Veletrhy Invex a Digitex budou letos nově prodlouženy až do soboty. Pořadatelé si od tohoto kroku slibují zvýšení návštěvnosti. Odborná část láká manažery na tematické přednášky a konference. Podle výzkumu mezi řediteli a manažery informatiky však význam veletrhů každým rokem klesá. Jako zdroj nejdůležitějších informací pro rozhodování je používá jen 39 procent z nich. Mají tedy podobné akce smysl? Nejen na tyto otázky odpovídá Petr Ondrášek, ředitel projektu Invex a Digitex.
Petr Ondrášek
Podle výzkumu Computerworldu využívá jako nejdůležitější zdroj informací pro rozhodování o nasazení IT celkem 82 % IT manažerů Internet a 71 % respondentů odborný tisk. Veletrhy využívají manažeři jako zdroj informací jen v 39 procentech. Proč si myslíte, že od roku 2004 dochází k tomuto poklesu a bude možné tento trend nějak zastavit?
Už je tomu 10 let a INVEX se rozrostl o DIGITEX a návštěvnost přesahuje stotisícovou hranici. To je myslím jasná odpověď na to, co si firmy a návštěvníci myslí o tom, zda má smysl účast na setkáních, jednáních a konferencích a prezentované výrobky a služby spatřit a vyzkoušet naživo.
Nechceme soupeřit s odbornými weby, máme jinou úlohu. Je hezké si přečíst na Internetu o největší plazmové obrazovce, ale není nad to ji v reálu vidět. Je hezké si přečíst o nejdražším stereosystému světa, ale není nad to jej slyšet. Je hezké teoreticky srovnávat 40 digitálních zrcadlovek, ale není nad to si je vzít všechny do ruky, vyfotit stejnou scénu, fotky vytisknout a na místě porovnat.
Veletrh je o zážitcích, o fyzickém kontaktu. Nejen se zbožím a službami, ale i s lidmi. Právě v době vysoké inflace informací je rostoucím úkolem veletrhu dávat lidi dohromady. Mýtus, že Internet je hrobařem veletrhů, byl populární před pěti, sedmi lety. Ale dnes je více než zřejmé, že tomu tak není a stejně jako třeba tištěná média našim návštěvníkům významně pomáhá k edukaci a orientaci.
Již zmíněná studie ovšem dokazuje úplně něco jiného.
Vezměte si téměř tisícovku zmonitorovaných mediálních výstupů ve dvou stovkách médií o veletrzích INVEX a DIGITEX pouze za měsíc říjen 2006. To opravdu nemohlo být jen o modelkách u expozic, ale je to dokladem, že veletrhy pořád jsou místem setkání lidí, kteří generují myšlenky, nové podněty a nové směry.
Vždy naleznete nějakou studii a určitý úhel pohledu, pod kterým dochází k poklesu, ale podstatná jsou čísla, která jsou vztažena skutečně k veletrhům, a rostoucí veletržní business v České republice dokazuje trend zcela jasný. Hodně lidí si pamatuje INVEX před deseti lety.
Mění se nějak postoj samotných vystavovatelů, které můžeme na Invexu a Digitexu vidět?
Bez jakýchkoli pochybností je nenávratně pryč zlatá doba poloviny devadesátých let – doba výstavnických experimentů, kdy byla úspěšnost firmy měřena velikostí její expozice na INVEXu. Náš obor byl příliš mladý a veletrh byl tehdy evidentně přehřátý. Pohledem na statistiky rychle zjistíte, že dnešní koncept veletrhů INVEX a DIGITEX tak dokazuje svou stabilitu.
Proč došlo k posunu termínu konání INVEXu a DIGITEXu, který nyní zasahuje i do víkendu? Nemáte obavu, že tento posun odradí odborné návštěvníky?
Posun termínu znamená také posun dvou odborných dnů na úterý a středu, čímž se především zbavujeme problematického pondělka, kdy lidé obecně neradi vyráží ven ze své firmy. Veletrhy se konají do soboty, nejedná se tedy o posun do víkendu, ale o přesah do víkendu. Takže pokud kdokoliv chce veletrh navštívit v pracovní den, může tak učinit naprosto identicky jako v minulých ročnících. Ale sobotou se nově otevíráme novým skupinám návštěvníků převážně s delší dojížďkovou vzdáleností.
