Nokia zaznamenala teprve druhé ztrátové čtvrtletí za 19 let, stálo to
však zato: provozní ztráta dosáhla 487 milionů euro. A to navíc tento
zářez v kase mohl být téměř dvojnásobný, protože 430 milionů euro
získala firma jako jednorázovou částku v rámci vyrovnání s Applem.
Očekávalo se, že Nokia přestane být jedničkou na poli smartphonů, ale
nyní se ukázalo, že se propadla až na třetí místo, nejen za Apple, ale
i za Samsung. Propadly se prodeje v jednotkách kusů, ale i ziskovost.
Prodeje smartphonů Nokia meziročně brutálně spadly o 34 % z 25,2
milionu na 16,7 milionu. Obyčejné mobily se prodávaly také hůře, 71,8
milionu kusů za 2. čtvrtletí 2011 namísto 85,8 milionu před rokem.
Nadto se zdá, že aby se firma telefonů vůbec zbavila, jejich prodej je
de facto dotovaný (tj. záporný margin). To nakonec připustil i CEO
společnosti Nokia Stephen Elop s tím, že se firma potřebuje zbavit
modelů, o něž zákazníci neprojevili zájem.
Elop také slíbil, že firma se pokusí snížit svou byrokracii (tedy
propuštění na administrativních pozicích, zjednodušení struktury
managementu…?). Změna k lepšímu by se podle něj měla projevit na
konci tohoto (3.) kvartálu. Elop ještě uvedl, že nabídka telefonu N9 s
Linuxem bude pouze regionální a prodej zařízení s Windows ovlivní
výrazně finanční výsledky až příští rok.
Související texty:
Nokia v marketingu zaostává za Applem
Nokia opouští nicneříkající brand Ovi, nahradí ho svoji značkou
Nokia: řítí se někdejší zářivá hvězda mezi výrobci telefonů do spirály smrti?
Nokia versus Apple: Patentový spor se může táhnout i roky