Česká republika výrazně zaostává za zbytkem Evropy v digitalizaci měst, předběhlo ji i Rumunsko. Právě to odhaluje studie Vodafonu, kterou zpracovala společnost Opinion Matters napříč deseti evropskými zeměmi.
Analýza Vodafonu s názvem Fit for the Future Cities porovnala úroveň zavádění konceptu Smart City v deseti zemích Evropy, včetně Německa, Itálie, Rumunska nebo Španělska. V kategorii, která hodnotí podíl těch nejlépe zavedených chytrých měst, se Česká republika řadí na úplný chvost v žebříčku sledovaných zemí s pouhými 5 %. Ve srovnání s ostatními zeměmi má také nejvyšší podíl těch, která jsou v zavádění inteligentních prvků na úplném začátku (45 %) a s desetiprocentním odstupem se umístila až za Rumunsko. Premiantem je pak Španělsko, které těží z technologicky vyspělých měst a nebrání se investicím do inovativních řešení.
Chytrá města pomohou zvládnout energetickou krizi
Evropská komise si stanovila ambiciózní cíl – do roku 2030 vytvořit 100 inteligentních měst s nulovými emisemi oxidu uhličitého. Zejména v současné situaci, kdy Evropa čelí energetické krizi, je urychlení digitalizace naprostou prioritou. Vzhledem k tomu, že tři čtvrtiny občanů EU žijí ve městech a na města připadá 78 % světové spotřeby energie, je třeba investovat do digitálních řešení schopných snížit celkovou spotřebu energie a snížit závislost na uhlíkových zdrojích.
Podle analýzy Fit for the Future Cities už zhruba 45 % měst ve sledovaných evropských zemích začalo zavádět různá digitální řešení, ale v dalším rozvoji měst budoucnosti stojí mnoho bariér. Potřebují jasnou strategii pro realizaci svých budoucích ambicí, stejně jako finanční investice.
Vodafone městům se zaváděním chytrých řešení dlouhodobě pomáhá a investuje i do budování nejmodernější digitální infrastruktury. V České republice se zapojil například do projektu 5G pro 5 měst, ale především už letos rozšířil pokrytí 5G sítí tak, že ji má na dosah více než 70 % české populace. Například město Karlovy Vary s pomocí Vodafonu zavedlo chytrý svoz odpadu, který je založen na unikátní síti NB-IoT. Do kontejnerů umístilo speciální senzory, které umožňují sledovat jejich zaplněnost. Město pak může data dlouhodobě sledovat a naplánovat nejvhodnější strategii svozu odpadu, která je efektivnější a úspornější z hlediska financí i uhlíkových emisí.
Se zaváděním dalších inovativních řešení není dobré otálet a Vodafone může podat pomocnou ruku i dalším samosprávám. Vinod Kumar, výkonný ředitel mezinárodní značky Vodafone Business, vysvětluje: „V souvislosti se současnou energetickou krizí a růstem životních nákladů nemůžeme čekat na ideální dobu nebo na dokonalé řešení. Čas je právě teď a Vodafone je připraven pomoci vládám a společnostem řešit tyto výzvy bezprostředně.“