Ještě před půl rokem řešily IT společnosti, jak vůbec najít lidi na téměř jakoukoliv pozici. S finanční krizí se situace prudce změnila, stejná však zůstává základní otázka: jak najít do firmy správné lidi a udržet si je? Na prvním Business Tuesday v roce 2009 se zúčastnění odborníci zaměřili na problematiku výběru zaměstnanců, kde a jak hledat, kolik stojí najít správného zaměstnance, využití internetové inzerce a sociálních sítí a také na práci se zaměstnanci a celou firmou.
Petr Šrámek, produktový manažer LMC
IT firmy nezastavily nábor
Business Tuesday jsou pravidelná setkání firemních i individuálních členů sdružení TUESDAY Business Network se zajímavými hosty, věnovaná vždy vybranému tématu. O něm hovoří a následně diskutují pozvané osobnosti s ostatními účastníky setkání. V neformální části pak mají všichni prostor pro pokračování v diskusích a seznamování se s novými lidmi, projekty či nápady v oblasti ICT. Hlavní cílem je pravidelné setkávání a získávání osobních kontaktů.
Lednové setkání Business Tuesday bylo věnováno strategiím, které firmy používají, aby jejich klíčoví zaměstnanci odolali svodům konkurence a nenechali se odlákat její nabídkou. I když se teď firmy obecně do náboru zrovna nehrnou a „čekají na lepší zprávy“, jak řekl v úvodu své přednášky o momentálním stavu na trhu práce expert na strategie HR marketingu společnosti LMC Petr Šrámek, v segmentu informačních technologií je situace přece jen o něco příznivější.
IT firmy přítomné v publiku potvrdily, že nábor nezastavily a občas se jim daří nacházet i o něco lepší kandidáty, než tomu bylo v posledních letech. V době menšího důrazu na nábor se naopak zvětšuje prostor zamyslet se nad tím, co bylo právě tématem setkání, a totiž jak pracovat se stávajícími zaměstnanci, jak je udržet a motivovat. Je třeba mít na paměti, že hrozba odchodu se vždy v první řadě týká těch nejlepších a velká část náboru nesouvisí s rozšiřováním pozic, ale s náhradou odcházejících lidí. V panelové diskuzi se k tomu postupně vyjadřovali Petr Šrámek – LMC, Petr Pacas – Le Cheque Dejeuner, Katarína Smrčeková – PWC, Jana Vichrová – Williams&Partners, Alexandr Jedrysek – MAFRA a Ratibor Líbal – Správný krok.
Větší platová motivace v Česku než v Evropě
Panelisté
Petr Pacas z Le Cheque Dejeuner představil zajímavý údaj. Podle něj je podíl benefitů, které firmy nabízejí zaměstnancům, na celkových mzdových nákladech v České republice pouhých pět procent, oproti průměru EU 14 %. Co z toho vyplývá? Firmy v Česku motivují více platem a méně alternativními složkami odměňování, které by pro ně byly výhodnější. Nepříliš kvalitní systém motivace a odměňování je zároveň údajně příčinou nespokojenost 62 % lidí zvažujících změnu zaměstnání.
Přitom na krizi, jak poznamenal Ratibor Líbal, mohou firmy i vydělat, pokud budou schopné zkvalitnit procesy i samotný nábor kandidátů. Katarína Smrčeková podotkla, že firmy podceňují význam firemní kultury, od pracovního prostředí, po kulturu chování a odměňování. Ač se nedají přesně kvantifikovat, na loajalitu zaměstnance mají obrovský vliv.
Zaměstnanci firem, kteří jsou hrdí na kulturu a prostředí své firmy, jsou pak nejlepšími pomocníky náboru. Jak doložil Petr Šrámek, podle průzkumu LMC přes 30 % lidí nachází zaměstnání díky doporučení známého a mnohé firmy se snaží tento trend podchytit a podpořit i finančními odměnami.
Význam doporučení známého v náboru
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.
Právě o trendu pracovního trhu spočívajícím v hledání zaměstnání přes známé jsme informovali již ve dřívějším článku, který vycházel z výše zmiňované studie LMC. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu.
Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu.
Výhled do budoucna vypovídá o tom, že v budoucnu bude mít hledání práce na internetu dokonce větší váhu právě než doporučení známého. Ondřej Mysliveček, který výsledky průzkumu na podzim minulého roku prezentoval, se pokusil i o menší přirovnání upozornění známého s headhuntingem. Označil zaměstnání přes známé jako nižší formu headhuntingu.
Přečtěte si také
Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
eBay zřejmě využije k hledání zaměstnanců headhunting