Murdoch a Google: Dva veteráni ve válce o placené internetové zpravodajství

analyza

Mediální magnát Rupert Murdoch tento týden vyslal další jednoznačný vzkaz agregátorům internetového zpravodajství: Za náš obsah musíte platit! Schyluje se k další bitvě v dlouholeté válce o zpoplatnění zpravodajského obsahu na internetu? Jak zareaguje Google a jakou roli může sehrát Microsoft? A co internetoví uživatelé, budou muset za články na zpravodajských serverech platit? Poslední dění sice naznačuje mnohé, rozhodně však nepřináší klíč k rychlému rozuzlení.


Rupert Murdoch není se současnou situací spokojen

„Někteří lidé si myslí, že mají právo vzít náš obsah a použít ho ke svým vlastním účelům, aniž by přispěli jediný cent na jejich produkci,“ prohlásil v pondělí Rupert Murdoch, výkonný ředitel mediálního domu News Corp, na konferenci americké Federální obchodní komise (FTC) o žurnalistice v internetovém věku. Podle něj producenti těchto obsahů pokrývají veškeré náklady, zatímco takzvané agregátory webového obsahu, kterým je například služba Google News, z celé záležitosti pouze sklízejí ovoce.

Jde o jedno z řady prohlášení, které Murdoch v tomto duchu během posledních měsíců uskutečnil. Je součástí dlouhodobého volání po zpoplatnění zpravodajského obsahu na internetu. O tomto modelu se pochopitelně mluví prakticky od té doby, kdy začala růst obliba internetových zpravodajských serverů. V průběhu první poloviny tohoto roku však Murdoch odstartoval intenzivní tažení, které v srpnu doplnil svou vizí, že News Corp zpoplatní všechny své zpravodajské weby. Pod křídla této společnosti přitom patří celá řada významných médií, od věhlasného listu Wall Street Journal po britský Times a Sun.

Kvalitní žurnalistika něco stojí

„Kvalitní obsah není zadarmo. V našem novém obchodním modelu budeme zpoplatňovat zprávy, které nabízíme prostřednictvím našich internetových serverů,“ říká Murdoch. News Corp už nyní zpoplatňuje obsah své webové verze listu Wall Street Journal. Čtenářům vždy nabídne část článku, pro jeho plnou verzi se musí přihlásit. V současné době má tento web na 1 milion předplatitelů, což je nepochybně jednou z motivací, proč chce vydavatelství stejným způsobem zpoplatnit i další své servery.

Prakticky každý vydavatel se v posledních letech potýká s drtivým vlivem internetu, který v podstatě degraduje noviny na přežitek minulého století. Problémem je však skutečnost, že se v současné době nenajde dostatek inzertních příležitostí, které by internetovým zpravodajským serverům umožnily generovat zisk. Vydavatelé tak jejich provoz zpravidla musí dotovat. Mark Contreras, viceprezident vydavatelství E.W. Scripps například odhaduje, že zatímco čtenář běžných novin generuje roční příjem z reklamy ve výši 500 dolarů, v případě internetového čtenáře je to pouhých 75 dolarů.

Klesá ovšem i samotný podíl, který inzerce zaujímá v celkovém příjmu papírových novin. Tento ekonomický vývoj přiměl Ruperta Murdocha konstatovat, že éra zpravodajských médií dotovaných z reklamy je u konce. Pokud navíc vydavatele „okrádá“ internetový čtenář, nejsou Murdochova silná prohlášení kdovíjak překvapující. „Důvod je čistě matematický, žurnalistická produkce je drahá,“ říká 78letý Murdoch.


Google prý krade obsah, Murdoch se chce bránit

Murdoch: Google na nás profituje

Je pochopitelné, že prvními oběťmi na cestě za zpoplatněním obsahu se nestanou samotní čtenáři, ale ti, kteří provozují různé internetové agregátory zpravodajského obsahu. Do Murdochova hledáčku se tak okamžitě musela dostat společnost Google provozující službu Google News. Ta na jednom místě shromažďuje zpravodajské články, třídí je do skupin podle tématu a zobrazuje náhledy na části textů. Pokud chce čtenář některý článek vidět celý, je přesměrován na příslušný web.

