Na serveru YouTube se nyní můžeme setkat s pořady britské televizní a rozhlasové společnosti BBC. Spolupráce se serverem YouTube, na kterém uživatelé shlédnou denně přes 70 milionů videí, má přinést více uživatelů webovému přehrávači BBC, kde si uživatelé mohou videa přehrát v plné délce. BBC má také dostávat podíl zisku z reklamy na YouTube, který vznikne zvýšením sledovanosti nových kanálů.
Na YouTube už jsou k vidění dva kanály a spuštění třetího se plánuje na průběh letošního roku. BBC je zábavní kanál, který bez reklam uživatelům nabízí krátké zpravodajské klipy a ukázky z pořadů vlastní tvorby, jako je například Dr. Who nebo Life on Mars. Nyní je k vidění zhruba padesát videí.
BBC Worldwide, komerční část sponzorovaná reklamou, nabídne klipy z programů jako Top Gear, Spooks nebo The Catherine Tate Show. Na serveru je již kolem 110 takových ukázek.
BBC News, poslední služba, kterou BBC plánuje spustit během tohoto roku, bude zprostředkovávat denně asi 30 aktuálních videozpráv. Tyto zprávy (sponzorované reklamou) budou moci shlédnout pouze uživatelé mimo Velkou Británii.
Ochutnávka přes internet
Generální ředitel Mark Thomson označil spolupráci za průlom, který může přitáhnout televizi nové diváky v Británii i v zahraničí. Obdobně se vyjádřil i ředitel pro budoucí média a technologie Ashley Highfield, který o projektu mluví jako o možnosti ukázat lidem programy BBC, ne publikovat celé pořady.
Některé americké televize zaznamenaly zvýšení počtu diváků právě po tom, co zveřejnily část obsahu na YouTube. Ostatní mediální společnosti však upozorňují, že se tak BBC odchyluje od původního financování z licenčního poplatku a zachází příliš daleko do komerčních internetových investicí.
Rychlý nástup nové myšlenky
Server YouTube založili 3 bývalí zaměstnanci PayPal v únoru roku 2005. V létě představili jeho ukázkovou verzi a v listopadu téhož roku byl spuštěn oficiálně. V následujících měsících se investice do firmy vyšplhaly na jedenáct a půl milionu dolarů a ohromně se zvedla popularita. YouTube se zařadil mezi nejrychleji se rozvíjející internetové stránky na světě. V létě ho navštívilo měsíčně přes 20 milionů uživatelů, kterými jsou nejčastěji teenageři ve věku 12 – 17 let. V roce 2006 tak ovládal 64 % britského trhu s online videem.
V listopadu minulého roku za YouTube zaplatil Google 1,65 miliardy dolarů (přes 36 miliard korun), což je zatím největší koupě, jakou kdy Google provedl. Sám však provozuje svou vlastní službu nabízející videa na internetu (Google Video) a to by mohl být jeden z důvodů, proč YouTube i nyní zůstává samostatná, včetně svých 67 zaměstnanců a spoluzakladatelů.
Nelegální obsah láká
Společnost má ale problémy s porušováním autorských práv, protože uživatelé mohou na server nahrávat videa bez omezení. Mezi první známé problémy patří spor s televizí NBC, kvůli kterému musela YouTube ze svých serverů stáhnout obsah chráněný autorským právem, zejména Saturday Night Live nebo klipy LOH 2006.
Obdobně musela YouTube odstranit desítky tisíc dalších videí patřících společnostem MTV, Comedy Central nebo Nickelodeon.
Na serveru nyní fungují různé systémy, které mají zamezit nahrávání ilegálního obsahu. Maximální délka videí byla také omezena na 10 minut. S tím si ale uživatelé poradili tak, že videa rozdělují na více kratších.
Přestože BBC prohlásila, že nebude nijak zasahovat proti videím, která na YouTube přidali uživatelé, protože i to láká diváky, ještě minulý měsíc musela YouTube smazat přes sto tisíc klipů se záběry z pořadu Top Gear. Nyní ale říká, že tato videa už nebudou ze serveru mizet, pouze bude požadovat jejich výměnu za více kvalitní, pokud to bude třeba.
