Otázky týkající se kancelářského balíku a Open Document Formátu zodpověděl pracovník úseku informatiky Městského úřadu v Děčíně Tomáš Kejzlar.
Městský úřad v Děčíně je známý kladný vztahem k open source aplikacím. Jaká je situace v používání kancelářského balíku?
Městský úřad Děčín používá kancelářský balík OpenOffice.org již delší dobu a to jak na zhruba polovině pracovních stanicích s MS Windows, tak i na stanicích s operačním systémem SUSE Linux. Jeho nasazení je součástí širšího projektu s názvem LinDex, jehož samotné představení je bohužel nad rámec tohoto článku. Velmi stručně řečeno tento projekt představuje integraci Open Source (programů s otevřeným zdrojovým kódem) do našeho informačního systému. OpenOffice.org 2.0 jsme již určitý čas průběžně testovali a nechali zkušebně používat některé naše uživatele. Poté, co byly jejich reakce uspokojivé, a my si tak ověřili dobrou použitelnost této verze, jsme se rozhodli pro jeho nasazení.
OpenOffice.org 2.0 hodláme využívat především v napojení na námi provozovaný informační systém, kde plně nahradí doposud ještě místy používaný MS Office a stávající OpenOffice.org 1.1.4.
OpenDocument Foundation vytvořila ODF plug-in do MS Office, který si žádaly vládní úřady ve státě Massachusetts. Hodláte ho využít i na MU Děčín, pokud bude volně ke stažení?
Určitě. Pokud bude tento plug-in volně použitelný, jednoznačně se ho pokusíme do našich stávajících instalací MS Office začlenit. Velmi výrazně nám tak ubudou problémy s výměnou dokumentů mezi uživateli.
Co vás vedlo k používání OpenOffice.org?
Na prvním místě je to možnost používat otevřené formáty dokumentů. Ty jsou především lépe přenositelné do jiných aplikací. Nejsou tedy vázány na aplikaci, ve které byly vytvořeny. Významným faktorem je také zjednodušení licencování. Při průběžné inovaci pracovních stanic, a na nich používaných různých verzích balíku MS Office, začalo být hlídání správného dodržení licenčních podmínek poměrně složité. Jelikož je OpenOffice.org svobodným softwarem,
je velmi snadno šiřitelný a přenositelný a posloužil nám jako velmi efektivní způsob vyřešení licenčních problémů v organizaci.
Jak velkou částku úřad ušetřil díky přechodu na OpenOffice.org?
OpenOffice.org nám umožnil významně snížit celkové náklady na provoz našeho informačního systému. Právě kancelářský balík byl před nasazením OpenOffice.org nejdražší položkou programového vybavení našich pracovních stanic. Přechod na nový kancelářský balík předpokládá určitou přípravu. Především je nutné upravit používané šablony dokumentů pro nový formát Open Document, který nyní OpenOffice.org používá. Dále je nutné postupně proškolovat zaměstnance. Zjistili jsme, že nejefektivnější jsou školení
prováděná vlastními silami, zaměřená na konkrétní problematiku.
Z našich zkušeností OpenOffice.org vidíme jako použitelnou alternativu ke komerčním řešením. Jedná se o nástroj, který vyhovuje našim potřebám a posouvá nás vstříc technologiím s otevřeným zdrojovým kódem, které doufáme budou v budoucnu dominantními technologiemi informačních systémů veřejné správy.
Jaké formáty používáte při komunikaci s občany a úřady? Mají lidé na webových stránkách radnice možnost výběru, který formát zvolí ke stažení?
Zatím jsou na našich webových stránkách k dispozici dokumenty pouze ve formátech DOC a PDF. Do budoucna chystáme nabídnout občanům i formát ODT.
Mají úředníci problémy s kompatibilitou, pokud jim z ministerstev či jiných úřadů přichází dokumenty v uzavřených formátech (doc, xls, ppt)?
Jsme si vědomi, že kompatibilita s dokumenty MS Office není vždy úplně bezproblémová. Proto bude na některých stanicích zachován i kancelářský balík MS Office.