V pondělí to v práci opravdu nefunguje, ani v IT odděleních

Lidé často uvádějí, že v pondělí jejich pracovní výkon nestojí za nic, protože jsou v myšlenkách ještě u mimopracovních aktivit. Totéž se ale tvrdí i o pátku. Odpovídá to realitě? V IT firmách a logistice při fungování dodavatelských řetězců prý ano, ukazuje studie založená na fungování Amazonu.

Studie výzkumníků z Lehigh University, University of Maryland a University of California (San Diego) uvádí, že příčina problematických pondělků není jen psychologická. Někde se přes víkend nevyřizují objednávky, takže jich je v pondělí prostě víc. V dalších případech se negativně projeví samotné přerušení podnikových procesů a jejich opětovný start. V pondělí trvá každopádně v Amazonu vyřízení objednávky déle a vzniká při tom více chyb. Do studie byla dále zařazeny data z přepravních služeb v USA a supermarketů v Číně, tam je to podobné.

Co s tím? Možná by šéfové neměli lidem na pondělí plánovat porady, protože pak tím hůře stihnou každodenní práci a budou dělat ještě více chyb. Nebo by stálo za úvahu určit na pondělí takové činnosti, kdy lidé spíše poslouchají a nemají tolik příležitostí udělat chybu – záleží samozřejmě na tom, jak konkrétní firma funguje. Možné je nabízet příplatky, přijmout na denní příděl práce více lidí nebo nabízet nějaké bonusy. To se samozřejmě netýká jen pondělků, ale i všech dní, které následují po svátcích. Současně automatizace také umožňuje, aby procesy byly nastaveny v pondělí na mírně odlišné fungování – třeba s jednou kontrolou navíc. Dokonce je možné, že např. nějaký systém umělé inteligence/automatizace firmu prozatím neuspokojuje a v průměru nefunguje lépe než lidští experti, ale v pondělí by stálo za to se na něj stejně spolehnout…

Yuliang Yao et al, „Monday Effect“ on Performance Variations in Supply Chain Fulfillment: How Information Technology–Enabled Procurement May Help, Information Systems Research (2019). DOI: 10.1287/isre.2019.0870

Zdroj: Lehig University

Exit mobile version