GoodData: Česku odliv IT profesionálů nehrozí

Peníze a benefity už nejsou pro IT profesionály tím hlavním lákadlem. Zatímco před deseti lety byl pro zaměstnance technologických firem nejdůležitější nadstandardní plat a možnost zahraničních stáží, dnes je to především práce z domova, flexibilní pracovní hodiny a účast na zajímavých mezinárodních projektech. Byť je podle technologické společnosti GoodData těžké sehnat zkušené zaměstnance, odliv IT mozků do zahraničí nehrozí. Češi jsou totiž lokální patrioti a neradi se kamkoli stěhují.

O náboru IT zaměstnanců si povídáme s Karlem Novákem, šéfem oddělení Professional Services. Jeho tým vytváří pro zákazníky na míru šitá řešení pomocí modulární analytické platformy GoodData.

Zázemí společnosti na Rohanském nábřeží v centru Prahy připomíná spíše relaxační zónu než kanceláře nadnárodní firmy, která se již před patnácti lety prosadila v Silicon Valley. Nyní patří mezi globální lídry v oblasti analýzy dat, která pomáhá řadě firem z žebříčku Fortune 500 dělat daty podložená rozhodnutí, zmiňme například firmy Seznam, Zoom International, Zendesk či Nutricia.

Myslíte si opravdu, že odliv IT profíků do zahraničí nehrozí?

Zjistili jsme, že Češi jsou lokální patrioti. Když založí rodinu, tak se do zahraničí zase tolik nehrnou. Řada zkušených odborníků prošla různými stážemi a pobytem v cizině v postgraduální fázi kariéry a dnes ocení, pokud nemusí často cestovat na dlouho do zahraničí. Na stranu druhou rádi pracují na mezinárodních projektech; to se rozhodně nevylučuje. Pokud jim úspěšná technologická firma nabídne pestrou a flexibilní práci v místě bydliště, je to pro ně zajímavé. Nebylo to tak ale vždy, ještě tak před deseti lety byly delší výjezdy do zahraničí velmi žádané.

To je trochu protimluv, být doma a dělat na globálních projektech.

Dnes se na projektech pracuje ve virtuálních týmech. Náš konzultant business intelligence (BI) může z Prahy nebo Brna řešit problém klienta ve Washingtonu. Partnerský tým ve Vietnamu následně připraví dohodnuté řešení. Tento trend tu byl už před lety, pandemie ho jen urychlila. Vývoj produktů a poradenství máme v Praze a Brně, část firmy sídlí také v kalifornském San Francisku.

Jak se pracovní týmy vypořádávají s rozdíly mezi časovými pásmy?

Paradoxně to mnoha zaměstnancům vyhovuje. Některé z našich pozic jsme inzerovali jako výhradně odpolední a večerní. Zájem byl překvapivě vysoký. Kolegové se dopoledne mohou věnovat svému osobnímu životu a odpoledne pracují. Časová flexibilita v kombinaci s pestrou pracovní náplní je velmi žádaným benefitem.

Co většinou rozhodne o tom, že zkušený profesionál kývne na vaši nabídku?

Zní to možná jako klišé, ale málo firem nabízí v IT pestrou a zajímavou práci, která dokáže lidi dlouhodobě naplňovat. Zejména ve větších korporátech se některé IT projekty táhnou i roky. O všem rozhodují „ti nahoře“ a i zkušený profesionál se tam může cítit jen jako kolečko ve stroji, které nemá průběh projektu pod kontrolou. Tak to u nás rozhodně není. Vývoj i produktový marketing máme doslova přes chodbu, jsme v každodenním kontaktu a na finální produkt tak máme vliv. Různorodá práce na zajímavých projektech pro klienty je proto velkým benefitem.

Co si mám pod tou různorodostí představit?

Mezi naše klienty patří významné globální firmy, řada z nich figuruje v prestižním žebříčku Fortune 500. Naši konzultanti se tedy mohou věnovat různým projektům v celosvětově uznávaných firmách. Získávají tím cenné zkušenosti a samozřejmě i profesní prestiž. Tyto projekty jsou navíc relativně krátké, v řádech měsíců. Konzultanti se mohou zapojit již ve fázi pre-sale konzultací. Po startu projektu se pak podílejí na implementaci zákaznického řešení od začátku až k nasazení do produkce. Podílejí se na všech krocích od analýzy k testování. Ve spolupráci s klientem si jednotlivé fáze sami řídí, což je pro ně lákavé. Lidi taková práce baví a poskytuje prostor pro získání široké palety znalostí a dovedností. Například jako zaměstnanci banky by více než rok pracovali na realizaci jednoho projektu bez možnosti obdobného profesního růstu. Když je někdo ve své práci dobrý, chce se rozvíjet, nikoli stagnovat.

I tak si lze těžko představit, že by práce v datové analytice dávala prostor pro širší osobní invenci.

To je omyl. Vyvinuli jsme naši vlastní stavebnicovou – kompozitní – platformu, která umožňuje přistupovat k datové analytice kreativně. Datoví architekti mohou vymýšlet vlastní řešení a ovlivňovat finální produkt. Pro opravdové profesionály je velmi důležité mít možnost vylepšovat, přímo ovlivňovat vývoj platformy a nefrustrovat se tím, že něco nedokážou změnit. Zároveň požadují i poměrně velký prostor pro realizaci v osobním životě.

Jak přesně si mám představit práci na GoodData platformě?

Klienti si zakoupí přístup k naší platformě, která je ale na začátku prázdná. Kolegové proto musí na této platformě řešení nejdříve postavit. To znamená importovat data ze zdroje klienta, vymyslet, jak budou vypadat dashboardy, reporty, metriky a podobně. To představuje mnoho hodin zajímavé a tvůrčí práce na technologicky vyspělé platformě. Na konci dostává zákazník plně funkční systém, který je vizuálně přehledný a poskytuje přesný pohled na data a jejich interpretaci.

Jak Čechy američtí klienti z velkých korporací vnímají, zejména když s nimi pracují virtuálně „na dálku“?

Kromě Čechů u nás pracuje mnoho cizinců. Firemním komunikačním jazykem je angličtina, takže nemůžeme mluvit o Češích, jako spíš o českém stylu práce. Ale zpět k otázce: zahraniční klienti nás vnímají velmi pozitivně, i když ze začátku mohou být trochu rozpačití. Kvůli časovému posunu musí dříve vstávat a také očekávají americký konzultantský tým. Pak ale zjistí, že naši lidi jsou velmi schopní, přímočaří, umějí rychle řešit problémy bez zbytečných okolků. Jsme rychle schopni najít společnou řeč.

Pokud by se to mělo shrnout, jaké benefity jsou nejvíce poptávány?

Mezi uchazeči nejčastěji zmiňované benefity patří flexibilní pracovní doba a práce z domova. Dále pětitýdenní dovolená a sick days, tedy možnost zaměstnance vzít si volno z důvodu zdravotní indispozice. A také opce na firemní akcie. Hledí i na firemní kulturu, chtějí ideálně zázemí a benefity korporátu v uvolněném duchu start-upu. Tedy nenucené prostředí bez zbytečné škrobenosti.

Exit mobile version