliv na reputaci společnosti. To, že uživatelé vkládají důvěru ohledně ochrany před online podvody do společností, s sebou přináší obrovskou zodpovědnost. Využívání specializovaných řešení proti online krádežím se tak stává nutností,“ říká Ross Hogan, přední odborník Kaspersky Lab na prevenci online podvodů.
Platforma Kaspersky Fraud Prevention umožňuje bankám chránit data a předcházet podvodům i tehdy, když uživatelé zacházejí s penězi v online světě neopatrně. Banka má možnost instalovat ochranu přímo na zařízení zákazníků, včetně mobilních zařízeních, nebo využít komponenty platformy, které mohou vzdáleně detekovat, zda je zařízení infikováno malwarem určeným ke krádeži peněz. Samotní uživatelé by si měli nainstalovat řešení, které poskytne dodatečnou ochranu online plateb, jako je například Safe Money pro Windows a Mac OS X, integrované v Kaspersky Internet Security – multi-device 2016 a Kaspersky Total Security – multi-device. Toto řešení přesahuje standartní ochranu před online hrozbami a vytváří speciální zabezpečené prostředí, ve kterém lze provádět finanční operace, jež jsou nepřístupné podvodníkům.