Metoda online psychometrie pomůže tuzemským personalistům

Součástí náborových metod evropských personalistů je již nějakou dobou podpůrný nástroj nesoucí název online psychometrie. Využití psychologických metod ve spojení s internetem dorazilo také do Čech. S pilotním projektem pro své klienty ho zavedla společnost LMC, vedoucí hráč na tuzemském elektronickém trhu práce.


Online psychometrie dorazila do Čech

Internetový trh práce prošel v poslední době zásadní proměnou. V minulých letech chyběly na trhu práce tisíce pracovníků, firmy je hledaly drahými náborovými kampaněmi a na rozpočty se tolik nehledělo. Dnes je uchazečů o jednu pozici v průměru dvojnásobek a rozpočty jsou omezené. Firmy teď v náboru vyhledávají zejména efektivní metody. „On-line psychometrie efektivitu v náboru podporuje, a proto se na ni firmy teď dívají se zájmem,“ vysvětluje Milan Jasný, obchodní ředitel LMC.

Komunikace v reálném čase

On-line psychometrie vznikla kombinací, kdy se internet spojil s psychologií aplikovanou v náboru. Důležitým atributem nové služby je fakt, že testování probíhá on-line. Nejde jen o pohodlí testovaného uchazeče o pracovní pozici nebo personalisty. Použité dotazníky jsou takzvaně adaptivní: během testování komunikuje s centrální databází informací a v poslední třetině přizpůsobí dotazování podle toho, jak uchazeč odpovídá.

Společnost LMC v pilotním projektu spolupracovala se společností Cut-e, která je evropským lídrem v oblasti on-line psychometrie a dodavatelem řešení, které se v pilotu zkoušelo. Personalisté měli k dispozici dva typy dotazníků, jeden zaměřený na zkoumání kompetencí a druhý zjišťující motivaci uchazeče.

Cílem motivačních dotazníků je především zjistit, jaké faktory jsou pro uchazeče v práci největší pobídkou. Zda-li jde o uznání a pochvalu, finanční ohodnocení, identifikace s firemními cíli. Jak důležité jsou pro něj vztahy na pracovišti, pracovní prostředí atd. Výsledky uchazeče se porovnávají s výsledky takzvané normové skupiny. Normová skupina kopíruje vzorek obecné populace.

Kompetenční dotazníky ověřují uchazečovi společenské kompetence. Dovednost „prodat“ své nápady ostatním., sebejisté jednání a vystupování, sociální vnímavost atd. Dotazník zkoumá, jak umí kandidát pracovat v týmu, jak je kreativní nebo naopak systematický a důsledný, pokud to daná pozice vyžaduje.

Důležitý doplněk mozaiky o uchazeči

Podle Filipa Hrkala z Cut-e on-line psychometrie vyplňuje informační mezeru mezi tvrdými daty v životopisu a subjektivními dojmy z pohovoru. CV obsahuje fakta, ale o měkkých dovednostech uchazeče nic neříká.

Pohovor by je sice měl odhalit, ale personalista má málo času na to, aby si o uchazeči udělal přesnější obrázek. Jeho úsudek, tak jako úsudek liniového manažera, může zkreslit osobní projekce nebo momentální nálada. „Psychometrické dotazníky tohle riziko snižují, testují motivaci a kompetence uchazeče strukturovaným způsobem a umožňují personalistům lépe se při pohovoru zaměřit na specifické kompetence pro danou pracovní pozici,“ uvedl Hrkal. Aby personalista uměl dotazníky interpretovat, stačí krátké zaškolení, na rozdíl od hloubkové psychodiagnostiky, která vyžaduje psychologické vzdělání a praxi.

První zkušenosti a pozitivní ohlasy

V pilotním projektu LMC vyzkoušelo on-line psychometrii dvacet osm firem. K psychometrickému testování v Česku panoval donedávna dost ostražitý přístup. Mohly zato historické důvody a pak taky špatná zkušenost některých personalistů s rychle a nekvalitně zpracovanými pseudotesty, které tu zaváděli někteří lokální poskytovatelé.

Na začátku testovacího provozu služby LMC také byli personalisté nejdřív opatrní až skeptičtí, na konci pilotu se ale většina shodla, že on-line psychometrie je věrohodnou oporou pro jejich úsudek a intuici.

Společnost Sodexo rozeslala v rámci pilotního provozu asi sedmdesát psychometrických dotazníků. Použili je nejen při externích, ale i při interních výběrových řízeních. Mnohé zaměstnance personalisté znají osobně, a mohli se tak snadno přesvědčit, zda se v dotazníku jejich chování nějak promítá, nebo ne. „Shoda byla dost velká,“ říká personalistka společnosti Ivana Roštinská.

Karla Kučerová, personální manažerka Teva Czech Industries, uvedla, že dotazníky firmě pomohly identifikovat oblast, na kterou se při pohovoru zaměřit. „Zejména motivační dotazník nám určitě pomohl zpřesnit naše dojmy a udělat si strukturovanější představu o postojích a motivacích uchazečů,“ říká Kučerová.

„Nástroj je to dobrý a dodává náboru na široké spektrum pozic určitou úroveň a kompletnost,“ souhlasí specialistka náboru Jana Brčáková ze společnosti Tesco.

Historie vs. současnost

Online testování v náboru je v zahraničí běžné a má již poměrně dlouhou tradici v Německu nebo Švýcarsku, ale i v severských zemích nebo ve Velké Británii. U nás se zatím příliš neprosadilo, na rozdíl třeba od testů BOZP nebo školení řidičů.

Podle Filipa Hrkala ze společnosti Cut-e, dodavatele online testů pro nábor celkem ve dvaceti šesti zemích, firma loni otestovala v různých zemích Evropy celkem dva miliony lidí, což je čtyřikrát více než za předchozí čtyři roky. Mladší generace personalistů, která nedávno vyšla ze škol, se ale podle jeho slov k tomuto nástroji už staví nepředpojatě a ví, jak s ním pracovat.

Exit mobile version