Konference Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) představila mimo jiné velkolepé plány Ministerstva vnitra a informatiky v oblasti eGovermentu. Například žadatel o stavební povolení by v budoucnu mohl navštívit pouze místní poštu. Na poště mu pomohou vyplnit elektronickou žádost, zdigitalizují přílohy a odešlou ke zpracování. Úřady si všechny potřebné dokumenty zasílají mezi sebou. Výsledek jednání obdrží do své elektronické datové schránky, která slouží výhradně pro úřední záznamy.
Ve dnech 2. – 3. dubna se v Hradci Králové uskutečnil již desátý ročník odborné konference Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS). Podle předběžných odhadů navštívilo konferenci více než dva tisíce zájemců. V rámci výstavní části konference se představila asi stovka firem a v šesti sálech zaznělo 250 přednášek a prezentací. Hlavní téma se týkalo především využití informačních technologií pro usnadnění života občanům České republiky.
Maskot eGON a Ivan Langer (vlevo)
Ministr vnitra a informatiky Ivan Langer seznámil účastníky setkání s plány ministerstva v oblasti elektronické komunikaci úřadů s občany a podnikateli. Během zahájení konference si ke svému řečnickému místu přinesl nafukovacího panáčka eGONa, který se stal novým symbolem eGovernmentu. Na velkoplošné obrazovce se zároveň začal promítat kód z filmu Matrix. „Naším cílem je navázat na to, co udělali naši předchůdci a uvést věci do pohybu tak, aby dávaly smysl,“ prohlásil Langer. Podle něj by mělo následná řešení používat nejen pět procent technologických nadšenců.
Bývalý premiér Jiří Paroubek připomenul, jak podporovala rozvoj informatiky předchozí vláda: „Po celou dobu osmi let existovala první jednotná komunikační infrastruktura státní správy, byl realizován projekt Internet do škol, zahájen Národní program počítačové gramotnosti. V oblasti širokopásmového přístupu k internetu byly z prostředků získaných z privatizace Českého Telecomu podpořeny projekty na rozšíření broadbandu.“ Kritizoval také plánované zrušení Ministerstva informatiky a varoval před možným zneužitím osobních údajů v souvislosti s převodem úřední správy pod Ministerstvo vnitra.
Sci-fi ministerstva informatiky
Na tiskové konferenci Ministerstva vnitra a informatiky dostali novináři materiál, který blíže představuje chystané změny ve veřejné správě a na první pohled vypadá jako science fiction. Místo obíhání úřadů navštívíte kontaktní místo Czech Point na příslušné postě nebo úřadě, kde s vámi vyplní žádost, přílohy převedou do elektronické podoby a odešlou ke zpracování na úřad. Prostřednictvím tohoto kontaktního místa bude také možné zjistit, jak dlouho a jaký úřad se žádostí zabýval. Výsledek jednání úřadů se dozvíte ve své speciální elektronické schránce.
Aby bylo možné tuto vizi převést do reality, musí české úřady sdílet čtyři základní registry s potřebnými údaji. Jedná se o registry osob, obyvatel, územní identifikace, adres, nemovitostí, práv a povinností. Umožnit by to měl nový zákon označovaný jako eGoverment Act, který odstraní dnes nepříjemnou situaci, kdy občan v podstatě obchází úřady s dokumenty. Uvnitř úřadů a mezi nimi bude probíhat výměna informací elektronicky, lidé si však budou moci zvolit takový způsob komunikace, jaký jim nejvíce vyhovuje.
Ministerstvo se již nyní může pochlubit první vlaštovkou v podobě projektu Czech Point, což je místo pro získání úředně ověřených údajů z obchodního, živnostenského rejstříku a katastru nemovitostí. Dříve přitom tyto dokumenty nebylo možné získat na jednom místě. Pilotní projekt bude podle prvních odhadů stát kolem deseti milionů korun, rozšíření na dalších 205 úřadů do konce roku si vyžádá částku 60 – 70 milionů korun. Ivan Langer na tiskové konferenci prohlásil, že žádný úřad přitom nucen, aby tuto službu poskytoval. „Počítáme s příspěvky obcím na vybavení. Jsem přesvědčen, že jí úřad bude chtít poskytovat, protože to bude jiná kvalita služeb pro občany,“ řekl ministr novinářům.
Zajímali jsme se také, proč si ministerstvo vybralo název Czech Point a nepoužilo spíše srozumitelnější české označení. „Myslíme si, že nemá smysl ustrnout pouze na území České republiky. Jedna z věcí, kterou chystáme v nejbližší době, je otevření prvních Czech Pointů na zastupitelských úřadech v zahraničí, kde název bude vyznívat o něco lépe,“ odpověděl na dotaz ITBIZ.cz první náměstek ministra Zdeněk Zajíček.
Místo soudce počítač
Část témat se týkala moderní justice 21. století. Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti, upozornil na stále zvyšující se počet případů, které české soudy řeší. „Jen za poslední rok máme více než sto tisíc trestních obžalob, 330 tisíc civilních věcí a přes sto tisíc případů, které řeší otázky výchovy a výživy nezletilých dětí.“ Zároveň dodal, že se česká justice při takto velkém množství informací bez moderních technologií neobejde. Současná vláda uvolnila na elektronizaci české justice pro tento rok téměř 300 milionů korun. Z toho je 165 milionů korun vyčleněno na zavedení a spuštění rejstříku dlužníků a správců (insolvenční rejstřík) a 135 milionů korun na další projekty eJustice.
Insolvenční rejstřík by měl být spuštěn od prvního ledna příštího roku. Komunikace mezi věřiteli, dlužníky a konkurzním soudem se nově obejde bez papírování. Občané i firmy budou moci využívat služeb elektronické podatelny a spisu. Ministerstvo rovněž připravilo novou právní úpravu pro elektronický platební rozkaz. Pokud bude tato novela občanského soudního řádu schválena, bude možné přibližně čtvrt milionů soudních sporů o peněžité pohledávky řešit počítač.
Soudní řízení je v takovém případě zkrácené, probíhá bez jednání, dokazování a slyšení žalovaného. Ten se samozřejmě může proti elektronickému platebnímu rozkazu do patnácti dnů odvolat a soud v takovém případě nařídí jednání. Podobně se postupuje například v Německu nebo Rakousku.
Můj názor
Plány obou ministerstev vypadají velmi slibně a pokud se opravdu povedou, mají se občané i podnikatelé na co těšit. Jen jsem velmi zvědavý, jak ministerstvo využije možností open source řešení. Vzpomínám si totiž na projekty typu INDOŠ, které jsou ještě dnes plné otazníků.
Pospíšil také slíbil zřízení elektronických podatelen, které umožní dodávat následné podklady pro soudní řízení elektronickou cestou. Soudní řízení pomůže mimo jiné urychlit elektronický spis, jehož spuštění je plánováno na rok 2008. Elektronický spis umožní samotné přeposlání všech dokumentů mezi soudy v řádu několik sekund a zároveň se vyřeší ztráty některých částí spisu. Zkrátit by se rovněž měla doba mezi rozhodnutím soudu prvního stupně a zahájením odvolacího řízení, která nyní trvá nejméně půl roku.Zejména právníkům by měla usnadnit život elektronická deska. Veškeré údaje o soudní činnosti, které občan potřebuje, se dozví na internetu z pohodlí pokoje.