První digitálně nativní generace, generace Z, narozená v letech 1997 až 2012 nese na svých bederech zásadní tíhu datové exploze. Zahlcením informacemi nejsme schopni určit, kolik toho vytváříme, sdílíme a spotřebováváme. Jediné, co určit dokážeme, je fakt, že se mladí lidé čím dál hůře dokážou zorientovat v obrovském množství digitálních informací, jež jim do jejich e-mailových schránek, chatů a komentářů na webových serverech a sociálních sítích denně přicházejí. Enormní množství dat přitom stresují i ty technicky nejgramotnější z generace Z.
Naštěstí pedagogové, lídři i organizace mladým neustále zpřístupňují nové zdroje, které pomáhají jejich úzkost zmírnit, a snaží se je motivovat, aby nacházeli způsob, jak mohou data k řešení svých problémů a lepšímu životu nyní i do budoucna využívat.
Zahlceni daty. Potřebujete důkaz?
V nedávném průzkumu, který provedly společnosti Tableau a Salesforce mezi 1 000 Američany, odpovědělo 51 % respondentů z generace Z, že se cítí dostupnými soukromými údaji (například finančními či zdravotními) zahlceni. V generaci mileniálů stejně odpovědělo 47 % respondentů, v generaci X pak jen 39 % a mezi tzv. baby boomers 42 % respondentů. „Celkově se práce s daty stala pro různé generace natolik stresující, že by si 52 % Američanů raději přečetlo historickou knihu, než aby analyzovalo své soukromé údaje,“ říká Courtney Totten, ředitelka pro datové dovednosti a akademické programy společnosti Tableau.
Pokud jsou lidé zahlceni daty ve svém osobním životě, je pravděpodobné, že mnozí z nich budou vykazovat podobnou úzkost i v práci, což není ojedinělé jen u generace Z. Courtney Totten to potvrzuje: „Většina lidí v dnešní době – mou generaci X nevyjímaje – má problém data nejen číst a konzumovat, ale také analyzovat a jednat na jejich základě. Je to jeden z nejčastějších problémů, se kterým se u našich zákazníků setkáváme. V takovém případě jim doporučujeme, aby se zapojili do programů datové gramotnosti. Ve světě založeném na datech musíme právě data umět prozkoumat, pochopit a smysluplně s nimi komunikovat – jen tak můžeme činit chytrá a efektivní rozhodnutí.“ Přesto vytvoření datové gramotnosti a kultury práce s daty může být pro všechny firmy obrovským úkolem bez ohledu na to, jak dobře se jejich zaměstnanci v datech orientují.
Společnost Salesforce věří, že každý se může a měl by se daty zabývat. Program Tableau umožňuje zaměstnancům data nejen spravovat, vizualizovat, ale i na jejich základě jednat. Díky důvěryhodným poznatkům založeným na umělé inteligenci se tak daří překlenovat mezery mezi zahlcením daty a činností s nimi spojenou. Protože Tableau nevyžaduje u jeho uživatelů žádné znalosti ani zkušenosti s kódováním, a zanedlouho stane možná i běžným nástrojem na všech pracovištích.
Jak mohou mladí zahlcení daty překonat?
Salesforce také pomáhá lidem získat základní znalosti o datech, protože ví, že požadavek na jejich používání se bude v práci časem jedině zvyšovat. A stejné to bude i v případě výuky, jak se v datech vyznat. Pokud si ale uvědomíte, že jde o stejný princip, jako když se učíte cizí jazyk, může proces učení probíhat mnohem rychleji.
Stejně jako v případě cizích jazyků totiž platí, že čím dříve se začnete v používání dat vzdělávat, tím je pravděpodobnější, že se pro vás stanou druhou přirozeností. Šance na úspěch se také exponenciálně zvyšují, když do učení zapojíte zábavu – spojíte ho třeba s plánovaným výletem – nebo když do procesu začleníte prvky gamifikace a nabídnete účastníkům odměny za dosažené úspěchy.
Mladí, kteří chtějí zlepšit svou datovou gramotnost, mají dnes k dispozici více školení, nástrojů a zdrojů – a řada z nich je zdarma. A protože si společnost Tableau do roku 2027 stanovila za cíl vyškolit 10 milionů lidí, kteří budou mít datové dovednosti, Salesforce nabídla hned několik samostatných kurzů. Ve spolupráci se společností Tableau tak nabízí i on-line vzdělávací platforma Coursera sérii 8 kurzů, které studenty během osmi měsíců dovedou od nulových zkušeností k datovému analytikovi.
Akademická půda i soukromé firmy musí datovou gramotnost více podporovat
Ačkoliv vidíme, že firmy i vzdělávací instituce do budování kurzů datové analytiky nějak investují, musí pro začlenění datové gramotnosti do stávajících osnov udělat daleko více. Studenti si totiž musí zvyknout analyzovat data na reálných scénářích. Na univerzitách a vysokých školách po celém světě studuje více než 254 milionů studentů, ale naprostá většina z nich nastupuje do vysokoškolského studia bez základní datové gramotnosti. A tyto mezery se musí řešit daleko dříve – děti by se s datovými koncepty měly seznámit již na základní škole a znalosti si doplňovat během středoškolských a vysokoškolského studií.
Každá firma, která má co dočinění s daty, si musí uvědomit, jak důležité je mít pracovníky, kteří jsou datově gramotní. Na pracovištích dnes a denně děláme tisíce rozhodnutí. A zaměstnanci, kteří se snaží identifikovat příběhy, vzorce a poznatky skrývající se za firemními daty, budou svá rozhodnutí uskutečňovat na základě informací, jimž nerozumějí. To ve výsledku povede jejich podnikání špatným směrem.
Pro firemní program datové gramotnosti existují tři klíčové prvky, které by měly všechny firmy upřednostnit:
1. Školení. Organizace se musí zavázat, že svým zaměstnancům zajistí přístup k potřebným vzdělávacím zdrojům a softwarovým platformám. Od okamžiku, kdy pracovníka přijmou, až do dne, kdy organizaci opustí, by se zaměstnanci mohli neustále zdokonalovat v datové gramotnosti a aby ji mohli uplatňovat v každodenních pracovních postupech.
2. Čas. Podniky musí investovat do vzdělávání zaměstnanců prostřednictvím kurzů a školení – a chránit jejich čas, aby mohli získat praxi v prostředí s nízkou mírou rizika. Tyto příležitosti posilují jejich sebedůvěru, která naopak zmírňuje příznaky úzkosti.
3. Přístup k údajům. Příliš často se stává, že podniky brání zaměstnancům v přístupu k datům, která potřebují k přijímání chytrých a strategických rozhodnutí. Tím, že podniky nabídnou nováčkům možnost analyzovat data, díky nimž se mohou bezpečně učit, mohou své zaměstnance lépe motivovat, aby jejich kroky měli reálný dopad, a zároveň se vyhnuli zahlcení.
Znalost dat přínáší svobodu
Data jsou dnes klíčová téměř všude, od práce přes politiku až po naše digitální interakce. Každý, zejména mladí lidé, kteří teprve svou kariéru začínají, musí mít základní znalosti o tom, jak se na data dívat, jak je zpochybňovat, jak jim rozumět a jak jejich prostřednictvím vyprávět příběhy.
A přestože nikdo není imunní vůči úzkosti z dat – stát se to může každému z nás – schopnost porozumět datům a co říkají, nám dává jistotu, že se můžeme z analytické paralýzy přesunout k uskutečňování pevných rozhodnutí, která jsou podložená daty.