K 1. červenci vznikla na středoevropském trhu IT dvě velká obchodní uskupení – Asseco Central Europe a Asseco Solutions. Jednalo se o dokončení procesu další fáze konsolidačního procesu v rámci skupiny Asseco, která započala letos v únoru. O motivech a průběhu integrace, obchodních cílech a ambicích společnosti jsem hovořili v rozhovoru s Janem Přerovským, předsedou představenstva Asseco Czech Republic a viceprezidentem Asseco Central Europe pro Sales & Marketing.
Jan Přerovský
Již několik měsíců probíhá projekt česko-slovenské integrace IT firem Asseco Slovakia, Asseco Czech Republic, LCS International a Datalock. Od 1. července tak vzniklo silné regionální centrum pro střední Evropu v oblasti systémové integrace, poskytování IT služeb a produktů.
Motiv integrace – posílení byznysu
Proč vlastně došlo k integraci mezi Asseco Czech Republic a Asseco Slovakia?
Hlavním důvodem byl byznys. Abychom byli maximálně efektivní a mohli být blízko našim zákazníkům, poskytovat jim společné služby na obou trzích, rozhodli jsme se dát dvěma právním subjektům jedno společné vedení a také jednu motivaci.
Mohl byste popsat, jak tato integrace v současné době probíhá? Jaké procesy teď nastavujete?
K 1. červenci vznikla jednotná organizační struktura. Jejím smyslem bylo zajistit řiditelnost nového „subjektu“, nastavit jasné zodpovědnosti. Ve druhé polovině roku chystáme konsolidaci obchodní nabídky, sestavujeme společný rozpočet, který by měl začít fungovat od 1. ledna 2010.
Jak vy osobně vnímáte tento vývoj?
Vnímám ho velmi pozitivně. Je to další logický krok, který se dal očekávat na takto relativně malých trzích, a to řešit obchod společně.
Přinesla konsolidace i zrušení některých týmů, nebo vše zůstalo při starém?
Došlo spíše k přeskupování tymů tak, aby co nejlépe odpovídaly nové struktuře. Smyslem bylo dosáhnout větší efektivity, aby nedocházelo k dublování práce. Vše samozřejmě ve prospěch zákazníka.
Jak se nyní budou obě uskupení profilovat? Cítí se již na středoevropském ICT trhu silnější?
Budou se profilovat jako uskupení, která velmi dobře znají lokální prostředí a využívají silné mezinárodní zázemí skupiny Asseco. Hlavním leitmotivem bude snaha o synergii obchodních aktivit.
Dříve jste dlouhodobě podporovali kulturní projekty, jako je např. Czech Press Photo. Jaká je teď vaše strategie, co hodláte podporovat?
Připravujeme strategii společenské odpovědnosti pro následující roky. V ní určíme konkrétní oblasti, které budeme podporovat formou projektů a které budou vhodně zapadat do našich plánů.
Jak velký podíl zakázek tvoří projekty pro veřejnou správu? Co se nyní děje v oblasti eGovernmentu?
Určitě velice významný – cca přes 50 %. Veřejná správa je tak naším klíčovým klientem. Oblast eGovernmentu samozřejmě vnímáme velmi pozorně. Uvítali jsme, že se postupně přešlo od proklamací ke konkrétním činům. My sami se snažíme podporovat zejména projekty, které jsou v souladu se strategií EU v oblasti eGovernmentu. Chceme být totiž u toho.
Mohl byste nám přiblížit nějakou novou zakázku nebo produkt, který připravuje Asseco CE?
My se zaměřujeme více na komplexní řešení, než na konkrétní produkty. V současné době spíše konsolidujeme obchodní portfolia a snažíme se vytvořit společné best practices pro většinu branží (české produkty jsou obohacovány slovenskými produkty z oblasti bankovnictví a pojišťovnictví, ty slovenské naopak českými řešeními například v oblasti dopravy).
Jaké cíle si Asseco CE stanovilo pro nadcházející období?
Zaměřit se na velké obchodní příležitosti v českém a slovenském komerčním a veřejném sektoru, posílit pozici skupiny Asseco na evropském IT trhu, zvýšit prodejní potenciál a úroveň poskytovaných produktů a služeb, ale zejména reagovat na požadavky zákazníků z obou zemí s větší pružností… Prioritou je také najít do týmů vhodné lidi.
Ještě ke krizi. Jakým způsobem se propad ekonomiky dotkl vašeho byznysu?
Zákazníci jsou opatrnější ve výběru a nákupu řešení. Vybírají zejména ta, která jim přináší okamžitý efekt.
Budoucnost spojená s novými projekty
Některé hlasy již hovoří o pozvolné stabilizaci situace. Cítíte to také tak? Očekáváte rozjezd nových projektů či pozastavení těch stávajících?
Spíše se chystáme na nové projekty. Jsme optimisté, v tuto chvíli pracujeme na jejich získání.
Jak daleko je nyní Asseco Czech Republic k tomu vrátit se do Top 10 systémových integrátorů?
Myslím, že jsme na dobré cestě se tam brzy objevit.
Netajili jste se myšlenkou více proniknout i do komerčního sektoru. Daří se vám to, případně co je potřeba udělat, abyste v tomto krizí zasaženém segmentu uspěli?
Ano, toto se nám daří, a jsem tím potěšen ze dvou důvodů – jednak proto, že to v dnešní době není vůbec lehké, ale také proto, že se nám podařilo najít s klienty společnou řeč. Chápeme jejich situaci a vycházíme jim vstříc v tom, že pro ně navrhujeme ta nejefektivnější řešení. Výsledkem tohoto snažení je, že jsme v poslední době získali zajímavé zakázky nejen pro české, ale také slovenské komerční subjekty, a to i přesto, že řada projektů na obou trzích byla pozastavena současnou hospodářskou situací…
Profil
Jan Přerovský: Po studiích na ČVUT, elektrotechnické fakultě, obor výpočetní technika nastoupil v roce 1990 do firmy LCS International jako její první zaměstnanec a pracoval v ní celkem 17 let. Prošel zde celou řadou pozic – od řadového pracovníka až po ředitele divize. V roce 1996 pak byl jmenován generálním ředitelem a předsedou představenstva LCS International. V průběhu jeho vedení firma zaznamenala výrazný růst, jak v obratu a zisku, tak i v počtu zaměstnanců. V LCS působil do července 2007. V srpnu 2007 byl zvolen předsedou představenstva a představenstvem jmenován generálním ředitelem Asseco Czech Republic. Od července 2009 zastává rovněž pozici viceprezidenta pro Sales & Marketing v Asseco Central Europe. Kromě toho je členem dozorčí rady slovenské firmy Asseco Solutions (dříve Datalock) a členem představenstva Sdružení pro informační společnost (SPIS).