V dnešním rozhovoru se ITBiz.cz podařilo získat názory a odpovědi regionální ředitelky společnosti SAS, Jany Žižkové. Respondentka hovořila o aktuálních trendech v segmentu Business Intelligence, o problematice zpracování velkých objemů dat. Vysvětlila též nový směr Business Analytics a naznačila budoucí cíle firmy SAS v regionu Střední a Jihovýchodní Evropy (CSEE).
Jana Žižková
O SAS Institute
SAS Institute je soukromě vlastněná softwarová společnost, založená roku 1976, která dodává analytický software, který dokáže na základě stávajících dat vytvářet předpovědi budoucího vývoje. SAS Institute se svými produkty řadí do oblasti Business Intelligence. Firma patří na přední pozice žebříčku Best Company to Work For sestavovaného magazínem Fortune. Jim Goodnight, většinový majitel společnosti, považuje spokojenost zaměstnanců za jednu z největších podnikatelských priorit.
Společnost SAS je přední světový dodavatel Business Intelligence, můžete specifikovat váš core byznys?
Core byznys SASu spočívá v tom, že zpracováváme velká množství dat a dáváme jim byznysový smysl.
Jaké typy společností jsou vašimi klíčovými zákazníky?
Společnosti, které zpracovávají velké objemy dat a které pochopily, že z nového pohledu na data získají velmi cenné informace pro strategické řízení svého byznysu. Jsou to zejména společnosti z oblasti finančnictví, telekomunikací a energetiky, tj. z trhu, na kterém vládne silný konkurenční boj. SAS jim využitím těchto informaci pomáhá získávat konkurenční výhodu.
Dám vám příklad: banka řídí kreditní rizika, informace z těchto analýz využije následně při analýze cílové skupiny pro nabídku uvěrového produktu tak, aby tato nabídka byla cílená pro přesně definovanou skupinu klientů, vybraným kanálem, ale zároveň i předem stanoveným limitem pro kreditní úvěr, čili na míru šitým produktem. Minimalizujeme tak rizika, zefektivňujeme komunikaci, optimalizujeme náklady vynaložené na kampaň, protože to není kobercový nálet, ale přesně zaměřená nabídka. Na závěr změříme efektivitu a návratnost kampaně. Při všech těchto analýzách a aplikacích pracuje banka s pomocí našich nástrojů.
Společnost SAS má silné reference a je jediným dodavatelem The Power to Know, proč se investice do řešení SAS vyplatí a v čem se firmám „vrátí“?
SAS je jedinou společností, která dodává naprosto komplexní analytická řešení. Jsme synonymem pro Business Analytics, což je pojem, který používá při definování směru nového pohledu na byznys. Analytika se stává nedílnou součástí denního řízení organizací a právě nový pohled na léta uchovávaná data dává nový rozměr pro rozhodování. Investice do SASu mají velmi často návratnost do jednoho roku právě proto, že s jejich pomocí můžete přistupovat k rozhodování za podpory jinak skrytých informaci. Tím svůj byznys optimalizujete a zefektivňujete. Když to zjednoduším: můžete organizaci a její byznys řídit daleko inteligentněji.
Analytika jako klíčový segment
Proč by se potenciální klient měl rozhodnout právě pro řešení společnosti SAS?
SAS má v oblasti analytiky a statistiky vice než 30ti letou tradici. Analytika byla a je klíčovým byznysem. Analytická řešení jako je řízení rizik, řízení a optimalizace marketingových kampaní, přesná nabídka produktu (next best offer) pro specifický segment zákazníků připravená na základě jejich reálných potřeb (dle behaviorálního skoringu), detekce podvodů, optimalizace pohledávkového procesu… to jsou řešení, která denně nasazujeme.
Diskutujeme s klienty, jak je nejlépe využít pro jejich byznys tak, aby fungovali cíleně, efektivně, zároveň minimalizovali rizika a mohli vývoj jejich byznysu lépe předpovídat. Spokojení klienti po celém světě, a je jich více než 45 tisíc, jsou důkazem toho, že SAS má řešení, která pozitivně ovlivňují jejich postavení na trhu.
