Partnerství Microsoft a Yahoo! v internetovém vyhledávání

Deal

Velkou událostí na poli světového internetu je středeční oznámení společností Microsoft a Yahoo! na desetileté spolupráci v oblasti internetového vyhledávání a reklamy. Po několika měsíčních tahanicích v minulém roce, kdy redmondská společnost usilovala o akvizici Yahoo!, se to pro mnohé může zdát překvapující, ale cíl obou firem je jasný. Budou se snažit nějakým způsobem konkurovat dominantní internetové firmě Google.


Na poli vyhledávání kraluje Google. Dohoda má jeho podíl snížit.

Spekulace se staly pravdou. Ve středu došlo k oznámení o vzájemné spolupráci velikánů Yahoo! a Microsoft. Spolupráce na poli vyhledávání by mohla přinést synergie oběma subjektům. Microsoft může navýšit svůj podíl ve vyhledávání, který byl podle nedávných odhadů agentury ComScore přibližně 8 procent, Yahoo! pak navýšením zisků.

Jednání již od dubna

Už v dubnu letošního roku média informovala o tom, že Microsoft a Yahoo! zahájily nová vyjednávání, jejichž cílem by měla být dohoda na poli internetového vyhledávání. Již tehdy se polemizovalo o tom, že se jedná o společnou snahu v tažení proti společnosti Google na stále se zpomalujícím trhu internetové reklamy. Poté, co na svou pozici výkonného ředitele Yahoo! rezignoval spoluzakladatel Jerry Yang, nastoupila do této funkce Carol Bartzová, která se už od počátku netajila tím, že je k jakékoliv dohodě otevřená.

Ze společného středečního oznámení firem vyplývá, že v rámci nového partnerství se vyhledávač Bing od Microsoftu stane exkluzivním vyhledávačem na stránkách Yahoo!. Yahoo! by na oplátku během prvních pěti let spolupráce získalo 88 procent tržeb z prodeje inzerce ve vyhledávači. Yahoo! by navíc disponovalo oprávněním prodávat inzerci na stránkách Microsoftu.

Podle dosavadních odhadů Yahoo! by dohoda s Microsoftem mohla přinést navýšení ročního provozního zisku firmy o 500 milionů dolarů (zhruba devět miliard korun). Dalším efektem by mohla být úspora investičních výdajů ve výši 275 milionů dolarů. Podle ředitelky Yahoo! Carol Bartzové internetová firma nebude investovat do technologie svého vyhledávače, to ovšem přinese nutné redukce zaměstnaneckých stavů zatím neurčeného počtu odborných pracovníků.

Dlouho trvající snahy o koupi Yahoo!

Synonymem pro internetovou oblast byla v minulém roce snaha Microsoft o koupi Yahoo!. Spor o koupi Yahoo! se táhl již od začátku února, od kdy Microsoft vyvíjel aktivity, aby vyhledávač akceptoval nabídku na převzetí. Obě společnosti se ovšem rozcházely v představách o finanční stránce transakce. Managementu Yahoo! se nabídka Microsoftu zdála od začátku příliš podhodnocená. První nabídka Microsoftu na začátku února byla 31 dolarů za akcii Yahoo!, ale s tím, že by část kupní ceny byla hrazena akciemi. Souhrnná cena by tedy byla zhruba 44,6 miliardy dolarů. Microsoft se potom svoji nabídku snažil ještě zvýšit na přibližně 47,5 miliardy dolarů, ale i to se Yahoo! nezdálo přijatelné. Do hry vstoupil též významný investor Yahoo! Carl Icahn, který hrozil násilným převzetí moci nad firmou, ale ani on neuspěl.

Exit mobile version