Vánoční svátky se již kvapem blíží. Všeobecně se říká, že by mělo jít o svátky klidu a pohody. Ale je tomu tak doopravdy? Průzkumy z minulých let ukázaly, že až čtyři z pěti firemních manažerů se od své práce neodtrhnou ani o Vánocích. Ani ne pětina respondentů anket odpověděla, že o svátcích nechce práci ani vidět. Jak je tomu u českých manažerů? Zajímali jsme se, jak svátky tráví Pavel Mucha, generální ředitel Centrum Holdings, Libor Malý, zakladatel a ředitel společnosti LMC, a další významní představitelé tuzemských firem.
Podle průzkumu Vodafone Business Zoom zveřejněném v prosinci 2007 je až dvanáct procent dotázaných během svátků k zastižení přímo v kanceláři, 49 procent manažerů je k zastižení na e-mailu nebo telefonu, 16 procent jen na mobilu a dalších 6 procent jen na mailu. Každý třetí je dokonce ochotný zvednout pracovní hovor i během štědrovečerní večeře. ITBiz se zeptal, jak na tom někteří čeští manažeři jsou?
Pavel Mucha
Pavel Mucha, generální ředitel Centrum Holdings
Co pro vás znamenají Vánoce a jaký dárek si nejvíc přejete pod stromeček?
Vánoce pro mne znamenají hlavně klid v rodinném kruhu. Co víc si můžu
přát?
Patříte mezi to procento manažerů, kteří i o vánočních svátcích pracují (alespoň částečně) nebo si dopřejete absolutní a nerušený odpočinek?
O Vánocích nepracuji.
S jakým předsevzetím a cíli vstoupíte do nového roku 2009, ať po stránce osobní i profesní?
Aby se nám dařilo minimálně stejně dobře, jako v tomto roce.
Libor Malý, ředitel LMC, provozovatele HR portálů Jobs.cz a Prace.cz
Libor Malý
Co pro vás znamenají Vánoce a jaký dárek si nejvíc přejete pod stromeček?
Vánoce pro mne znamenají radost v očích mých dětí. Jiné dárky nepotřebuji, žádné hračky pro dospělé nehromadím.
Patříte mezi to procento manažerů, kteří i o vánočních svátcích pracují (alespoň částečně) nebo si dopřejete absolutní a nerušený odpočinek?
Nejsem závislý na práci, ale ani na potřebě absolutního klidu, záleží na okolnostech, v mé branži je kolem vánoc spíše klid, nábory se rozjíždějí zas až v lednu, snad jen obchodníci finišují svoje plány.
S jakým předsevzetím a cíli vstoupíte do nového roku 2009, ať po stránce osobní i profesní?
Novoroční předsevzetí si dávám málokdy, ale mám jedno životní: stávat se lepším člověkem a pomáhat v tom i jiným.
Martina Kemrová, Senior manažerka firemní komunikace, tisková mluvčí, T-Mobile
Martina Kemrová
Co pro vás znamenají Vánoce a jaký dárek si nejvíc přejete pod stromeček?
Od dětství něco příjemného a zvláštního, hladové čekání na první hvězdu a vzpomínky na ty, kteří se mnou nejsou. Hodně spěchu, práce a tlačenic a po 24.12. podivné prázdno („to bylo všechno??“).
Nemám vysněný dárek. Potěší cokoli, co dárce vybíral pozorně a s láskou (tedy ne peníze).
Patříte mezi to procento manažerů, kteří i o vánočních svátcích pracují (alespoň částečně) nebo si dopřejete absolutní a nerušený odpočinek?
Vzhledem k tomu, že média stále chtějí vědět, kolik národ ve sváteční dny poslal sms a kolik minut protelefonoval, mám každoročně jeden ze svátečních dnů službu. Letos na mě vyšel Nový rok.
S jakým předsevzetím a cíli vstoupíte do nového roku 2009, ať po stránce osobní i profesní?
Chci si co nejdéle uchovat slunnou náladu, kterou momentálně mám. Žádné cíle ve smyslu „stát se ředitelkou zeměkoule a jet na Maledivy“ nemám. Moc bych si přála dál pracovat s lidmi, které mám teď kolem sebe a se ctí se popasovat se vším, co nový rok přinese.
