Pokud jde o kancelářské balíky a situaci za několik posledních desítek let, tak prakticky vždy v této sféře dominoval Microsoft. Před několika lety ovšem došlo k rozvoji internetu a tím i stále rostoucí popularitě online služeb, jež nakonec vyústily v nabídku prvních kompletně online balíků. Největším konkurentem tradičních Office se k dnešnímu dni stala firma Google se svými online Google Apps. Jak se ovšem dnes dozvíme, firma Microsoft nehodlá nechat nic náhodě a nasazuje do tvrdého protiúderu svůj konkurenční produkt Office 365.
Microsoft definuje Office 365 v krátkosti jako produkt, který v sobě kombinuje sílu a praktičnost cloudových technologií na straně jedné a produktivitu pro všechny typu businessu na straně druhé. Microsoft slibuje ušetřený čas, práci i uspořené vynaložené prostředky. Znalcům předchozích Office (a že bychom dnes v IT branži hledali jen těžko někoho, kdo na ně nikdy nenarazil), by se Office 365 daly také popsat jako aplikace, v níž se zároveň nachází osvědčená tradiční Office sada, k níž však byly přidány cloudové verze dalších moderních
programů majících na starost všelijaké komunikační a pracovní služby: Exchange Online, SharePoint Online a Lync Online.
Microsoftem avizované klíčové benefity
Jelikož potenciální zákazníky a uživatele zajímá vždy hned po seznámení se službou, co že jim to vlastně Office 365 přinese za benefity a proč by na něj měli tedy přecházet, musíme si tím pádem i my zmínit jejich klíčové přednosti:
• Dle Microsoftu jsou Office 365 nadmíru snadno administrovatelné.
• Zákazník se může spolehnout na to, že za službami nestojí nějaká miniaturní firmička, která za týden zkrachuje, ale známý (a nejen softwarový) gigant Microsoft.
• K datům v podobě e-mailů, dokumentů, kontaktů a kalendáři může uživatel Office 365 přistupovat prakticky z libovolného zařízení, které je schopno Wi-Fi konektivity (od běžných netbooků, přes herní konzole, až po smartphony).
• Office 365 má dle vlastních slov tvůrce perfektně spolupracovat s celou řadou programů dnes již existujících na trhu a přirozeně i s Office běžnými desktopovými.
• Office 365 nabídne vlastnosti a funkce na úrovni potřeb nejnáročnějších business zákazníků jako třeba telefonickou IT podporu, garanci 99,9 % uptime (viz jméno Office 365 symbolizující dny v roce) či nabízí rychlé obnovení dat po nějaké firemní katastrofě nebo
podobné události.
• Balík aplikuje filozofii pay-as-you-go čili placení pouze za služby a aplikace, které skutečně používáte.
• V rámci Office 365 má zákazník přístup i k poslední verzi balíku aplikací Business Productivity Online Suite (BPOS) tvořeném produkty Exchange Online, SharePoint Online, Office Live Meeting a Office Communications Online.
Co to vše ve skutečnosti stojí?
Microsoft svůj nejnovější balík aplikací a služeb Office 365 bude nabízet pro celkem tři základní typy zákazníků:
1. Office 365 for Small Business (první měsíc zdarma, další měsíc 6 USD za uživatele) – jde o sadu webových nástrojů specificky navržených pro malé podniky, jež potřebují moderní, svižnou a bezproblémovou online produktivitu.
2. Office 365 for Enterprises (6 USD za uživatele měsíčně) – řešení zaměřující se na velké firmy, které zvažují přesunutí svých produktivních nástrojů do cloudu a přitom hodlají zůstat blízko svým datům i službám (díky kvalitním nástrojům na jejich obsluhu).
3. Office 365 for Education – výuková verze Office 365 cílená na vzdělávací instituce, díky níž lze ušetřit nějaké peníze a přitom studentům nabídnout možnost Office 365 uživatelsky studovat.
Součástí všech tří zmíněných verzí standardně budou tyto aplikace:
a) Office Proffesional Plus – staré dobré „offline“ Office aplikace, jež všichni znají z desktopu + nové Office Web Apps připojené k cloudu.
b) Exchange Online – zájemci o provozování Exchange se mohou těšit na e-mail, kalendář, kontakty a další zajímavé funkce typu ochrana před spamem. Samozřejmostí je přístup do schránky skrze prakticky libovolné internetové připojení a zařízení.
c) SharePoint Online – služba pro sdílení nápadů, stránek a dokumentů (takový virtuální brainstorming), jde tu spravovat projekty, synchronizovat data mezi týmy a provádět podobné akce.
d) Lync Online – má na starosti přímo komunikaci, takže jde ve své nejhlubší podstatě o variaci MS na IM klienta schopného sdílení psaného textu (znáte z ICQ), přenášení audia a též i videokonferencí. Lync Online ovšem navíc svede i sdílení obrazovky.
Má se Google skutečně čeho obávat?
Jelikož nikdo v redakci nevlastní křišťálovou kouli, je přesná odpověď na podobné otázky kapku ošemetnou věcí. Vše bude záležet na celé řadě faktorů vnějších i vnitřních, takže zaměřme se zatím pouze na fakta: Google Apps jsou již na trhu nějaký ten pátek, tudíž měly čas
vybudovat si klientelu. Rozhodně proto nejsme toho názoru, že člověk spokojený s Google Apps bude spěchat s přechodem na platformu a řešení nabízené Microsoftem. Největší potenciál pro Microsoft vidíme u firem a uživatel, kterým u Google Apps chybí některé důležité prvky a služby
– třeba právě ona Microsoftem proklamovaná perfektní spolupráce s Office stolními. Co uživatel, to jiné potřeby, takže ani zde se opět nijak výrazněji generalizovat nedá. Co se však pro změnu dá očekávat s vysokou pravděpodobností, tak to, že k Office 365 budou tíhnout spíše větší business zákazníci, zatímco Google Apps zůstanou doménou jednotlivců a vskutku miniaturních „rodinných“ podniků.
Jestliže vás nabídka služeb (či filozofie Office 365) zaujala, případně se chcete utvrdit v tom, proč zůstat u Google Apps, můžete v každém případě zkusit beta-verzi Office 365 dostupnou zde.