Smlouva: uživatel versus poskytovatel?

Unicorn

Podmínky užívání a jiné další smlouvy nezřídka vytvářejí rozpor mezi uživatelem a společností nabízející software nebo službu. Často se jedná o zbytečná nedorozumění, někdy obsahují záměrné kličky v naději, že zákazník odškrtne souhlas bez přečtení smlouvy. Uživatel se tak může ocitnout pod tlakem či v komplikované situaci.


Risknout to?

Známé příklady

Asi nejznámější příklad kontroverzní licence v minulém roce se týkal problému s odstoupením od smlouvy v případě operačního systému Microsoft Windows. Samotný text nebyl zavádějící či nepochopitelný. Vyskytly se však potíže s jejím nedodržením ze strany prodejců, kteří daný produkt nabízeli se svým produktem.

Dalším případem byla licenční smlouva, kterou uživatelé často bez přečtení odsouhlasili v instalaci internetového prohlížeče Google Chrome. Obsahovala totiž část, jenž výslovně tvrdila, že společnost Google si činí právní nárok na úplně všechno co v ní zobrazíte, odešlete nebo přijmete. Pro připomenutí cituji: „(…)odesláním, zveřejněním nebo zobrazením obsahu udělujete společnosti Google trvalou, neodvolatelnou, celosvětovou, bezplatnou a nevýhradní licenci k reprodukování, přizpůsobování, upravování, překládání, publikování, veřejné prezentaci a šíření jakéhokoli Obsahu (…)“. Sama společnost na to rychle zareagovala zanedlouho poté tyto podmínky změnila.

O poznání horší situace nastává v situaci, kdy jste nuceni uzavřít smlouvu, a to i přesto, že s ní nesouhlasíte. Operační systém, internetový prohlížeč či aplikace si můžete vybrat jiné, existuje spousta alternativních možností. O poznání jiná situace nastává u webových systémů, které využívá ústav, ve kterém pracujete nebo studujete. Sám jsem se s tím setkal, když jsem pročítal podmínky používání u systému společnosti Unicorn, konkrétně služby Unicorn Universe.

Podmínky nastavené studentům

Předem jsem věděl, že říct ne by pro mne znamenalo řadu problémů. O to větší zděšení přišlo po důkladném prostudování obsahu smlouvy. Závažné je už povolení automatických aktualizací a stahování vašeho softwaru, ani dále to však není o moc lepší. Nejvíce jsem se podivil nad částí, kde se říká, že poskytovatel nenese žádnou odpovědnost za případný únik informací, ztrátu nebo poškození dat. Nejedná se však o to nejhorší, co vás může při používání služby potkat. Citace ze samotných smluvních podmínek, které jsou dostupné na webové stránce, je dosti výmluvná: „Souhlasíte s tím, že Poskytovatel je oprávněn Vám zasílat a vkládat informace, např. reklamní sdělení, nabídky, odkazy, nabídky výrobků a služeb a zasílání obchodních sdělení v rámci Služeb Unicorn Universe.“ Pokud vezmeme obsah doslova, pak vám provozovatel může na základě vašeho povolení posílat denně neomezeně reklamních sdělení. Ještě horší je upozornění na úplném konci: „Provozovatel si vyhrazuje právo na změnu těchto Podmínek, změnu užití Služeb, a to i bez předchozího upozornění.“.

Nemám v úmyslu házet na společnost Unicorn špínu, ale podle mého názoru jsou uvedené podmínky nepřípustné, především ve světle skutečnosti, že se podobný systém využívá pro virtuální školy a student nemá možnost s uvedenými podmínkami nesouhlasit. Samotný systém Unicorn Universe působí kvalitním dojmem a nabízí řadu užitečných funkcí, o to větší je škoda, že sám sebe prezentuje takto extrémní licencí.

Podělte se pod článkem o své zkušenosti s podmínkami použití.

Přečtěte si také

Google začíná cílit reklamu na základě online aktivit uživatelů
Hodí se netbooky pro byznys?
Ochrana webového provozu firemní sítě
IT byznys: na začátku února dosahovala nevyžádaná pošta až 79,5 %

Exit mobile version