Leila Goulliová: prioritou je plné zpřístupnění plateb PaySec v mobilních telefonech

Rok 2008 byl z hlediska českého Internetu rokem poměrně svižným, pro internetové platební systémy lze tvrdit, že byl brzy končící rok obdobím přelomovým. Na trh vstoupilo několik online platebních systémů, za kterými stojí významné subjekty, jako jsou Komerční banka, ČSOB, mBank, operátor Vodafone nebo internetový portál Seznam.cz. Možná s nejlepším ohlasem se doposud setkává platební systém PaySec od ČSOB. Na zbilancování účinkování platítka na trhu a na výhled do budoucnosti z hlediska segmentu internetových plateb jsme se zeptali ředitelky odboru inovací ČSOB Leily Goulliové, která je za projekt PaySec zodpovědná.


Leila Goulliová

Již 15 000 uživatelů systému

Jak byste krátce zhodnotila účinkování systému PaySec po více než půlroce působení na trhu, čeho se podařilo dosáhnout a kde naopak ještě vidíte mezery a prostor pro zlepšení?

Během necelých šesti měsíců se PaySec se stal nejdynamičtější platební metodou na českém internetu. Setkal se s jednoznačně pozitivním přijetím u uživatelů (přes 15 000) a stal se součástí standardní nabídky platebních metod u nejúspěšnějších českých e-shopů (je jich nyní přes 120). Lidem usnadnil a zlevnil internetové nakupování a pro tisíce z nich se stal „návykový“ – už nechtějí platit jinak a sami nám dávají tipy na své oblíbené e-shopy, kterým my obratem zpřístupňujeme PaySec.

PaySec jsme zavedli do mobilů a budeme pracovat na plném zpřístupnění všech jeho funkcí přímo z mobilu. Už brzy nebudete pro PaySec své PC vůbec potřebovat.

Tento rok je pro internetové platební systémy bank rokem přelomovým. Srovnejte prosím PaySec se systémy ostatních bank, ať jde o mPeníze nebo systém Mojeplatba. kde je hlavní výhoda PaySecu a konkurenční odlišení?

Výhoda PaySecu je jednoznačná – PaySec můžete používat, ať máte svůj účet v jakékoli bance. Registrujete se rovnou na internetu, během 3 minut máte svůj PaySec a už můžete na netu platit i dostávat v reálném čase zaplaceno. PaySec je prostě internetová záležitost pro každého, ne nouzové řešení, jak zpřístupnit internet klientům nějaké konkrétní banky. Od toho se odvíjí i rozšíření, PaySec je po šesti měsících na 120 e-shopech.

Neuvažovala někdy ČSOB o tom, že by se vydala cestou partnerství, podobně jako tomu je u mBank a Seznam.cz? Vidíte nějaké synergie takové aliance?

Naší základní strategií je otevřenost systému, a to platí jak pro uživatele, tak pro obchodní partnery. Nebudujeme uzavřený klub pro klienty jedné banky nebo jednoho internetového portálu.

PaySec versus PayPal

Při vstupu na český trh se hovořilo o tom, že by měl být PaySec schopen konkurovat světově využívanému systému PayPal. Myslíte, že se to v Česku daří? Mohla byste prozradit aktuální počet aktivních uživatelů systémů?

Dnes jsou pro uživatele PaySec a PayPal komplementární platební řešení. V zahraničí většinou zaplatíte PayPalem a u nás PaySecem. PaySec dnes používá přes 15 000 aktivních uživatelů a platí s ním nejen v e-shopech, ale i mezi sebou, například za zboží vydražené na českých aukčních portálech.

Myslíte si, že český trh, respektive uživatelé jsou už dostatečně sofistikovaní na to, aby byl plně využit potenciál takových internetových platebních peněženek? Například pomocí PaySec lze nakupovat jízdenky ČD, letenky atd… Využívají lidé k nákupu takového zboží PaySecu v pro vás uspokojivé míře nebo stále preferují starší a klasické formy koupě?

