Nedávno jsme vás informovali o záměrech hotelové sítě Hilton, která plánuje školit vlastní zaměstnance pomocí počítačové hry. Zeptali jsme se Ivana Kratochvíla, redaktora herního serveru Tiscali Games, zda a jak je možné využít herní engine. Jedná se o software, který je v podstatě „srdcem“ každé počítačové hry.
Na dotazy odpovídá Ivan Kratochvíl, redaktor herního serveru Tiscali Games.
Myslíte si, že by bylo technologicky možné použít některý z herních enginů k ověření znalostí nebo přímo ke školení zaměstnanců?
Ano, pokud se budeme bavit o speciálním softwaru, hře, která bude na tomto enginu pracovat. Engine je v podstatě pouze sada knihoven (nástrojů), která vykresluje grafiku podle požadavků.
Který z herních enginů by podle vás mohl být nejvhodnější?
Engine se musí zvolit podle konkrétních potřeb. Jsou enginy, které umí vykreslit skvělou grafiku, ale jejich editační možnosti jsou omezené. Jiné enginy umí vykreslovat obrovské prostory, automaticky generovat stromy, což je třeba pro tento případ zbytečné.
Navíc engine je jen dílčí částí daleko komplexnější počítačové hry. Pro předpokládaný záměr bych rozhodně nepreferoval grafiku, protože ta nemusí být podstatná. Každopádně Unreal Engine je osvědčený nástroj, přestože si mnoho vývojářů stěžuje na nutnost častých aktualizací.
Kolik si myslíte, že by že by úprava takového engine mohla firmy stát?
Tohle je příliš složité zodpovědět bez jasně určených požadavků, rozsahu prací. Jenom licencování UE3.0 se pohybuje okolo 15 milionů Kč. Současně se domnívám, že úpravy enginu nebudou moc potřeba, musíme se bavit pouze na úrovni přípravy specializovaného softwaru.
Engine typu UE3.0 je jen jedním ze základních stavebních kamenů takového projektu, který se projeví zejména na výsledném vzhledu hry – tedy nakolik bude ztvárnění konkrétního hotelu odpovídat jeho reálné předloze. Ten zbytek, jako je základní koncept, design, ovládání, modelové situace, případně umělá inteligence, se však musí kompletně vytvořit dle požadavků zákazníka.
Řádově se lze pohybovat minimálně v několika milionech korun, nepřekvapily by mě ani desítky milionů Kč. Z toho mála, co jsem pochopil, se tady spíše nabízí možnost udělat něco jako interaktivní program s herci, kteří budou vytvářet různé situace. Tedy něco na způsob staré video hry, což by vyšlo řádově levněji a efekt by byl pravděpodobně identický.
Související
Microsoft nepoužije počítačové hry ke školení zaměstnanců
Školení zaměstnanců počítačovou hrou za desítky milionů