Nestane se sobotní termín jen jedním z mnoha tipů na výlet pro rodiny s dětmi?
Co se týče vaší další otázky, tak my naopak doufáme, že se sobotní termín jedním z tipů na výlet pro rodiny stane. Děti a manželky představují pro DIGITEXové a částečně i INVEXové firmy nezanedbatelnou a doposud opomíjenou skupinu zákazníků a veletrh, jakým je DIGITEX, bude určitě dobré místo, kde člověk se zájmy a koníčky bude moci trávit volný čas.
Hodně lidí INVEX nenavštíví z důvodu vysokého vstupného v odborných dnech. Ve dnech pro veřejnost naopak někteří návštěvníci nemají zájem tlačit se mezi davy školáků a středoškoláků. Neuvažujete například o VIP vstupech pro zájemce, kteří před vstupem na veletrh vyplní osobní dotazník nebo pozvánkách pro významné firemní zákazníci?
Myslím, že toto je dostatečně řešeno pomocí velmi dobře fungujícího systému veletržních voucherů, které si objednávají firmy a rozesílají je svým zákazníkům. Tento systém v letošním roce získává novou komfortnější podobu s využitím ID pro snadnější přechod odborného návštěvníka přes pokladny a také snadnou registraci k vybraným doprovodným akcím.
Jako organizátoři chápeme potřebu určité regulace toku různých druhů návštěvníků jak v čase, tak prostoru, a proto chceme udržet opět dva odborné dny umožňující klidná business setkání, vystavovatelům nabízíme také pavilóny s registrovaným vstupem a v neposlední řadě mají firmy možnost účastnit se nepřeberného množství odborných a konferenčních aktivit s cíleným zvacím procesem.
Pokud srovnám loňský rok s rokem předchozím, zvýšila se výstavní plocha, ale vystavovatelů ubylo. Čekala bych, že s rozvojem IT firem se zvýší i počet vystavovatelů. Jakými způsoby je chcete přilákat zpět?
Opravdu myslíte, že tady máme nějaký rozvoj IT firem? Největší rozkvět informačních technologií a společností, které je nabízely, je již řadu let za námi. Trh se etabloval, snížily se marže. Tomu přirozeně odpovídá pokles inzerce ve všech médiích a není tajemstvím, že řada odborných IT titulů ukončila existenci a přirozeně se poměrně zmenšil i objem peněz končících na veletrhu, ačkoli se jedná o jinou kolonku rozpočtu.
Proto jsme pro společnosti, které si rozsáhlou expozici nemohou dovolit, připravili kromě možnosti organizačně a nákladově nenáročné účasti i několik desítek doprovodných tématických akcí. Objektivními skutečnostmi je ale přechod stále většího množství českých IT firem do zahraničních rukou, tedy zmenšování počtu silných hráčů jejich vzájemnými fúzemi.
Můžete nám přiblížit, jak přistupují k brněnskému veletrhu zástupci velkých firem?
Mnohdy se o korporátních investicích rozhoduje za hranicemi našeho trhu. Příležitostí pro rozvoj veletrhu je naopak návrat vnímání užitečnosti veletrhu k oslovení segmentu malého a střední podnikání, samosprávy nebo veřejného sektoru a stále většího směřování nabídky informačních technologií do domácností, které jde ruku v ruce s přibližováním produktů a služeb kmenového IT a spotřební elektroniky.
Tento trend je zřejmý zejména u velkých firem, které z veletrhu v minulých letech odešly a dnes se vracejí. Proto máme reálné důvody k optimismu v další růst veletrhů INVEX a DIGITEX také do dalších let.
Profil
Petr Ondrášek pracoval v reklamní agentuře Aetna, kde měl na starosti přípravu marketingových akcí pro české ICT firmy. Před svým nástupem do společnosti Veletrhy Brno působil v akciové společnosti Aeon jako marketingový manažer. Od roku 2003 byl tiskovým mluvčím Invexu. V roce 2005 se stal vedoucím manažerem veletrhů INVEX a DIGITEX.
Související
Mají veletrhy informačních technologií ještě smysl?
Jaký je názor českých firem na CeBIT?
Historie veletrhu CeBIT v kostce
CeBIT téměř ovládly čínské firmy
CeBIT 2007: Ulička lásky a hrající kanál
CeBIT 2007: Jak stát podporuje rumunské ICT firmy