Používání plateb PaySec není vůbec otázka sofistikovanosti, spíše otázka osobních příjmů a také zvyklostí. Díky PaySecu už nemůže být placení jednodušší. Vyberete si svůj nákup, zvolíte platbu PaySec, zadáte jméno a heslo a ve vteřině je zaplaceno. Jediní uživatelé, kterým ještě neumíme pomoci, jsou totiž ti zcela bez peněz… ale i pro ty časem určitě něco vymyslíme.

S tím souvisí i způsob používání PaySecu. Pro jednorázovou platbu jednou za rok je skutečně PaySec trochu nadbytečný. U našich nejaktivnějších uživatelů ale vidíme, že si na PaySec posílají peníze jednou dvakrát měsíčně, a pak je na internetu postupně utratí.

Jak hodnotíte systém PaySec z hlediska zabezpečení, jaké prvky ochrany využíváte a myslíte, že jsou dostačující? Například u vyšších plateb funguje využití autorizačních SMS, stačí to? Zaznamenali jste nějaké konkrétní bezpečností hrozby?

Autorizační SMSky se výborně osvědčily, od uvedení na trh jsme neměli ani jediný bezpečnostní incident. Zkušenost našich uživatelů ukazuje, že PaySec je opravdu bezpečný.

Média informovala o tom, že se někteří významní internetoví prodejci stavěli skepticky k možnosti využití PaySec, ať už šlo o různé důvody. Ale šlo o rozjezd systému na trhu. Změnila se situace nějak, oznámíte v novém roce spolupráci s některým významným tuzemským internetovým prodejcem?

Myslím, že se nám tu možnou počáteční nedůvěru již podařilo odstranit, dokazuje to i stále rostoucí počet obchodů, kde je PaySec přijímán.

O systému PaySec se hovoří primárně jako o mikroplatebním systému zprostředkování drobnějších plateb na Internetu. Jaké jsou maximální limity výše zůstatku na účtu, jsou omezení pro výši realizovaných plateb za jeden den? Nepřemýšlíte o změnách směrem k možnosti zprostředkování i náročnějších plateb přes PaySec?

PaySec je dnes již řešení pro jakékoliv platby, a jediná omezení, která má, vyplývají z evropské a české legislativy.

Chystáte nějaké další novinky v možnostech jak platit a využívat konta PaySec? Pokud ano, můžete prozradit jaké?

PaySec v telefonech prioritou

Naši uživatelé potřebují platit nejen, když sedí u počítače, ale kdekoliv zrovna jsou. Pro nás je nyní priorita plné zpřístupnění veškerých výhod plateb PaySec v mobilních telefonech. Jakoukoliv platbu, od koupě letenky až po nákup písniček v mp3, si budete moci vyřídit mobilem i třeba při vyučování…

Jakou budoucnost predikujete trhu internetových platebních systému v Česku? Myslíte, že dojde k nasycení trhu těchto internetových platítek, tedy zda očekáváte příchod nových hráčů na trh (například Česká spořitelna) a co by to znamenalo pro vás konkrétně?

S narůstajícím počtem proprietárních řešení jednotlivých bank, které vyvíjejí jedna přes druhou introvertně zaměřené systémy určené jen vlastní klientele, bude prudce klesat ochota e-shopů podstupovat náklady na implementaci dalších a dalších nástrojů na své stránky. Místo toho se akcentuje poptávka po jednom řešení pro 100 % uživatelů českého internetu. Myslíme si, že z této situace vyjdeme vítězně. Máme pro to všechny předpoklady – jsme již zavedenou a rozšířenou metodou a e-shopy nás proto budou stále více doporučovat svým zákazníkům.

Profil

Leila Goulliová v letech 1999–2000 pracovala jako vedoucí účetních fondů NEWTON FM. Od roku 2000 je v ČSOB – nejprve v oblasti restrukturalizace ČSOB, od roku 2003 do roku 2004 – analytik procesů platebních služeb, od dubna 2004 – manažer pro platební služby, karty a elektronické bankovnictví, od 1. 1. 2005 – manažer pro řízení strategických projektů PEB a od 1. 9. 2005 – ředitelka Platební služby. Od 16. 4. 2006 byla pověřena řízením útvaru Přímé bankovnictví. Nyní pracuje jako ředitelka odboru inovací.

Exit mobile version