Tržní kapitalizace Google stoupá, kdy předežene Microsoft?

Peter Yared na webu CNet předpovídá, že Google se blíží okamžiku, kdy
v tržní kapitalizaci překoná Microsoft. Pro předsedu představenstva
Googlu Erica Schmidta by to byla hezká satisfakce. S Microsoftem totiž
soupeřil jako CEO Novellu i CTO Sunu, v obou případech však neúspěšně.
Křivky vývoje akcií Microsoftu a Googlu sdílejí stejný trend, nicméně
i přesto se k sobě přibližují. Současná tržní kapitalizace Microsoftu
dosahuje asi 215 miliard dolarů, v případě Googlu již přibližně 200
miliard. Protnutí obou křivek by mohlo mít symbolický význam a dalo by
se chápat jako konec éry PC/desktopu ve prospěch Internetu a webového
rozhraní.

Vývoj tržních kapitalizací společností Google a Microsoft od roku 2002 (Microsoft modře, Google zastoupen oranžovou barvou); kredit: YChart

To samozřejmě neznamená, že Microsoft je odsouzen k nějaké konečné
porážce a Google má definitivně zaručeno vítězství. Stačí si uvědomit,
že IBM, která dominovala v éře sálových počítačů, má nyní opět
kapitalizaci 221 miliard dolarů, tedy více než Microsoft i Google. IBM
nicméně v tuto chvíli dodává spíše služby. Yared z toho usuzuje, že
Microsoft, bude-li chtít Google opět předehnat, bude také nucen změnit
svůj podnikatelský model.

Pokud se podíváme na další hlavní další hráče na trhu, Oracle má v
tuto chvíli kapitalizaci asi 146 miliard, ale počátkem roku byla
hodnota firmy téměř stejná jako Microsoftu, Googlu nebo IBM. Apple s
kapitalizací 353 miliard se své konkurenci vzdálil výrazně. Jeho
úspěch (podle některých názorů) taktéž ukazuje konec éry PC/desktopu,
i když jiným způsobem než Google. Někteří analytici ovšem
předpovídají, že Apple je nyní ve fází největšího růstu, který však
nelze udržet a cena akcií společnosti nutně klesne.

Jak z toho odhadnout, kolik může při vstupu na burzu získat Facebook?
Peter Yared soudí, že 100 miliard dolarů nemusí být na rozdíl od mnoha
analytiků přemrštěná představa. Firma přece dominuje v jednom segmentu
současného uspořádání, řádově proto nemusí mít menší cenu než např.
Google.

Tolik P. Yared. K jeho analýze zbývá ale dodat, že zhruba stejná cena
akcií 2 firem neznamená, že by oba trhy byly stejně hodnotné – cenu
akcií Microsoftu snížilo např. to, že Microsoft v posledních letech
vyplácel dividendy. Podobná srovnání mají spíše orientační význam a
dělat z nich závěry o tom, že jedna éra končí a jiná začíná, je třeba
opatrně.

V diskusi na CNetu padly např. následující doplňující postřehy:

Nicméně přesto bych si, být investorem, vsadil v tuto chvíli spíše na
Microsoft a Apple než na Google a Facebook. U Googlu není úplně jasné,
jak chce zvyšovat příjmy z reklamy (pomineme-li ještě samospádem
probíhající posun inzerentů z klasických médií na Internet); pokud ho
používají téměř všichni, zbývá pouze uživatele nalákat k
intenzivnějšímu… ale čemu vlastně? Klikání na reklamu? Vyhledávání?

To si lze už spíš představit, že prostor pro větší vytěžení
stávajících uživatelů má Facebook; kdyby ovšem stále neexistovala
pochybnost, že je to jen jakási okamžitá móda, která náhle vezme za
své. Naopak nějaký vyhledávač informací funguje v rámci prakticky
každého prostředí (zde se pravda už může jednat o staromilský
předsudek někoho, kdo k facebookové generaci nepatří).

Exit mobile version