E-mail je nejen nejstarší dosud běžící internetovou službou, ale po sociálních sítích také jednou z komunikačně nejzrádnějších. Text v e-mailu je totiž značně náchylný k infikaci nezamýšlenými významy. Kanadský startup Lymbix má zajímavou ambici, pomocí zajíavé aplikace ToneCheck by rád komunikační e-mailové trapasy vyloučil nejen z firemního života.
ToneCheck má lidem pomoci vyjádřit své emoce tak, aby nedošlo k nedorozumění. A my se podíváme, jestli se jim to vydařilo.
Limity aplikace
Co je tedy ToneCheck? Je to jakýsi „upgrade“ či nástavný modul pro Outlook. To je asi první a nejzásadnější limit, zatím úplně chybí podpora alternativních klientů a tím pádem i operačních systémů typu Linux/BSD. Druhý limit je logický ve vztahu k místu původu – program pracuje pouze s anglickým jazykem, vzhledem k tomu, že ten dnes tvoří stejně základ většiny obchodní komunikace, nejde až zase o takový limit.
Co aplikace skutečně umí
Dokáže sem tedy ToneCheck přinést něco co stojí za to? ToneCheck je program pro kontrolu emocí ve větě. Dle daných kritérií rozlišuje zda-li věta vyznívá urážlivě, pochvalně nebo další z šesti emocí. Má pomoci, aby to co chcete říci, bylo vždy chápáno správně. Společnost Lymbix si totiž zakládá na tom, že 50% mailů je špatně pochopeno a že ToneCheck dokáže zabránit těmto nedorozuměním. Zní to i Vám futuristicky? Nepředbíhá společnost Lymbix dobu? To posuďte sami z mé recenze.
Práce s ToneCheckem je velice snadná. Po instalaci, která je velmi dobře popsaná, spustíte Outlook a začnete psát novou zprávu. Poté co ji dopíšete, kliknete na tlačítko „Run ToneCheck“.
Proběhne analýza zprávy a poté se zobrazí vyskakovací okno, kde můžete upravovat věty tak, aby vyhovovaly emocím, které chcete vyjádřit.
Poprvé když jsem nástroj ozkoušel, byl jsem nadšen, jelikož vystihoval mé emoce velmi přesně. Háček byl ovšem v tom, že věta byla velmi důrazná a jednoznačná a pak je tedy logicky zřejmé, že s tímto program potíže nemá, ale problém nastává u vět složitějších. Pustil jsem se tedy do testování a začal jsem zkoušet věty, kde se více objevovala ironie, rozpolcenost a další lidské vlastnosti, které se prostě v jednání vyskytují. Tam už program neobstál tak přesvědčivě jako předtím. Po delším zkoumání tedy vyšlo najevo, že to není tak úžasné jak se zdálo.
Nejdůležitější ovšem je, zda-li se tento program dá dobře využít ve velkém např. pro celou firmu, což je také cílem vývojářů. To ovšem není příliš pravděpodobné, když program neukojí nároky jednotlivého uživatele, pak logicky asi neobstojí ve velkém byznysu. Využití programu v byznysu bych zatím neviděl jako aktuální. Pracovníka s horší angličtinou dokáže poplést a dobrému to přináší jen starost navíc. Pro lepší představu uvedu pár příkladů:
Špatně vyhodnoceno
(posuďte sami zda-li jsou věty správně kategorizovány)
Eng: Activate your account and download ToneCheck by clicking on the link below. (sad – smutný)
CZ: Aktivujte svůj účet a stahujte ToneCheck kliknutím na níže uvedený odkaz.
Eng: If you choose to download ToneCheck later. (sad – smutný)
CZ: Pokud se rozhodnete ToneCheck stáhnout později.
ENG: The meaning of this phrase and of the concluding couplet has aroused much debate. (angry – naštvaný)
CZ: Význam této věty a uzavírání dvojverší vyvolal mnoho diskuzí.
Eng: Activate your account and download ToneCheck by clicking on the link below. (sad – smutný)
CZ: Aktivujte svůj účet a stahujte ToneCheck kliknutím na níže uvedený odkaz.
Eng: If you choose to download ToneCheck later. (sad – smutný)
CZ: Pokud se rozhodnete ToneCheck stáhnout později.
ENG: The meaning of this phrase and of the concluding couplet has aroused much debate. (angry – naštvaný)
CZ: Význam této věty a uzavírání dvojverší vyvolal mnoho diskuzí.
Na druhé straně musím poznamenat, že program dosti ovlivňuje to, že český uživatel i když dobře hovořící anglicky, složí větu pro Angličana nezvykle a program neví, má problémy s vyhodnocením věty. Nestěžuji si na to, že program obsahuje malé množství emocí, ale problém je v tom, že ani těch málo, není doladěno. Doufám, že v budoucnu bude program více spolehlivý. Co je ovšem hodno pochvaly, je jednoznačně programová podpora. Vše velmi přehledné a na vysoké úrovni co se grafického zpracování týče. Jediná nevýhoda podpory tedy je, že tolik možností tvoří labyrint, ve kterém je skoro problémem se vyznat.
Jak ToneCheck získat?
Jelikož je ToneCheck zatím pouze v beta verzi, je možné ho stáhnout zadarmo. Stažení a následná instalace je velmi dobře popsaná. Program podporuje MS Outlook 2003, 2007, 2010.
Verdikt
Je samozřejmě jednoduché, cizí program ve své recenzi znehodnotit, avšak někdo musí poskytnout nezaujatý názor, i když to znamená negativní zhodnocení. Myšlenka ToneChecku mě na první dojem zaujala, protože sám vím, že i já zažívám ty případy, kdy špatně pochopím člověka a pak nevím co udělat či jak to chápat. Doufal jsem, že ToneCheck doopravdy dokáže napomoci ve správném pochopení komunikace, avšak ToneCheck v sobě skrývá dosti problémů. Možnosti ToneChecku končí za hranicí angličtiny, relativně často se plete a i kdyby se pletl výjimečně, pokud jeho chybou ztratíte cenného klienta ani jedna chyba se neomlouvá. Pravda je, že z hlediska budoucího je to více než zajímavý projekt, ale dokud nebude moci stroj cítit, nikdy nemůže zastat tak různorodou věc jako je komunikace, za pomoci pár podmínek.
Je mi trochu líto ztrhat něčí práci hned v jejím zárodku a tak na obranu programu alespoň to, že komunikace s klientem často probíhá v jazyce anglickém a pokud Lymbix vychytají chyby a také se pustí i do dalších, aspoň mezinárodních jazyků, jako němčina a časem i do českého jazyka, nemusí se mu zle vést.
Velkou roli, může hrát také cena, která může být pro uživatele zbytečně přemrštěná a podnikatelům nemusí nabídnout to, co se za cenu očekávalo. Jejich motto: „Be understood, clearly.“ mě při pohledu na některé špatné vyhodnocení až trochu vyvedlo z míry. Program má velmi hezkou uživatelskou podporu, kterou jsem již dříve chválil je vynikající, avšak program jako celek zatím zdaleka nesplňuje svůj prvotní záměr. Do budoucnosti ovšem velmi zajímavý projekt.
Matematické hodnocení: 6,5/10