Od mizejících aplikací k mikromomentům – zpráva Trendy 2016 nabízí provokativní pohled na 10 digitálních trendů, které podle společnosti Fjord, součásti Accenture Interactive, budou mít zásadní vliv v roce 2016.
Základem nových trendů je příklon k neustále se měnícím „živým službám“, které se dynamicky přizpůsobují požadavkům uživatelů a celkovému kontextu v reálném čase. Zpráva také zmiňuje rozvoj služeb směřujících k rychlejší dodávce v menších celcích – ať už jde o obsah nebo služby, který umožňují změny platforem a aplikačních rozhraní (API). Trendy se neomezují jen na technologii: velký důraz je kladen na sociální změny – jedná se o zásadní posun v myšlení, který probíhá v mnoha společnostech. Tato hlavní témata představují celou škálu změn a příležitostí, které budou rozhodovat o úspěšnosti společností.
„Slýcháme mnoho nadšených slov na téma návrhového myšlení (design thinking),“ řekl Mark Curtis, ředitel zákaznické péče společnosti Fjord. „Naši klienti se jej snaží využívat v praxi, a to je těžký úkol. Všechno je menší, rychlejší, tenčí, a tak je potřeba, aby organizace rychle reagovaly, přizpůsobily svou technologii a redefinovaly svůj přístup.“
Zpráva Trends 2016 poukazuje na 10 digitálních trendů, které budou utvářet další generaci zkušeností:
Koukej, ono to reaguje. V dnešní době mnozí z nás využívají zařízení, která nám umožňují doběhnout dál nebo jíst kvalitněji. Nejnovější nástroje z oblasti wearables a nearables dnes již naslouchají a reagují. Ať už se jedná o hlasové příkazy, nebo toky dat, které generujeme, učí se od uživatelů a v reálném čase reagují prostřednictvím mikromomentů (Micromoments), tedy prostředků, které umožňují oslovit nás v ten pravý čas se správným sdělením.
Služba s dobrými způsoby. S nástupem „velkých dat“ přichází i velká odpovědnost. Nejúspěšnější firmy chápou, že digitální důvěru si musí zasloužit. Praktiku „Privacy by design“ (trend, při kterém je ochrana soukromí součástí úvahy již od návrhu nového zařízení) již adoptují společnosti jako například Microsoft, které zapracovávají standardy soukromí do technologie a návrhu nových produktů od samého začátku.
B2We. Očekávání se přelévají i do našich pracovních životů, protože zaměstnanci očekávají kvalitní zákaznický přístup i na svých pracovištích. Nový důraz na zaměstnaneckou zkušenost mění pracovní procesy, strukturu a kulturu pracovišť.
Mizející aplikace. Nadbytek aplikací pro jeden účel v našem každodenním životě mizí a mění se na platformy, protože tyto aplikace se „atomizují“ nebo „super distribuují“ napříč platformami a službami třetích stran. Je možné, že další vlna už pro aktivaci nebude potřebovat ani lidskou interakci.
Vyrovnávání privilegií. Digitální zkušenosti demokratizovaly luxus a zvýšily naši životní úroveň – přinášejí nadstandardní služby, jako jsou osobní řidiči (jako Lyft) a virtuální asistenti (jako facebooková M) širokým masám.
Změna přístupu k občanům. Vlády znovu přehodnocují zkušenosti občanů s rovným přístupem ke všem a směřují k citlivěji vyladěným službám, které odpovídají individuálním potřebám
Zdraví jako nové bohatství. Sledování vlastních životních funkcí již není doménou malého segmentu zákazníků s přehledem o nových technologiích. Zákazníci dnes využívají zdravotní technologie, aby monitorovali své zdraví. I pojistitelé, jako je Kaiser Permanente a Aetna, kteří již poskytují svá data pro wearables, aplikace a služby, otevírají své platformy třetím stranám, aby umožnily výstavbu kvantifikovaných soukromých služeb.
Sny z virtuální reality se stávají skutečností. Virtuální realitu, která již není futuristickou fantazií, čeká v roce 201 6široký rozmach. Očekává se, že na trh vstoupí první spotřebitelské verze výrobků Sony, Oculus a Samsung nové generace. Předpokládá se, že návrháři půjdou za herní realitu a zajistí nové využití virtuální reality ve všech oblastech, od vědeckých studií a virtuální turistiky až po virtuální výuku.
Vyškrtávání věcí z myšlenkového seznamu. S rychlou inovací přichází také nekonečný kruh rozhodování a voleb. Služby, které dokáží předvídat potřeby tím, že navrhují možnosti, nebo automatizují nevýznamná rozhodnutí, jako je třeba Google Now, se mohou stát vítanou součástí života lidí.
Vnitřní změny. Firmy adoptují návrhové myšlení, aby urychlily změnu pro své zákazníky i zaměstnance. Tím, že tyto společnosti přijmou přístup založený na lidech, využívají tento koncept jako nástroj řešení problémů napříč celou organizací, přičemž důraz je kladen na to, aby výsledek opravdu fungoval a byl životaschopný.
„Jak všeobecná digitalizace mění náš názor na službu a fyzický svět se stává propojenějším, budou společnosti potřebovat porozumět těmto novým teritoriím, aby se mohly přizpůsobit a přeměnit změnu v příležitost,“ uvedl Brian Whipple, výkonný ředitel společnosti Accenture Interactive. „Naše zpráva Trendy má za cíl provokovat, informovat a inspirovat, ale především poskytnout praktický vhled do projektování pro rychle se vyvíjející svět.“