V čem jsou typičtí regionální zákazníci a v čem se liší od těch amerických?
Myslím si, že každá země a region má svá specifika. A právě tento fakt nás přivádí k reorganizaci, která má za hlavní úkol pokrytí specifických potřeb zákazníků v našem regionu. Jsme sice globální organizací, ale potřebujeme fungovat jak lokálně, tak regionálně. Kopírujeme tak organizační fungování našich klientů.
Jaká očekávání a záměry máte v regionu Střední a Jihovýchodní Evropy (CSEE), jehož jste se nedávno stala ředitelkou?
Očekávání jsou hlavně na straně efektivnějšího sdílení expertů, kteří v regionu působí. V dnešním rychle se vyvíjejícím světě přicházejí stále nové požadavky klientů v oblastech a odborných zaměřeních, která právě vznikají a jsou relativně nová – například detekce podvodu pomocí analýzy sociálních sítí nebo analytický proces pro řízení pohledávek. Zkušenosti v našem regionu jsou tím pádem relativně limitované pro tato nová řešení.
My potřebujeme na tyto požadavky reagovat rychle a profesionálně, proto je nutné mít definované a zkušené odborníky, kteří mohou projekt u zákazníka řídit a zároveň předat know-how lokálnímu tymu. Chceme k regionálním klientům přistupovat více systematicky, dle strategického plánu řízeného na regionální úrovni, tak, abychom následně fungovali jednotně v jednotlivých zemích.
Před pozicí ředitelky regionu jste působila jako Country Manager pro Českou republiku a Slovensko. V čem se vaše nová pozice liší a co si kladete jako hlavní cíle a priority?
Priority jsem, myslím, shrnula zhruba v předešlé otázce. Má nová pozice staví na zkušenostech, které jsem v roli Country Managera pro Českou republiku a Slovensko získala. Mám jasnou představu, co je třeba změnit a nastavit, kde je největší přidaná hodnota pro jednotlivé země a hlavně naše klienty. Můj první úkol bude setkání s regionálními klienty a společně s nimi definování jednotlivých priorit.
Pražské fórum odkryje aktuální byznys trendy
V lednu proběhne v Praze SAS Forum, kterého se zúčastní i většinový majitel SASu, Jim Goodnight. Pro koho je toto fórum určeno a jaká budou témata?
SAS Forum je pro všechny, které zajímají nové trendy v byznysu. Ráda bych předeslala, že SAS je sice vnímán jako technologická firma, ale řešíme především byznysová témata s našimi klienty. Řada z nich bude na SAS Foru přednášet o výzvách, které překonávají, a bude sdílet své zkušenosti se změnami procesu, které zavedli, aby svůj byznys posunuli o krok dál či o úroveň výš.
Jim Goodnight je významnou osobností v IT prostředí a SAS Forum je jednou z mála příležitostí, kdy ho budeme moct vidět v Praze na vlastní oči. Můžete prozradit, na jaké téma bude v lednu v Praze hovořit a čím by návštěvníky rád zaujal?
Jim Goodnight je pozoruhodný CEO. Jako profesor statistiky, zakladatel a majoritní vlastník SASu, rád hovoří o výzvách, které s sebou dnešní doba přináší a jaké mají implikace na organizace a jejich finanční výsledky. Business analytics bude nosným tématem jeho přednášky. Goodnight není teoretik. Právě na základě diskuzí, které vede s globálními organizacemi, kde cílem je smysluplné využití dat/informací, které zatím leží ladem v jejich transakčních systémech, definuje jejich maximální využití v dennodenním přístupu k byznysu tak, aby tento přístup vedl k pozitivnímu dopadu na hospodářské výsledky organizací. Sám vede největší privátně vlastněnou softwarovou organizaci na světě, a tak je mu téma neustálého zlepšovaní řízení organizace velmi blízké.