Klipy na YouTube zvyšují sledovanost
Se stoupajícím zájmem o YouTube si však například NBC začala uvědomovat, jaký by mohlo mít zveřejňování ukázek z programů na YouTube přínos, a tak se v červnu 2006 obě společnosti dohodly a NBC na web umístila klipy ze seriálu The Office.
CBS, která měla dříve také stížnosti proti licencovanému obsahu, následovala NBC v červenci stejného roku. Sean McManus, ředitel CBS News a Sports, řekl, že jejich snaha je nyní zaujmout podobnými klipy a přilákat si diváky namísto odmítání a boje proti nelegálnímu obsahu. Poznamenal to ve zprávě, ve která uvádí, jak se změnil pohled tradičního mediálního průmyslu na YouTube a podobné stránky.
YouTube se na podzim roku 2006 také dohodla na spolupráci s Warner Music Group – výměnou za část zisku z reklamy mohou být na serveru zveřejňována hudební videa a amatérské záběry mohou obsahovat audio nahrávky vydané touto společností. S poskytnutím obsahu souhlasily také hudební vydavatelství Universal Music Group a Sony BMG Music Entertainment.
NBC Universal společně s Fox, Viacom a CBS také začaly jednat o vytvoření internetových stránek pro přehrávání videí těchto společností, aby tím mohly konkurovat serveru YouTube. A to i přesto, že jim Google nabízí vysoké částky (konkrétně 140 mil dolarů společnosti Fox na tříleté období) za zveřejnění videí na YouTube.
Nástup nové konkurence
Na trh s médii vyrazila i agentura Reuters, která však spolupráci uzavřela se serverem Yahoo! Firmy začaly na internetu zveřejňovat většinou amatérské záběry uživatelů. Služba You Witness je zaměřená na zpravodajství i zábavu a za kvalitní záběry nebo fotografie, které Reuters poskytuje dále médiím, může dostat autor zaplaceno. Na webu je tak k vidění kvalitní amatérské zpravodajství.
Reuters se tak spoléhá na náhodné kolemjdoucí vybavené mobilním telefonem s kamerou nebo fotoaparátem, kteří se tak mohou stát spoluautory reportáží. Síla těchto záběrů se ukázala například před dvěma lety při zasažení jihovýchodu Asie vlnou cunami, při teroristických útocích v Londýně nebo hurikánu Katrina v USA. Yahoo! tak očekává další nárůst čtenářů sekce News, kterou sledovalo vloni v říjnu 34 milionů diváků.
Podobnou službu má i CNN, která však za příspěvky nenabízí odměnu. Na internetu se tak schyluje k nelítostnému boji o uživatele, kteří jsou velkým finančním zdrojem. Ekonomický růst v této oblasti se však stále očekává a tak na přetahování dojde, až když budou vyčerpány zdroje nových uživatelů. Internet tak může plně nahradit i televizní vysílání.
Uspěje i BBC?
Otázkou stále zůstává, jestli se BBC povede přilákat nové diváky na svoje stránky, protože na YouTube bylo zveřejněno mnoho klipů z BBC, byť ilegálně. BBC slibuje vyšší kvalitu svých ukázkových videí a nahrazení těch méně kvalitních, která byla na serveru zveřejněna dříve. Podle zkušeností jiných amerických televizních společností by se dalo očekávat, že sledovanost bude vysoká.
Již druhý den po zveřejnění dohody stoupl počet lidí, kteří si dali BBC na YouTube do oblíbených, téměř čtyřikrát a podobně je na tom i sledovanost videí – ze zhruba několika stovek před zveřejněním až na 2 – 10 tisíc. Nyní je počet pravidelných diváků více jak pět tisíc a počet zhlédnutí se pomalu blíží čtvrt milionu. Tím se kanál BBC na YouTube dostal na čelo sledovanosti a růstu oblíbenosti.