Z pohledu Googlu jde o výbornou službu, která navíc generuje zpravodajským serverům návštěvnost a tedy i finanční příjem. S tím však Murdoch nesouhlasí a Google obviňuje z krádeží obsahu, protože se nijak nedělí o zisk z reklamy. Podle něj uživatelé většinou prolétnou jen titulky a krátké textové výtahy, protože více v dnešní uspěchané době nepotřebují. A pokud už čtenář na příslušný web zavítá, většinou se nestane jeho pravidelným čtenářem. Murdoch by tak nejraději by všechen svůj obsah z Google News stáhnul, čímž by čtenáře motivovat k zakoupení předplatného. Nevyloučil přitom ani právní spor, který by zpochybňoval běžně uznávané právo na publikování částí autorsky chráněných textů.

Microsoft vábí na svou stranu

Do médií před pár dny unikly informace, že News Corp jedná se společností Microsoft o možném partnerství, v rámci něhož by byl blokován všechen obsah vydavatelství na Google News a objevil by se na podobné službě, která je součástí vyhledávače Bing. Právě Bing představuje nejnovější zbraň Microsoftu, kterou chce konkurovat Googlu v oblasti vyhledávání, a pokud by na svou stranu získal velké vydavatelství, mohl by zvýšit navýšit počet návštěvníků svého vyhledávače. Ze strany News Corp zase může jít o nátlak na Google, který díky tomu mohl začít dělat ústupky.

Podle analytiků to však ani v jenom případě není nijak žhavé. Ani exkluzivní dohoda s News Corp a by totiž nijak významně nezvýšila podíl Bingu na trhu vyhledávačů. K tomu, aby Google nějakým způsobem pocítil ubývat svých uživatelů, by se musela dohodnout většina významných vydavatelů a stáhnout svůj obsah z jeho vyhledávacího systému.

Na dohodě by s velkou pravděpodobností významně tratila také společnost News Corp. Pokud by totiž zablokovala své články na Google News, doslova přes noc by přišla o značnou část návštěvníků svých zpravodajských webů. Podle analytiků společnosti Sanford C. Bernstein & Co generuje Google až 14 procent těchto přístupů. To, zda by v případné dohodě figurovaly peníze, tedy že by Microsoft za zobrazování částí článků platil, není v současné době jisté. Ani jedna ze stran totiž nechce situaci komentovat.

Přišel Google s prvním ústupkem?


Čeká nás konec papírových novin?

Vypadá to však, že sílící hlasy proti službě Google News i tajné jednání News Corp s Microsoftem donutily internetového giganta Google jednat. V úterý totiž oznámil, že umožní vydavatelům nastavit denní limit počtu článků, které bude moci čtenář prostřednictvím jeho vyhledávače zobrazit. V rámci svého programu nazvaném First Click Free pak bude požadovat registraci nebo zaplacení předplatného na příslušném webu, pokud si čtenář zobrazí více než pět jeho článků.

„Pokud jste uživatel Googlu, znamená to, že se vám může objevit registrační stránka, pokud kliknete za den na více než pět článků na stránkách vydavatele, který používá First Click Free,“ uvedl na oficiálním blogu Googlu produktový manažer Josh Cohen. Dříve se uživatelé po přečtení článku mohli kdykoliv vrátit na stránku Google News a jeho prostřednictvím si přečíst libovolný počet dalších článků.

Noviny míří do čteček…?

Jak významný bude nakonec tento krok v dalším vývoji kolem zpoplatnění zpravodajského obsahu, je nyní těžké odhadovat. Dá se však očekávat další angažovanost společnosti Microsoft, která vidí v propojení zpravodajských textů se svým vyhledávačem velký potenciál. Už nyní proto jedná s několika vydavatelstvími a hledá model, který by jejich obsah dostatečně ochránil a zároveň dokázal oběma stranám vydělat peníze.

Další příjmy by vydavatelstvím mohl přinést rozvoj trhu s elektronickými čtečkami. Jejich propojení s předplatným novin by mohlo být přesně tou cestou, po které se budou média ubírat. Dokonce se objevily spekulace, že News Corp připravuje vlastní zařízení, ty však nedávno Rupert Murdoch dementoval.

Čeká nás svět bez papírových novin? Jaký máte názor na zpoplatnění internetového zpravodajství, které zastává Rupert Murdoch? Jak budou reagovat další hráči na mediálním trhu? Podělte se s námi o názor v diskusi pod článkem.

Exit mobile version