Magnus Kalkuhl, senior virus analyst společnosti Kaspersky Lab, při své návštěvě v Praze definoval nejvíce ohrožené skupiny internetových uživatelů. Jmenoval mladé lidi do 20 let a osoby starší 50 let. Upozornil i na chyby v politikách firem, jež nutí s PC pracovat nezkušené uživatele, kteří pak mohou pro bezpečnost podnikového IT představovat větší riziko než užitek.
Magnus Kalkuhl ze společnosti Kaspersky Lab se ve své pražské prezentaci zaměřil na chování jednotlivých kategorií uživatelů a nejčastější rizika, jimž jsou vystaveni.
Chování online a jeho rizika
Průzkumy bezpečnostního výrobce Kaspersky ukázaly, že uživatelé mezi 14-19 lety rádi zkouší nové programy a technologie. Populární pro ně jsou také sociální sítě jako Twitter, Facebook, MySpace. Frekventovaně také stahují nelegální obsah. Pokud se na jejich softwarové pirátství přijde, omluvou skupiny 14-19 bývá: „Nemohu si dovolit originální software.“
Uživatelé nad 50 let jsou charakterističtí obavou z toho, že by mohli něco „rozbít“. Zaměstnavatelé je v mnoha případech k používání počítačů nutí a oni se podřídí, jelikož na tom závisí udržení jejich pracovního místa. Protože jsou ekonomicky aktivní skupinou s příjmy, znamená to, že jsou také hojnými uživateli online bankovnictví. Ovšem phishing je velmi rozšířený a často těmto nezkušeným starším uživatelům při nízké úrovni zabezpečení hrozí riziko finančních ztrát.
Polovina lidí online představuje nebezpečí
Podle Magnuse Kalkuhla celkově patří nejméně polovina všech uživatelů do vysoce rizikových skupin.
„Uživatelé podceňují organizovanost počítačových zločinců, kteří jsou dnes zaměřeni na vydělávání peněz. Neorientují se v nových metodách a jejich počítače jsou infikovány, aniž by o tom věděli. Tím se dostávají do ohrožení jejich bankovní účty, kreditní karty a také jejich identita – e-mail, ICQ, Facebook,“ uvedl Magnus Kalkuhl.
Na konci své prezentace Kalkuhl uvedl několik doporučení pro zlepšení situace na poli IT bezpečnosti. Zmínil zejména potřebu vzdělávání uživatelů. Roli v preventivní edukaci rizikových skupin mají podle něj sehrát média (herní magazíny, časopisy, denní tisk). Dalším bodem by měla být počítačová výchova ve školách. Své klienty by měly vzdělávat také bankovní domy (letáky, online formy). Podniky mají zavádět školení internetové bezpečnosti pro své zaměstnance.
Přečtěte si také
IT bezpečnost: nová hrozba modifikující internetový prohlížeč
V Praze je zabezpečených 84 % WiFi sítí