Elektronice budou na Vánoce dominovat telefony, notebooky s „odtržitelným“ displejem a nově drony

Za elektroniku pod stromeček letos jednotliví spotřebitelé v průměru každý utratí 3500 korun. Za dárky v populární kategorii počítačů a telefonů dokonce 10 tisíc korun. Oproti loňsku stoupla útrata za elektroniku zhruba o 200 korun.
„Mezi dárky nad 5000 Kč kralují chytré telefony a notebooky, zejména ty konvertibilní ,dva v jednom‘, ze kterých je možné odtržením displeje udělat tablet. Novinkou budou dálkově ovládané drony. V nižší cenové kategorii jsou hitem zařízení pro péči o zdraví a tělo, zejména chytré a fitness náramky a sport-testery. Nadělovat se budou i různé doplňky, jako jsou selfie tyče, sluchátka, externí baterie či disky,“ shrnuje výsledky ankety Martin Vařbuchta ze společnosti Intel. Anketu mezi největšími tuzemskými prodejci elektroniky Alza.cz, CZC.cz, Mall.cz a Datart realizovala společnost Intel.

„Ženy budou nejčastěji obdarovávány notebooky 2v1, mobilními telefony, fitness náramky či mixéry na smoothie,“ říká Šárka Jakoubková ze společnosti Alza.cz. „Muži se sami či za přispění partnerky obdarují high-endovou počítačovou výbavou, produkty pro chytrou domácnost, elektronickými doplňky do auta či pro sport,“ dodává Tomáš Pilský ze společnosti CZC.cz. „Teenageři se mohou těšit na akční kamery, chytré telefony, herní konzole, sluchátka, konvertibilní notebooky či selfie tyče,“ vyjmenovává Iva Pavlousková ze společnosti Datart. Tradiční vlněné ponožky by měly být podle Michaly Gregorové ze společnosti Mall.cz nahrazeny praktičtějšími dárky ve formě externích disků nebo zdrojů napájení (tzv. powerbanky).

Čechy v nákupech brzdí hlavně nedostatek invence „co koupit“, na nedostatek peněz si nestěžují. „Nejvíce se nad výběrem dárku trápí muži. Vybrat ten správný vánoční dárek shledává nejtěžším 63 % z nich. Absence nápadů tak v ČR výrazně dominuje nad nedostatkem financí na dárky (31 %) či nedostatkem času (6 %),“ shrnuje Martin Vařbuchta ze společnosti Intel, která loni provedla průzkum mezi více než 10 tisíci respondentů z deseti evropských zemí, z nichž bylo více než tisíc Čechů.

Nákupní horečka vyvrcholí 3. prosincový týden

Předvánoční nákupy jsou již v plném proudu, potvrzují tuzemští prodejci oslovení v anketě. Dárky začali lidé kupovat již koncem října, ale nyní již rapidně stoupají každým dnem a budou kulminovat třetí týden v prosinci. Aby on-line nákup dorazil balíkovou přepravou do Štědrého dne, doporučují prodejci objednat alespoň s týdenním předstihem. Na výdejních místech či v prodejně bude možné objednané zboží vyzvednout u všech oslovených prodejců ještě 23. prosince, v případě prodejen Datart dokonce 24. prosince.

Podle loňského průzkumu Češi společně s Němci, Brity a Francouzi pořizují dárky s výrazným předstihem. „Téměř polovina (49 %) tuzemských spotřebitelů má již 1. prosince většinu dárků nakoupeno, zatímco ve většině států Evropy se nákupy pod stromeček realizují až během prosince. Padají i genderová klišé, například tuzemskou raritou je, že během roku nakupují více muži než ženy (16 % ku 13 %),“ uzavírá Martin Vařbuchta ze společnosti Intel.

Co jsou podle předních prodejců elektroniky letošní nákupní bestsellery

PRO MUŽE: Muži si jako dárek přejí high-endovou počítačovou výbavu, produkty pro chytrou domácnost, doplňky do auta či pro sport. Roste poptávka po tabletech (2v1) s větší obrazovkou a dokovací klávesnicí, dají se totiž využít jako notebook i tablet. Muži budu dostávat i řadu elektronických doplňků: nejvíce kamery do auta, sport-testery, chytré hodinky, holicí strojky, outdoorové kamery, externí disky, odolné mobilní telefony, drony a sady nářadí, ultra HD televize, domácí vinotéky či kvalitní fotoaparáty (zrcadlovky).

PRO ŽENY: Ženy budou nejčastěji obdarovávány notebooky 2v1, mobilními telefony, fitness náramky a mixéry na smoothie. Nebudou chybět ani luxusní fény, aroma přístroje, kávovary, kuchyňské roboty, čtečky knih a tablety.

PRO DĚTI: Děti obvykle najdou pod vánočním stromečkem edukativní tablety, sluchátka, herní konzole, telefony, stavebnice, hračky na dálkové ovládání, elektronické panenky, digitální hry či dětské fotoaparáty.

PRO TEENAGERY: Mládež se může těšit na herní konzole, notebooky, zařízení 2v1, mobilní telefony, selfie tyče, sluchátka, reproduktory a herní myši či akční kamery.

POZNÁMKA:
• Anketa společnosti Intel proběhla mezi klíčovými tuzemskými prodejci elektroniky Alza.cz, CZC.cz, Mall.cz a Datart v druhém listopadovém týdnu 2015.
• Předvánoční průzkum mezi spotřebiteli se uskutečnil v loňském roce prostřednictvím on-line dotazování agentury Redshift Research mezi 10 042 respondenty staršími 18 let v České republice, Itálii, Francii, Německu, Nizozemsku, Polsku, Rusku, ve Španělsku, Švédsku a Velké Británii. V České republice odpovídalo 1004 respondentů.

Exit mobile version