Podle nového průzkumu zadaného společností Oracle by firmy měly v digitální éře nasadit nové indikátory výkonnosti, které lépe zohlední význam nehmotných aktiv.
Organizace Chartered Global Management Accountant® (CGMA®) vydala studii The Digital Finance Imperative (Jak řídit finance v éře digitálního byznysu). Tato analýza ukazuje, že finanční ředitelé v Evropě i v dalších zemích oblasti EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika) by měli změnit svůj přístup k posuzování finančního zdraví svých podniků.
V éře digitálního byznysu představují většinu hodnoty společností nehmotná aktiva, jako je hodnota značky a vnímání firmy ze strany zákazníka („sentiment“). Podle výsledků průzkumu má ale pouze malá část finančních profesionálů přístup k nejdůležitějším datům, které by umožňovaly měřit a monitorovat ukazatele kritické pro samotné podnikání. Pouze 16 % respondentů průzkumu dokáže např. monitorovat právě zákaznický sentiment.
Studie The Digital Finance Imperative byla sponzorována společností Oracle. Ukazuje, že dnes může růst podniku zajistit pouze inovativní přístup k měření hodnoty nehmotných aktiv pomocí klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI, Key Performance Indicators). Význam nehmotných aktiv přitom v posledních letech neustále roste a nyní nehmotná aktiva tvoří až 80 % hodnoty společností z indexu S&P 500. Respondenti průzkumu v zemích EMEA uvedli, že největší význam pro jejich podnikání má spokojenost zákazníků (75 %), správně nastavené podnikové procesy (62 %) a vztahy se zákazníky (62 %).
Profesionálové z finančních oddělení se snaží mít přístup k datům o nehmotných aktivech a analyzovat je. Fakticky ale narážejí na překážky, jen 16 % respondentů dokáže analyzovat data o zákaznickém sentimentu a stejně tak jen 16 % z nich má přístup k datům, které dokumentují vliv hodnoty značky na jejich podnikání. Pouze 29 % respondentů dokáže měřit kvalitu obchodních procesů.
„Finanční oddělení se nacházejí v pozici, odkud mohou řídit celé podnikání. K tomu je ale potřeba, aby manažeři měli přístup k relevantním datům z celé organizace. To mohou zajistit pouze moderní, například na cloudu založené systémy pro ERP (plánování podnikových zdrojů) a pro řízení výkonnosti,“ uvádí Laurent Dechaux, viceprezident společnosti Oracle pro aplikace ERP v západní Evropě. „Jinak existuje reálné riziko, že oddělení s lepším přístupem k datům začnou finanční oddělení obcházet, budou vytvářet vlastní strategické záměry a s nimi se obracet přímo na vedení podniku.“
Noel Tagoe, výkonný ředitel organizace CIMA a jeden z autorů studie, komentuje výsledky následujícím způsobem: „V moderním podnikání jsou pro úspěch podnikání klíčové kvalitní rozhodovací procesy. Právě finanční oddělení zde mohou sehrát významnou roli, protože mají přístup k údajům napříč celou společností a spolupracují s dalšími odděleními. Analýzy dat na úrovni finančního oddělení mohou být základem pro vyšší výkonnost podnikání.“