Nejdřív se představila v USA, po dvou letech zazářila evropská verze na letošním pařížském autosalonu a nyní se dostává i k českým zákazníkům. Už víte, o kom je řeč? O novém modelu Mondeo, vlajkové lodi Fordu. Novinka nabízí nadprůměrný prostor a je nabitá technologiemi.
První generace Mondea přišla v roce 1993 jako nástupce Fordu Sierra. Nynější dosluhující generace se prodávala 7 let a v letošním roce, kdy po delším čekání přijíždí na evropský trh nová, pátá generace, slaví Mondeo věk dospělosti – 21. narozeniny.
Na pozvání automobilky jsem měl možnost si novou generaci prohlédnout a vyzkoušet na mezinárodní prezentaci na silnicích v okolí španělské Malagy. Fordova novinka nepřinesla „jen“ inovované technologie, ale ke svým narozeninám dostala i historicky nejširší výběr vyspělejších a úsporných pohonných jednotek, mezi kterými nebude chybět ani hybridní technologie. Zpočátku bude nabízena s motorizacemi 1,5 a 2,0 EcoBoost, 1,6 a 2,0 TDCi a Hybrid. V příštím roce bude uvedena silnější verze „dvoulitru“ TDCi o výkonu 154 kW, dieselovou 1,6 nahradí 1,5 TDCi, přibude 1,0 EcoBoost a varianty s pohonem všech kol.
Vlajková loď nabízí, tak jak v předchozích modelech Mondea, elegantní design, který ve spojení s červeným a modrým metalickým lakem karosérií budil dost velkou pozornost kolemjdoucích obyvatel španělských vesnic. Pro Evropu bude v nabídce 5dveřová varianta a kombi. Na první pohled zaujme přední maska, na kterou se názory velmi liší, mě osobně se líbí, je dravější a v kombinaci s novými světlomety navozuje asociaci přimhouřených očí dravce.
Po usednutí do kokpitu nadchne obrovský prostor ve všech směrech. Interiér je velmi pěkně zpracovaný, působí útulně, nabízí také dostatek odkládacích přihrádek. Přední sedadla oplývají výbornými bočními podpěrami, které pěkně drží záda i při rychlejším projíždění klopených španělských zákrut. Při posedu na zadní sedadla není také co vytknout, nabízí opravdu velký prostor jak v oblasti kolen, tak i ramen a nad hlavou.
Zavazadlový prostor je dobře přístupný s čistými boky, ve verzi kombi nabízí 488 l, v 5dveřové modifikaci 458 l.
Inovované technologie
Nafukovací bezpečnostní pásy – jde o unikátní ochrannou technologii, kterou mohou být vybavena zadní sedadla. Pásy se při nehodě nafouknou a rozloží sílu nárazu do 5krát větší plochy trupu než konvenční bezpečnostní pásy. Snížením tlaku na hrudník a omezením pohybů hlavy a krku se sníží pravděpodobnost zranění.
Masážní sedadla – jako první evropský model značky dostalo Mondeo multifunkční přední sedadla s masážní funkcí. Sedadla jsou stavitelná v 10 směrech a vybavena kromě vyhřívání také odvětráváním. Masážní systém se skládá z polštářků a rychle reagujícími nanoventily využívajícími tenká (jako lidský vlas) kovová vlákna s tvarovou pamětí, které ovládají proudění vzduchu dovnitř a ven z polštářků a vytvářejí efekt jemné masáže stehen, hýždí a bederní páteře. Navíc se při otevření dveří kvůli lepšímu vystupování automaticky vyfouknou bočnice sedáku.
Hlasové ovládání – systém SYNC 2 umožňuje ovládat systémy vozu (telefon, navigaci, klimatizaci či audio) prostřednictvím jednoduchých pokynů (dostupné bohužel jen ve světových jazycích) nebo pomocí 8″ dotykové obrazovky.
Např. stačí vyslovit adresu a navigace místo postupných zadávacích kroků začne navádět okamžitě. Nebo při vyslovení „mám hlad“ v angličtině, systém zobrazí seznam nejbližších restaurací a po výběru telefonicky spojí řidiče s restaurací kvůli rezervaci místa. SYNC 2 také obsahuje funkci automatického tísňového volání, jež při nehodě spojí posádku vozu s místní tísňovou linkou a předá dispečerovi základní informace o nehodě.
Technologie LED osvětlení – systém adaptivních světlometů sleduje vozovku dle natočení volantu a přizpůsobí světelný kužel okolnímu prostředí a podmínkám. Vybírá ze sedmi nastavení podle aktuální rychlosti vozu, světelných podmínek, vzdálenosti od vozidla vpředu a aktivace stěračů. Odbočovací světla nahradily LED proužky, které se při aktivaci postupně rozsvěcují.
Parkovací asistent – díky ultrazvukovým senzorům, které změří vybrané parkovací místo, navede asistent vozidlo na parkovací místo (podélně nebo příčně). Funkce je doplněna o asistenta vyparkování, který pomáhá vymanévrovat z podélného parkovacího místa. Řidič ovládá pouze rozjíždění a brzdění. Hlídací senzory pokrývající celou oblast kolem vozu a pomocí vizuálního znázornění a zvukových signálů upozorní řidiče na překážky nejen vpředu a vzadu, ale i po stranách.
Senzory kvality vzduchu a vlhkosti – při detekci znečistění automaticky přepnou na vnitřní cirkulaci a při nadměrné vlhkosti spustí klimatizaci, aby zabránily zamlžení oken.
Hybridní pohon
Mondeo Hybrid bude v provedení karoserie sedan a je prvním hybridním modelem značky vyráběným v Evropě. V USA, kde slaví úspěchy Fusion Hybrid, je Ford díky Mondeu druhým největším výrobcem hybridních vozů. Oba modely využívají třetí generaci hybridního hnacího agregátu značky, jež obsahuje speciálně vyvinutý zážehový motor 2,0 l, pracující v Atkinsonově cyklu, a dva elektromotory. Jeden asistuje zážehovému agregátu, druhý slouží k rekuperačnímu dobíjení lithium-iontové baterie o kapacitě 1,4 kWh. V elektrickém režimu vyvine Mondeo Hybrid nejvyšší rychlost až 135 km.h-1. Kombinovaná spotřeba činí 4,2 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 99 g/km. Díky systému Smartgauge, který monitoruje spotřebu paliva v reálném provozu, může řidič jezdit hospodárněji.