Implementace CRM systému ve firmě obvykle patří k těm poněkud nákladnějším operacím. Je totiž potřeba výkonný server, relativně drahý software, profesionální implementační partner a také čas vašich zaměstnanců. Přínosy, které CRM pro firmu má, to však dokáží bohatě vynahradit. Problém může být jen v penězích na investice a době implementace. Tedy, pokud se nerozhodnete pro CRM v cloudu.
Investice do CRM se obvykle pohybují v řádu stovek tisíc až jednotek milionů korun. To bohužel znamená, že firma obvykle nemůže nasadit CRM systém neplánovaně, byť by ho například při rychlém rozšiřování obchodního týmu či počtu zákazníků potřebovala co nejdříve. Na druhou stranu, samotná implementace už pak může být rychlá, nezřídka zabere jen několik měsíců. CRM v cloudu však oba dva problémy dokáže velice elegantně vyřešit. Investice do samotného serveru, serverového operačního systému a CRM systému je totiž nulová. Jediná investiční položka, která v souvislosti s implementací CRM systému zůstává, jsou jeho individuální úpravy a počáteční školení. Vše ostatní je poskytováno formou služby s pravidelným měsíčním poplatkem v závislosti na počtu uživatelů CRM systému.
I v cloudovém CRM jdou dělat individuální úpravy na míru
Pod pojmem cloudový CRM systém si řada potenciálních zákazníků představí nějakým způsobem přednastavenou standardizovanou aplikaci po vzoru např. cloudových poštovních služeb, do které dohromady není možné provádět žádné velké úpravy šité firmě na míru. Tato představa je však od příchodu Microsoft Dynamics CRM Online zcela lichá. Microsoft totiž už od začátku staví takřka neomezenou možnost individuálních úprav svého CRM, včetně možnosti jej využít jen jako vývojovou platformu pro úplně jiné druhy aplikací, jako jednu z hlavních konkurenčních výhod. Ta u CRM Online zůstala zachována. V základu, ke kterému získáte přístup během pár minut a na prvních 30 dnů zcela zdarma, však získáváte tři standardní předpřipravené moduly – prodej (řízení obchodníků, vyhodnocování jejich aktivit i úspěšnosti, plánování obchodu apod.), marketing (tj. řízení a vyhodnocování kampaní apod.) a servis (péče o zákazníky, vedení záznamů o servisních požadavcích apod.). Standardní moduly si můžete sami nebo s pomocí implementačního partnera jedoduše upravovat, aby splňovali vaše specifické potřeby. Provedení změn přitom zpravidla není o nic těžší, než vytváření grafů a kontingenčních tabulek v Excelu.
CRM Online od Microsoftu je identickou cloudovou kopií CRM 2011
Stejně jako u klasického on-premise CRM 2011 můžete i u cloudové verze využít libovolná partnerská oborová řešení nebo si můžete nechat CRM systém upravit přímo na míru od některého z Microsoft partnerů. Možnosti úprav jsou přitom stejné jako v případě klasického CRM 2011. Rozdíl je tedy skutečně pouze v tom, že nemusíte investovat do vlastní infrastruktury a licencí a nemusíte si sami zajišťovat správu a údržbu serverů se CRM systémem. Další výhoda je pak v tom, že přechod na novou verzi CRM systému, který máte zaplacený v ceně služby, za vás zdarma provede Microsoft, a to k datu, které si sami zvolíte. Nové verze přitom budou přicházet jednou za rok. Za jednoho uživatele přitom platíte jen 40 € měsíčně. V porovnání s on-premise verzí tak zejména menší firmy mohou ušetřit desítky procent z pořizovací ceny CRM systému. Zlevní se a zrychlí i zavedení partnerských řešení a úprav systému na míru – partner už totiž přichází k nainstalovanému a funkčnímu CRM. Základní úpravy, včetně školení zaměstnanců jsou tak zpravidla otázkou jednotek dnů!
O propojení s Exchangem ani SharePointem v cloudu nepřijdete
CRM od Microsoftu je firmami však oceňované i proto, že nabízí přímou integraci s Outlookem, Exchange Serverem a v neposlední řadě i se SharePointem. CRM Online veškerou tuto kompatibilitu zachovává, přičemž si firma dokonce může zvolit, zda bude používat vlastní Exchange a SharePoint, anebo zda svoje CRM Online propojí s jejich cloudovými verzemi v Office 365. Ze CRM Online pak je možné rovnou pracovat s e-maily, kontakty a kalendářem z Exchange Serveru, dokumenty ze CRM je možné sdílet na SharePointu, na SharePointu je možné využívat přímé výstupy ze CRM Online a v neposlední řadě je zde k dispozici také provázání s Lyncem (včetně jeho cloudové verze), kdy se přímo v CRM objevuje informace o dostupnosti kontaktů, které máte v Lyncu. Microsoft Dynamics CRM Online je tak ideálním příkladem toho, že jediný rozdíl mezi on-premise a cloudovou aplikací může být skutečně jen v tom, kde se fyzicky nachází a pak samozřejmě i v celkových nákladech vlastnictví a způsobu jejich financování. Po businessové stránce je však třeba zvážit ještě jeden rozdíl – cloudové CRM šité na míru můžete vašemu obchodu či marketingu začít pomáhat klidně už za týden.
Autor je produktový manažer divize podnikových řešení Microsoft Dynamics