Internetový vyhledávač se skládá ze dvou částí. Jednu tvoří webová stránka s formulářem pro zadání dotazu a druhou složitý program zvaný robot, crawler či spider. Crawler prochází velké množství serverů, prohlíží si jejich obsah a ukládá informace do své databáze. Úkolem vyhledávače je nalézt vámi hledaná slova v databázi a vypsat odkazy na stránky, kde se požadovaný údaj vyskytuje. První vyhledávače byly velmi nedokonalé, a tak existovaly jednoduché tipy, jak vyhledávač beztrestně oklamat.
Stačilo například přidat do stránek větu „Nenajdete tu žádné porno, sex, warez ani MP3“ a robot prezentaci zařadil mezi lechtivé nebo dokonce ilegální projekty.
Když nějaký internetový uživatel později hledal erotiku, zobrazila se ve výsledcích hledání i takto upravená stránka. Podvodníkům proto rostla rychleji návštěvnost, ale prakticky žádný efekt to nepřineslo – návštěvník většinou zavřel okno svého prohlížeče.
Podvody ve vyhledávačích
Dnešní moderní vyhledávače jsou chytřejší než jejich předchůdci a roboti navíc při zjištění nekalých praktik neváhají tvůrce stránky potrestat tím, že jeho web zcela zmizí z výsledků hledání. Rozhodně se nesnažte podvádět, protože to vyhledávačům může nahlásit i náhodný návštěvník vašich stránek.
Vyhledávače Google.com a Jyxo.cz sledují mimo jiné odkazy, které vedou z cizích stránek na váš projekt. Každému odkazu přiřazují určitou číselnou hodnotu (rank). V případě Google se hodnota nazývá PageRank a Jyxo používá JyxoRank. Známost a důležitost stránky můžete zjistit pomocí volně dostupných nástrojů Jyxo Toolbar, Google Toolbar nebo třeba Seznam Lištička, které obohatí váš prohlížeč o jednoduchou lištu zobrazující ranking prohlížených webů. Jedná se však o velmi nepřesné ohodnocení, přičemž skutečné údaje znají jenom programátoři vyhledávačů.
Důležité jsou odkazy
Obecně platí, že čím více odkazů z tematicky podobných serverů míří až k vám, tím jsou webové stránky pro vyhledávač důležitější a ve výsledcích hledání se zobrazí na prvních místech. Svému projektu pomůžete výměnou odkazů s tematicky podobnými weby. Vyberte si přibližně pět podobných serverů, prověřte pomocí lišty jejich hodnocení a slušně kontaktujte autory stránek.
Platí nepsané pravidlo, že jako první zveřejníte viditelný odkaz na spřátelenou stránku a teprve poté kontaktujete tvůrce jiného herního webu. Pokud jste u některých webů zjistili, že stránky s odkazy mají ranking menší než 4/10, nevyplatí se s takovým projektem linky vyměňovat. Klíčovou roli hraje i počet všech odkazů na stránce. Jeden odkaz ze stránky s hodnocením 3/10 tak může mít vyšší hodnotu než odkaz ze stránky 4/10, kde je dalších padesát odkazů.
Nezapomínejte vymyslet vhodný text, který na vás bude odkazovat. Jestliže váš projekt někdo doporučí slovy „Stránky firmy XY – klikněte zde“, přiřadí robot jistou váhu slovům klikněte a zde. Mnohem lepší by bylo, kdyby odkaz obsahoval užitečná klíčová slova. Poskytuje váš firemní web informace o novém CRM systému? Váš odkaz by mě vypadat takto: Nový CRM systém. Snažte se z odkazů zcela vypustit slova s velmi nízkým významem (v češtině to jsou například spojky). Význam odkazu můžete zvýšit dopsáním dodatečného popisku TITLE v tagu pro hypertextový link.
Jak oklamat vyhledávač
Některé způsoby optimalizace webu pro vyhledávače nejsou etické anebo patří mezi zakázané techniky. Pozor si dávejte na linkovací farmy a pochybné nabídky placené registrace do vyhledávačů. Na rozdíl od katalogů není nutné přihlašovat stránku do vyhledávače a některé tuto možnost ani neposkytují. Robot váš web jednoduše nalezne sám při procházení odkazů.
Linkovací farmy naopak vznikaly v době, kdy se objevil Google, který přikládal určitou váhu odkazům z cizích stránek a řadil podle nich výsledky hledání. Jednalo se o mnoho vzájemně propojených webů odkazujících na stránky svých členů.
Programátoři Googlu v současnosti tvrdě penalizují všechny odkazovací farmy nulovým pagerankem. Jestliže některá z farem odkazuje na váš web, nemusíte se ničeho obávat. V žádném případě nesmíte odkazovat na weby, které použily některé zakázané techniky a jsou vyhledávačem odhaleny. Robot by totiž považoval váš web za součást těchto linkovacích farem a mohl by váš projekt také penalizovat.
Nezkoušejte rovněž vyhledávač přelstít skrytým textem, neviditelnými odkazy či příliš zmenšeným písmem. Skrytý text je jedna z dalších neetických technik, jejíž použití se vám vymstí. Tvůrce takové stránky napsal na svůj web často hledaná klíčová slova a určil u nich shodnou barvu, jaká je použita u pozadí. Běžný uživatel text nevidí, robot jej nalezne a přečte. Neviditelný odkaz v sobě obsahuje klíčová slova, ale je pro uživatele nečitelný, protože u něj podvodník nastavil takřka miniaturní písmo.
Věnujte se tématu
Příliš si nepomůžete ani častým opakováním klíčových slov, která nemají žádnou souvislost s obsahem vašich stránek. Jednou z dalších zakázaných technik je cloaking, kdy se vyhledávači pomocí skriptu předkládá speciálně upravená stránka.
Robot by měl tuto stránku indexovat lépe a teoreticky by se měla zobrazit ve vyšších pozicích při hledání autorem zvolených klíčových slov. Do stejné kategorie patří také doorway pages, což je několik stránek optimalizovaných na vybraná slova. Z nich směřují odkazy na hlavní stránku webu a jediným cílem je opět zvýšit hodnocení i pozici serveru.
Vyhledávače naštěstí poskytují svým uživatelům jednoduchý formulář, kterým jim mohou nekalé techniky oznámit. Tím zkvalitníte výsledky vyhledávání a zároveň budete aktivně bojovat proti podvodníkům a nepoctivým tvůrcům webových projektů.