Průzkum: Co děti hledají na webu, jsou v nebezpečí?

Deal

Se začátkem července začaly většině dětí letní prázdniny. Ne všichni školáci však najdou náplň času a tak se ještě více uchylují k monitorům svých počítačů a surfují po Internetu. Společnost Symantec pomocí své služby zabezpečení rodiny OnlineFamily.Norton identifikovala nejčastější hledání zadávaná dětmi online. Ve výsledcích bylo mimo jiné odhaleno 90 milionů „senzitivních okamžiků“, což jsou příležitosti pro rodiče k zahájení dialogu s dětmi o jejich činnosti na Internetu.

Nedávno prezentovaný evropský průzkum agentury Cross Tab a společnosti Microsoft přinesl alarmující informace týkající se bezpečnosti dětí na Internetu. 29 % mladistvých respondentů se stalo obětí on-line obtěžování. Téměř třetina – to lze stěží přejít bez povšimnutí.

Rozdíl v chápání dětí a dospělých

Nebezpečnost komunikace online potvrdila i neziskové organizace Nadace Naše dítě, podle které se děti mohou při práci s Internetem dostat do situací, které ohrožují nejen je samotné, ale i jejich rodiny. Dospělí si zpravidla vědí rady s podvodníky, kteří se je snaží například v chatovacích místnostech oklamat. Pro děti je tato situace mnohem hůře rozpoznatelná a snadno podlehnou slovům podvodníka, který se vydává za vrstevníka či kamaráda.

Pokrokem k zajištění vyšší ochrany mladých lidí na Internetu může být pakt sedmnácti nejvýznamnějších internetových společnosti, jako jsou Google, Facebook či MySpace. Skupina firem se podepsala ze začátku letošního roku společně s Evropskou komisí pod dohodu, ve které se zavázaly zlepšit ochranu dětí před nebezpečími z Internetu. Stalo se tak u příležitosti Dne bezpečnosti internetu, který byl poprvé vyhlášen před šesti lety.

Samotná studie Symantec ukázala, že mezi 100 nejčastějších termínů, které děti hledají, patří podle služby OnlineFamily.Norton weby jako YouTube, eBay a Craigslist a weby společenských sítí jako Facebook a MySpace. Mezi nejčastěji zadávaná se řadí také slova „sex“ a „porno“, kterým patří 6., respektive 10. místo. 12. místo v seznamu zaujímá „fred“, tj. Fred Figglehorn, oblíbená fiktivní posta, jejíž kanál na webu YouTube se stal mezi dětmi hitem. K dalším oblíbeným hledaným termínům patří Twilight (Stmívání), Miley Cyrus, Taylor Swift a písnička „Boom Boom Pow“ skupiny Black Eyed Peas.

Zajímavostí je poskytování tzv. „senzitivních okamžiků“ rodičům, které mohou využít k poučení svých dětí. Tím, že blokuje pokusy o návštěvu nevhodných webových serverů nebo konverzaci prostřednictvím rychlých zpráv a na tyto aktivity upozorňuje rodiče v reálném čase, dala služba OnlineFamily.Norton rodičům údajně na 90 milionů příležitostí promluvit s dětmi o použití počítačů a vhodném chování online. Je to krok k rozvíjení dlouhodobého otevřeného dialogu s dětmi o jejich životu online. Nejčastějším prohřeškem byly pokusy o přístup k nevhodným webům, ale dětem bylo znemožněno také odeslání osobních údajů prostřednictvím webu a serverů společenských sítí.

Přečtěte si také

Evropská unie chce účinněji potírat dětskou pornografii na internetu
Děti, rodiče a internet

Exit mobile version