Kolik se prodá letos před Vánoci mouky, cukru, ořechů a svařeného vína? A kolikatery sáňky a boby v zimě? A kolik krkovice, grilovacího koření a dřevěného uhlí v létě? Pro obchodníky jde o velmi těžké, byť zásadní otázky, nad kterými si dříve lámali hlavu výhradně sami.
Již nějakou dobu jim ovšem nelehký úkol pomáhá řešit speciální IT software, který dokáže předpovídat prodeje. Gold Forecast pracuje s historií prodejů toho kterého sortimentu, zahrnuje vlivy sezónnosti či promocí na prodejnách a velmi dobře dokáže předpovědět, kolik toho zákazníci budou chtít v určitém období nakoupit.
Na základě těchto předpovědí pak generuje návrh konkrétní objednávky pro jednotlivé obchody, případně zboží rovnou objednává. Tento sofistikovaný nástroj od společnosti Symphony EYC, který na tuzemském trhu výhradně nabízí a na míru konkrétním obchodům modifikuje česká firma U&SLUNO, patří mezi aktuální trendy v IT řešení pro retail.
„Hlavním benefitem, který implementace systému Gold Forecast obchodníkům přináší, je úspora času. Zatímco dříve vedoucí prodejen tvořili objednávky například až 5 hodin denně, po optimalizaci naším nástrojem došlo na redukci stráveného času až na zhruba 30 minut pouhé validace našeho řešení, u některých prodejen dokonce až na 10 minut,“ uvádí Ján Podracký, byznys konzultant ze společnosti U&SLUNO a dále doplňuje: „Dalším významným benefitem je snížení skladových zásob, a tím i zvýšení obrátkovosti zboží.“
Tento IT nástroj společnost implementovala například v obchodních řetězcích Ahold, tedy v prodejnách Albert, anebo v obchodech COOP na Slovensku.
„Před realizací tohoto projektu zabrala tvorba objednávek vedoucím prodejen 75% pracovní doby. Myslím, že to je špatně, protože byrokracie činí z vedoucího nikoliv manažera obchodu, ale administrativního pracovníka, který neví, co se děje na prodejně. Implementací programu došlo k výrazné změně. Vedoucí prodejen pochopili, že jde o velkou úsporu času, díky níž se mohou věnovat zákazníkům, vzhledu prodejny, atd,“ hodnotí Štefan Mácsadi, předseda Coop Jednoty Nové Zámky, která sdružuje více než 110 obchodů na Slovensku.
Co dokáže analýza dat
Základem programu Gold Forecast je především podrobná prodejní historie jednotlivých produktů, která by měla zohledňovat různé promoční akce obchodníka. A to minimálně za poslední rok, optimálně za 3 roky. Systém pak pracuje s těmito základními daty a zároveň s proměnnými jako je sezónnost, svátky a jiné speciální události, množství produktů, které jsou třeba pro prezentaci v regálech na prodejně, množství zásob v dopravě či na vratkách, atd. „Pokud máme všechny tyto vstupní proměnné správně vypočtené a nastavené, systém navrhne optimální množství pro objednání u jednotlivých produktů,“ popisuje Ján Podracký ze společnosti U&SLUNO.
Program přitom dokáže pracovat s téměř jakýmkoliv sortimentem, včetně kategorie čerstvých výrobků jako je pečivo, mléčné výrobky, maso, atd. Sortiment řadí do tzv. rodin, což jsou vlastně uskupení produktů se stejnou prodejní charakteristikou, jako například vody, džusy a další nealkoholické nápoje. „Ovšem součástí této rodiny ani nemusí být zboží ze stejné kategorie produktů, ale také například zboží se stejnou prodejní charakteristikou, například gril, brikety a krkovice,“ vysvětluje zástupce společnosti U&SLUNO.
V rámci každé rodiny program dále rozliší, zda zvýšení prodejů jednoho produktů zvedne prodej ostatních anebo zda si naopak produkty konkurují. Když si zákazníci koupí více krkovice, koupí si taky více briket. Když ale obchodník zlevní nějakou značky nealko nápojů, sníží to prodej ostatních. Toto vše program bere do úvahy a promítá to do předpovědí.