Google provedl v reakci na šetření ÚOHS změny v jedné ze svých služeb

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prošetřoval v minulém roce možné zneužití dominantního postavení ze strany společnosti Google Czech Republic, s.r.o, její mateřské společnosti Google International LLC a společnosti Google Ireland Ltd. Šetření bylo ukončeno poté, co společnost Google provedla ve své službě Google Merchant Center změny, které rozptýlily obavy ÚOHS z možného narušení hospodářské soutěže.
Možné zneužití dominantního postavení Úřad spatřoval zejména v uplatňování rozdílných podmínek při shodném nebo srovnatelném plnění v rámci poskytování služby Google Merchant Center vůči jednotlivým účastníkům trhu, jimiž byli někteří účastníci v hospodářské soutěži znevýhodňováni.

Společnost Google provozuje zdarma službu Google Merchant Center či GMC (označovaná také jako Google „Nákupy“). Služba GMC slouží jako centrální databáze informací o propagovaném zboží a zároveň v ní dochází k odhalování chyb a opravování údajů a metadat o zboží odběratelů této služby. Aktivní účet ve službě Google Merchant Center je tedy nezbytnou podmínkou k placené produktové propagaci, která se uskutečňuje přes službu Google Ads. Některé typy zboží však nejsou službou GMC podporovány a nemohou být přes ni inzerovány, například zboží s proměnlivou cenou, tj. i zlatých a stříbrných slitků, investičního zlata a stříbra (označeno jako kategorie „Měna“).

Stěžovateli, jehož podnět Úřad prověřoval, byl pozastaven účet a propagace prodeje investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství, přestože stejné či obdobné zboží jiných soutěžitelů bylo ve službě GMC dostupné. Stěžovatel na danou situaci Google upozornil přes k tomu určený nástroj Google, ale k nápravě nedošlo.

Předběžným šetřením bylo zjištěno, že online prodej investičního zlata a stříbra a jejich příslušenství může být silně závislý na službách Google a že se ve službě GMC skutečně nachází nepodporovaný obsah nabízený jinými soutěžiteli na dotčeném trhu. Úřad současně zjistil, že podmínky služby GMC mohly být uplatňovány nekonzistentně a diskriminačně, když některým subjektům bylo umožněno inzerovat nepodporovaný obsah i přes to, že na ně bylo upozorňováno nebo nabízely identické zboží, které bylo zakázáno jiným. Uvedené jednání vytvořilo významně nerovné podmínky na online trhu s investičním zlatem a stříbrem a jejich příslušenstvím v České republice. Takové uplatňování dotčené podmínky má přímý dopad na hospodářskou soutěž mezi soutěžiteli a ve svém důsledku omezuje možnost volby konečným spotřebitelům.

V reakci na vyžádání Úřadu Google přijal několik opatření za účelem rozptýlení obav Úřadu. Konkrétně byla provedena revize klíčových slov pro detekci nepodporovaného obsahu služby GMC, uskutečněna byla také manuální kontrola záznamů v dané službě a došlo k soutěžně zaměřenému proškolení zaměstnanců spravujících službu GMC.

Úřad vyhodnotil navržená a implementovaná opatření Googlu jako dostačující, nezahájil správní řízení a případ uzavřel prostřednictvím soutěžní advokacie.

Exit mobile version