Pavel Šafránek, PR manažer, Asseco Czech Republic
Pavel Šafránek
Co pro vás znamenají Vánoce a jaký dárek si nejvíc přejete pod stromeček?
Vánoce pro mě znamenají příjemné zastavení se ve shonu dnešního světa. Snažím se je vždy prožívat intenzivně v kruhu svých nejbližších a vnímat jejich atmosféru, která lidi spojuje, usmiřuje a vyzývá k pokoře. Pod stromeček si většinou nepřeji nic konkrétního – spíš se rád nechám překvapit – a mojí blízcí to umí dokonale.
Patříte mezi to procento manažerů, kteří i o vánočních svátcích pracují (alespoň částečně) nebo si dopřejete absolutní a nerušený odpočinek?
Nepatřím. Vždy si dopřeji pořádný odpočinek. Na práci se snažím nemyslet – vždyť po novém roce budu pracovat minimálně dalších jedenáct měsíců.
S jakým předsevzetím a cíli vstoupíte do nového roku 2009, ať po stránce osobní i profesní?
Asi jako většina lidí – v osobní rovině bych rád posílil svou fyzickou i duševní schránku, v rovině pracovní je mým cílem maximálně zviditelnit naší firmu na trhu, aby každý věděl, co je to Asseco a čím se zabývá.
Martin Hudeček, výkonný ředitel ORBIT
Martin Hudeček
Co pro vás znamenají Vánoce a jaký dárek si nejvíc přejete pod stromeček?
Vánoce je příležitost pro rytmus mého života. Ze dne na den se vše dostane do výrazného klidu, takového klidu, že až člověka zpočátku ruší. Ticho, klidné tempo kolem i ve mě. Hudba, pohádky, procházka a někdy i bílá krajina, horká kachlová kamna. Vánoce jsou o rodině, ať už za tím slovem má každý z nás cokoliv. Pro mě jsou to lidé a vztahy, tvořící mé zázemí. Kotvu pro můj rychlý život. Proto bych si do budoucna přál sedět u vánoční večeře nejen s manželkou, dětmi, rodiči i prarodiči, ale s celou svou rodinou. V takové atmosféře jsou dárky něčím navíc – navíc jsem své přání napsal Ježíškovi tak jej nemohu prozradit. Pod stromeček si ale nejvíce přeji právě tu rodinu a změnu kulis mého života. Nevadí mi ani určitá kýčovitost, která za tím vším vykukuje.
Patříte mezi to procento manažerů, kteří i o vánočních svátcích pracují (alespoň částečně) nebo si dopřejete absolutní a nerušený odpočinek?
Dopřeji si absolutní a nerušený odpočinek a zároveň budu celou dobu pracovat. Pokud tedy prací myslím přemýšlení nad budoucností, nad rozšiřováním možností ORBITu, ujasňování si co chceme a co chci já. Pro takovou práci jsou vánoční svátky ideální příležitostí. Změna kulisy a prostředí umožní odstup, pohled a myšlenky z jiných úhlů. Tato práce je ale můj život a zdroj energie. Práce uvnitř hlavy navíc neomezuje mé okolí a možnost si svátky užít.
S jakým předsevzetím a cíli vstoupíte do nového roku 2009, ať po stránce osobní i profesní?
Chci se mnohem více věnovat obchodování. Chci být více s našimi zákazníky a partnery, chci lépe chápat jejich podnikání a chci přenášet toto pochopení do ORBITu. Čekám dynamické období, které vlivem ekonomického vývoje mění potřeby. Být u toho a aktualizovat nabídku ORBITu podle těchto změn je můj úkol. Efektivitu, snižování nákladů či podporu podnikání zákazníci deklarovali vždy. Nyní se ale mění jejich priority a důraz na splnění slibů. Prostě musí zvýšit efektivitu a snížit náklady. Z podmiňovacího způsobu se stává imperativ. To je pro ORBIT šance. Náročný zákazník, který ví že musí, je náš zákazník.
V osobní rovině chci především pokračovat v uvědomování si svých potřeb a chápání sebe sama.