V minulém týdnu uspořádal Český telekomunikační úřad workshop věnovaný přípravě prováděcích právních předpisů k právě projednávané novele zákona o poštovních službách. Zúčastnili se ho poslanci PSP ČR, zástupci veřejné správy a místních samospráv a zástupci provozovatelů poštovních služeb včetně České pošty.
V první části informoval ČTÚ o změnách, které se dotknou vzniku oprávnění podnikat na trhu poštovních služeb. Představil rovněž návrhy souvisejících formulářů, které mají být využity pro veřejně přístupnou evidenci podnikatelů a jejich aktivit. Podnikatelé budou mimo jiné nově oznamovat údaje o své činnosti zahrnující rozsah poskytovaných poštovních služeb, územní rozsah a údaje o své poštovní síti.
V druhé části informoval ČTÚ o návrhu obsahu vyhlášky stanovující vymezení základních poštovních služeb, dostupnost obslužných míst, výjimky z povinnosti dodávat v místě uvedeném v poštovní adrese a další informační povinnosti.
Co se týče dostupnosti poštovních provozoven, navrhl ČTÚ následující kritéria:
• určit obce podle velikosti, v nichž musí být povinně provozovna a stanovit tzv. docházkové a dojezdové vzdálenosti k provozovně v kilometrech,
• zajistit časovou dostupnost stanovením minimálního rozsahu otvírací doby za týden. V případě poštovních schránek stanovit sídelní celky podle počtu obyvatel, v nichž musí být povinně poštovní schránka a ve větších sídelních celcích určit maximální vzdálenost mezi poštovními schránkami.
Ve věci informačních povinností položí ČTÚ důraz na poskytování těchto informací prostřednictvím internetových stránek držitele poštovní licence. Nově navrhuje povinnost zavést evidenci výjimek z technické specifikace jednotlivých poštovních služeb včetně zabezpečení dodání zásilek na celém území České republiky tak, aby mohla být kontrolována jejich odůvodněnost.
Návrh ČTÚ vychází ze skutečnosti, že v rámci zemí EU neexistuje jedno řešení, které by bylo univerzálně aplikovatelné ve všech státech. Vždy jsou zohledněna národní specifika. V případě České republiky se jedná zejména o to, že zde existuje vysoký počet obcí s malým počtem obyvatel, a dále o poměrný nízký objem přepravovaných poštovních zásilek v přepočtu na jednoho obyvatele.
Všechny návrhy zveřejněné na workshopu mají sloužit jako podklad pro následnou širší diskusi.
V rámci workshopu byly rovněž prezentovány výstupy realizované na základě veřejné zakázky „Metodika evidence subjektů působících na poštovním trhu a metodika sledování definovaného souboru parametrů dostupnosti poštovních služeb“ v rámci projektu reg. č. CZ.1.04/4.1.00/59.00015 nazvaného „Systém nástrojů regulačního orgánu pro účely zajištění konkurenčního prostředí pro poskytování poštovních služeb na liberalizovaném poštovním trhu“. Tento projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.