Palm prodán, kupcem je překvapivě HP

Oproti původním očekávání a za 1,2 miliardy dolarů (21,6 miliardy Kč) kupuje výrobce osobních počítačů Hewlett-Packard kdysi legendární společnost Palm.


Legendární výrobce Palm byl prodán HP.

Podle zveřejněné tiskové zprávy vstoupily obě společnosti do poslední fáze jednání o akvizici. V té dochází už jen na řešení konkrétních a nepříliš významných otázek, obchod jako takový je už ale prakticky uzavřen. To potvrzuje i fakt, že transakce byla posvěcena představenstvy obou společností. Hewlett-Packrard se v rámci dohody zavázal, že za Palm zaplatí 5,7 dolaru za akcii (103 Kč), což společnost oceňuje na 1,2 miliardy dolarů (zhruba 21,6 miliardy Kč). Akvizice by měla být formálně završena do konce července letošního roku. Problém by výjimečně neměl nastat ani při odsouhlasení transakce jednotlivými antimonopolními úřady. Palm je jednoduše v tak špatném stavu, že obchod nemá šanci významněji ovlivnit rozdělení trhu ve prospěch HP.

Uzavření transakce je překvapivé především z toho důvodu, že o HP se jako o vážném zájemci prakticky vůbec neuvažovalo. Největší šance na úspěch měl podle analytiků čínský výrobce Lenovo, případně některý jiný podnik z oblasti jihovýchodní Asie. „Jako nejpravděpodobnější vidím, že Palm získá některá z asijských společností. Důvodem je především fakt, že tyto firmy disponují jak dostatkem volných prostředků na realizaci akvizice, tak i potřebnými technologiemi. Co jim ale chybí je přítomnost na severoamerickém trhu, což by koupě výrobce, jako je Palm, mohla vyřešit,“ řekl k prodeji Palmu Lu Chialin, analytik společnosti Macquarie Securities. Z oblasti severní Ameriky se jako o nejvážnějších zájemcích mluvilo buď o kanadském Research In Motion, výrobci oblíbených smartphonů BlackBerry, nebo americké společnosti Dell. Té by akvizice Palmu mohla pomoci při snaze proniknout na trh s mobilními telefony.

Společnost Palm oznámila záměr prodeje firmy zhruba před dvěma týdny. Důvodem byly hlavně dlouhodobě neuspokojivé finanční výsledky podniku. Palm, kdysi legenda a průkopník v oblasti „inteligentních“ mobilních zařízení nebyl v posledních letech schopen udržet tempo s agresivními konkurenty, jako je Apple, Google, nebo HTC, a vzhledem k technologické zaostalosti začal pomalu přicházet o svůj tržní podíl. Pomyslnou poslední kapkou pak byl nedostatečný úspěch nejnovějších smartphonů společnosti, modelů Pre a Pixi. Ty se sice prodávaly daleko lépe, než předchozí modely Palmu, výsledky prodeje za Q1 2010 ale nenaplnily tržní očekávání, což poslalo akcie dolů.

Dosažená dohoda se zdá být oboustranně výhodná. Palm získá nejen prostředky na další rozvoj, ale především také potřebné technologie nutné pro vývoj dalších zařízení, stejně jako přístup k celosvětové distribuční síti HP. Naopak výrobce Hewlett-Packard bude do svého portfolia moci začlenit velmi lukrativní aktivum v podobě legendární značky. Využití se bezesporu dostane také operačnímu systému webOS, který Palm v současnosti vyvíjí. Podle dostupných informací plánuje HP zachovat Palm jako samostatnou značku.

Zdroj: Hewlett-Packard

Exit mobile version