Kanadský výrobce Research In Motion po dlouhém čekání už brzo uvede svůj první tablet. Má ale chystaný Playbook stále šanci na úspěch nebo podlehne konkurenci zařízení postavených na platformách iOS a OS Android?
Nový tablet PlayBook kanadského výrobce RIM
Po dlouhých devíti měsících od prvního oficiálního představení bude netrpělivě očekávaný tablet Playbook v polovině příštího měsíce konečně uveden do maloobchodního prodeje. S cenou začínající na 499 dolarech (zhruba 8 500 Kč) bude Playbook už 19. dubna uveden do prodeje na pultech amerických a kanadských obchodů Best Buy, Radioshack, Sears Canada a Wal-Mar. Do své nabídky jej zařadí i telekomunikační operátoři AT&T a Verizon. V současnosti není jasné, zdali RIM plánuje Playbook uvést také na další trhy a kdy by se tak eventuálně mohlo stát. Případná dostupnost tohoto tabletu na českém trhu je tak otázkou.
Zmíněná maloobchodní cena 499 dolarů (8 500 Kč) za 16 GB model staví Playbook do přímé konkurence k již zavedenému a rozšířenému tabletu iPad 2, amerického výrobce Apple. Vezmeme-li v úvahu další konkurenci v podobě desítek podprůměrných a několika naopak velmi podařených tabletů postavených na OS Android, bude startovní pozice Playbook velmi náročná. Co bude tím magickým „něčím navíc“, co Playbook nabídne a podaří se mu proti silné konkurenci vůbec uspět?
Z hlediska použitého hardware je Playbook zajímavým, rozhodně ale ne výjimečným zařízením. Jeho 7“ dotykový displej jej dnes řadí do kategorie menších tabletů, 1 GB operační paměti, připojení k WiFi a dvojice videokamer pak nijak nepřekvapí. Playbook je dostupný v několika modelech, lišících se velikostí vnitřní paměti, ze kterých mohou zájemci vybírat z 16 GB, 32 GB a 64 BG verze. V průběhu letošního léta by se pak na trhu měly objevit modely nabízející konektivitu ke 4G sítím. O těch si zatím ale v České republice můžeme nechat jen zdát.
Co se použitého operačního systému týká, Playbook bude postaven na nové platformě QNX. Tu RIM získal akvizicí stejnojmenné společnosti počátkem roku 2010 a dále ji rozvinul.
Tím pomyslným „něčím navíc,“ které Playbook odliší od konkurence, má být zaměření na korporátní klientelu a tomu odpovídající nabídka některých funkcí. Ta pravděpodobně nejzajímavější se jmenuje BlackBerry Bridge a nejedná se o nic jiného než úzkou spolupráci tabletu Playbook se spárovaným smartphonem BlackBerry. V rámci ní bude uživatel moci prostřednictvím Playbooku pracovat s daty uloženými ve smartphonu. Playbook tak bude možné využít pro psaní emailů, organizaci kalendáře či adresáře nebo také uskutečňování videohovorů.
Jak díky některým svým funkcím, spolupráci se smartphony BlackBerry a dlouhodobé strategii výrobce Research In Motion tak můžeme předpokládat, že PlayBook bude zařízením určeným především pro velké korporace. Na druhou stranu se ale samotný RIM netají tím, že Playbook by mu měl pomoci expandovat i do spotřebitelského segmentu. Jestli a hlavně jak se mu to podaří, je ale otázkou. To ostatně potvrzuje i Geoff Blaber z agentury CCS Insight, který se pro agenturu Reuters vyjádřil následovně: „Největší obava, která je s tabletem Playbook spojena, je otázka, jak chce RIM tímto produktem oslovit zákazníky, kteří nepoužívají smartphony BlackBerry.“
Co se prodejních očekávání týká, analytici předpokládají, že RIM v letošním roce prodá 3 až 4 miliony kusů Playbooku. To na úzce profilované zařízení sice není nijak špatný výsledek, v porovnání s úspěšným iPadem 2, kterého se má jen letos prodat nejméně 15 milionů, se ale o příliš velký obchodní úspěch nejedná.
Zdroj: Reuters