Layar od Mediatelu – rozšířená realita jako obchodní model

Katalogové služby jsou dnes poměrně nevděčný byznys – ve své papírové podobě mají víceméně odzvoněno a na Internetu oproti tomu zase vládne silně konkurenční prostředí. Velké internetové katalogy si nekonkurují pouze samy sobě navzájem, ale ze všech stran jsou v obležení nejrůznějších specializovaných start-upů a aplikací, založených na Web 2.0 principech fungování. Jednou cestou, jak udržet tempo s ostatními, jsou inovace. Na jednu z nich – tzv. augmented reality, se nyní podíváme.

Sedmého ledna společnost Mediatel, mezi jejíž vlajkovou loď patří online katalog Zlaté stránky, ohlásila vlastní vrstvu pro zahraniční aplikaci rozšířené reality s názvem Layar. Zařadila se tak po nesmělém technologickém demu od společnosti T-Mobile mezi první hráče na poli augmented reality v Česku. Jde jen o technologický gadget pro geeky, zajímavost na rozvíření trocha toho mediálního humbuku kolem, nebo seriózní platformu s fungujícím obchodním modelem?

Co to znamená, když se řekne Layar

Samotná aplikace Layar (plným názvem Layar Reality Browser), na které projekt (vrstva) běží, je projektem, který je podporován finanční skupinou Europan Directories, jenž vlastní i samotný Mediatel.

Aplikace momentálně funguje na mobilních zařízeních se systémy Android (T-Mobile G1, HTC Hero) a iPhone 3GS, které disponují výbavou GPS a digitálním kompasem. Poslední verze operačního systému Symbian OS 9.5, která by aplikaci po technické stránce také zvládla, zatím podporována není.

Jak aplikace funguje

Princip fungování programu je takový, že aplikace za pomoci dat z příslušné vrstvy do snímání okolí kamerou doplňuje data o jednotlivých objektech, které se nacházejí v okolí. Ve vrstvě od Mediatelu tak lze dohledávat podle kategorií, jako např. restaurace, obchodní centra, zdravotní střediska, autoservisy a další firmy či služby. Vyhledávat lze například podle jména společnosti nebo osoby.

Pokud například hledá uživatel, vybavený příslušným mobilním zařízením restaurace v okolí, vidí skrz fotoaparát na displeji telefonu místo, kde se firma ve sledovaném prostoru nachází. Spodní část displeje přitom po způsobu z herních HUD (Head-Up Display) rozhraní zobrazuje další praktické informace, jako je telefonní číslo, otevírací doba či vzdálenost v prostoru. Podobně, jako starší mobilní Zlaté stránky, umožňuje aplikace také okamžité spojení s vybraným subjektem přes telefon nebo prostřednictvím e-mailu.

Jaký je obchodní přínos

Odezva, kterou společnost očekává ze strany uživatelů, by měla být obrovská. Pavel Kotyza, Mobil and Voice Services Director ve společnosti Mediatel, v této souvislosti novináře upozornil na to, že jen starší verzi aplikace Zlaté stránky pro iPhone si během tří měsíců provozu stáhlo na 30 000 uživatelů. Tato původní aplikace umožňovala vyhledávat kontakty a firmy v závislosti na poloze, jako nejhledanější přitom Mediatel vyhodnotil taxi a lékárny. Aplikace je dostupná zdarma v aplikačních obchodech. Jaký je ale zisk pro zadavatele?

Luboš Čipera, výkonný ředitel pro Online služby a strategický rozvoj, říká: Vždy se snažíme přicházet s novými způsoby, jak spojit naše inzerenty s jejich potenciálními zákazníky a aplikace Layar je toho dobrým příkladem. Věříme, že bude mít v České republice stejně velký úspěch, jako v Nizozemí, kde již byla představena v rámci pilotního projektu.

Čiperovi vadí zejména to, že jsou Zlaté stránky stále ještě kritickou řadou uživatelů vnímány spíše jako telefonní seznam, pravidelné inovace ve formě aplikací proto považuje za nezbytné. Cíle managementu Mediatelu ostatně nejsou zrovna malé.

Mediatel jako inovátor i tržní vyzyvatel

Společnost sama sebe dle Čiperových slov vnímá jako vyzyvatele tržní jedničky, kterou je beze vších pochybností katalog Firmy.cz od Seznamu. Velkou výzvou je podle něj také změna způsobu, jakým uživatelé vyhledávají informace. Není žádným tajemstvím, že jen minoritní procento uživatelů (výjimku tvoří například právě uživatelé služeb Seznamu) chodí do katalogů přímo, na plné šíři dnes vítězí search, tedy přesněji zejména jedna z jeho manifestací – Google. Právě zde mají aplikace skrytý potenciál nejen přivést, ale hlavně udržet loajální uživatele.

Obchodní model lze tedy spatřovat právě zde – jde o podpůrný kanál pro portál, jeho skutečný význam ovšem není možné v tuto chvíli ještě odhadnout.

A uživatelský potenciál? Klientský zájem o aplikace zde prý rozhodně je, na konkrétní čísla si ale budeme muset ještě počkat. Ostatně nemělo by zůstat pouze u Zlatých stránek, Mediatel plánuje své zkušenosti s aplikacemi využít i u doplňkových služeb , jakými jsou katalogy TravelGuide.cz či Inform.cz.

Exit mobile version