Ačkoliv počet desktopů s Linuxem kontinuálně narůstá, česká pobočka Microsoftu počítá, že udrží dominantní podíl Windows. Microsoft to zopakoval při hodnocení prvních deseti měsíců nové strategie, která je naplánovaná do roku 2009. Zjistili jsme, jak to vidí konkurence.
„Jsem naplněný hrdostí i lítostí, že odcházím od rozdělané práce, z Moskvy budu sledovat pobočku a budu na ni pyšný,“ loučil se tehdejší generální ředitel české pobočky Michal Čupa. Pocity blaha si v posledních měsících užíval více než dost. Česká pobočka se nesmazatelně zapsala do povědomí lidí v Microsoftu. Dvakrát po sobě byla vyhodnocena nejlepší na světě. Nejprve porazila Irsko a třetí Rusko, naposledy zvítězila před Brazílií a regionem jihovýchodní Evropy. „Nikdy v historii se obhájit vítězství nikomu nepodařilo, možná jsme neřekli poslední slovo,“ dodal Michal Čupa.
Microsoft předložil několik faktorů, proč je strategie úspěšná. Patří mezi ně uvedení nových Vista a Office 2007, ale také otevření Centra pro podporu mobilních technologií, Microsoft IT Academy na Strahovském Silicon Hill, pilotní projekt řešení internetové kavárny, nové call centrum v Brně a spolupráce na projektu Bezpečnější internet. Vedení Microsoftu nezapomnělo ani na tvrdý boj proti pirátství vlastními silami i prostřednictví BSA. Vyšší efektivitu přineslo rozdělení československé pobočky.
„Díky příznivému podnikatelskému prostředí, ucelenému produktovému portfoliu a zlepšení péče o zákazníky se nám daří nabízet mnohem více než jen software. Podnikatelé příznivě přijali náš posun od prodeje krabic k nabídce ucelených řešení,“ upřesnil Michal Čupa.
V domácnostech Microsoft sází na zvyšování penetrace počítačů a zvyšování podílu legálního softwaru. „Za první čtvrtletí 2007 jsme zjistili výrazné snížení počtu uživatelů, kteří neprošli ověřením pravosti operačního systému. Čtvrtina těchto zákazníků následně využila nabídku zvýhodněné legalizace Windows,“ uvedla tisková mluvčí Microsoftu Markéta Kuklová.
Microsoft počítá s tím, že dojde k bodu zlomu v poměru používání Windows XP ve prospěch Vista v roce 2009. Odhaduje, že polovina počítačů českých domácností poběží na nových Windows Vista, 40 procent na Windows XP a zbytek budou uživatelé, kteří nepřešli na novější systémy Windows. Linux podle marketingového manažera Jiřího Grunda nemá žádnou výraznější šanci na prosazení.
„Je hezké, že Microsoft očekává celkový marketshare 100 %. Ten optimismus jim
závidím,“ reagoval na vyjádření ředitel Novell-Praha Aleš Kučera. Podíly Linuxu budou podle Novellu až v řádu desítek procent.
Tvůrce SUSE Linuxu Novell počítá se zcela jinými čísly. „V domácnostech a menších firmách bude kolem 5 % počítačů s Linuxem s placenou technickou podporou. Dalších 15 % budou tvořit počítače s nezaplacenou podporou jako openSUSE, Ubuntu či Debian. Nepůjde o náhradu, ale o desktopy, ke kterým si zákazníci nekoupí OEM Vista,“ popsal Aleš Kučera.
V pokladních obchodních systémech očekává Novell podíl Linuxu 30 %, vždy půjde o nové stroje, ne o migrace. Již v současné době používá na pokladnách Linux světově proslulý řetězec Baťa. Kolem 20 % Linuxů se objeví na počítačích call center či eGovermentu, tedy v oblastech využití techniky pro rutinní činnosti zaměstnanců.
Zajímavý souboj se odehraje v internetových kavárnách. Na ně si Microsoft i linuxoví distributoři brousí zuby. „Linux bude na 50 % počítačích jako náhrada za Windows XP,“ řekl Aleš Kučera. Microsoft ovšem připravil speciální balíček pro internetové kavárny. Umožňuje pronájem používaného softwaru dalším uživatelům. „Díky balíčku máme programy Microsoft Office, na které jsou zákazníci zvyklí z práce nebo domova,“ řekl Pavel Bambásek, spolumajitel pražské kavárny InterLogic.
Můj názor
Linuxu schází hlavně marketing. I když se na lepší časy neblýská, odhady Aleše Kučery z Novellu nebudou daleko od pravdy.
V současné době to na potvrzení slov vůdce českého Novellu nevypadá, Microsoftu se nevídaně daří. Za první 3 měsíce prodal jednou tolik licencí ve srovnání s prodejem Windows XP po uvedení na trh. Uživatelé nového systému navíc mají o 23 % méně požadavků na technickou podporu. Podobně úspěšný je i kancelářský balík Office 2007. Na prodejích se výrazně promítají programy pro zaměstnance – Právo domácího použití. Office 2007 si objednalo 1500 zaměstnanců Škoda Auto a dalších 10 tisíc lidí v Česku využilo akčního měsíce.
Nově se Microsoftu daří řešení ušitá na míru. Pro skupinu PPF, jež vlastní Českou pojišťovnu, PPF banku a další společnosti, obsluhují produkty Microsoftu 6 tisíc osobních počítačů. Ve státní správě společnost zajišťuje transakční část Portálu veřejné správy.
Microsoft si pochvaluje prodej Xboxu 360, jímž otevřel pro společnost zcela nový brand. V současné době ho vlastní přes sedm tisíc domácností, což zajišťuje vedoucí postavení na trhu. V herních konzolích je obvykle úspěch přímo závislý na počtu her. Hráči si mohou vybírat ze stovky titulů, což je mezi next-generation kozolemi nejvíce. Otázkou zůstává, zda si Microsoft rozšiřováním Xboxu nekope hrob. Výraznou výhodou Windows byly počítačové hry, které bránily v přechodu na Linux. Po masivním rozšířením herních konzolí by se ztratila další výrazná překážka k migraci. Mnoho výrobců ustupuje od PC a vydává tituly pouze pro PlayStation a Xbox.
Související
Windows Vista nebo Linux?
Microsoft a Novell spolu
Co je lepší – Windows, Linux nebo Mac?