„Panasonic nepovažuje trend BYOD (tedy možnost přinést si své vlastní zařízení), jako dobrou volbu pro podniky a jejich mobilní pracovníky, kteří jsou závislí na mobilních zařízeních a ICT technologie jsou klíčové pro jejich primární pracovní procesy. BYOD se…,“ a tak dále a tak dále, více si můžete přečíst v oficiální tiskové zprávě, která působí trochu jako z jiného světa. Proč ale vůbec firma jako Panasonic na BYOD útočí? Chce se přiživit na vlně popularity fenoménu, nebo má proti němu v ruce skutečně smysluplné argumenty?
Pokud firma zaměstnává někoho na pozici CIO, případně má nějaký její ekvivalent (například vedoucího IT oddělení či jen rozumného sysadmina), jen těžko si představit, že dojde k implementaci BYOD konceptu v takovém rozsahu, že může přinést komplikace pro samotné fungování společnosti. Zvláště když se zaměříme na otázku bezpečnosti. A obsluha kritických systémů metodou BYOD? Nedokážu si vzpomenout, že by někde, kde dokáží s pojmem kritická infrastruktura (systém) pracovat, by něco takového udělali. Pokud se zeptáte malé firmy, ta totiž žádnou kritickou infrastrukturu ze svého pohledu nemá, i když to není pravda. Jenom si to neuvědomuje. Tam samozřejmě již z logiky fungování firmy a zvláště při „švarc“ systému a jeho derivátech ke vstupům do kritické infrastruktury v rámci BYOD dochází.
To, co Panasonic zdůrazňuje, a čeho se týkají jeho připomínky, jsou ale v podstatě spojené nádoby – buď vaše činnost vyžaduje specializovaná řešení a tím se vylučuje BYOD nebo pro svůj byznys používáte standardní zařízení. A zde je to spíše o stanovení minimálních požadavků na BYOD a metodice. BYOD přece není o tom, přines si jakékoliv vlastní zařízení a nějak ho do sítě píchneme. Jak se nenápadně snaží podsunout odpůrci BYOD. Mimochodem sám mezi ně patřím, protože současný koncept BYOD nemá zpříjemnit lidem práci s jejich zařízením, ale v drtivé většině ušetřit firmě náklady.
Podíváte-li se na segmenty, ve kterých Panasonic působí, tam se nasazení BYOD zdánlivě skutečně nezdá dobrým nápadem. A on také není, jenže to nemusí nutně platit pro všechny.
Zpravidla se to ve skutečnosti vztahuje pouze na jádro, tedy klíčové prvky, provozy nebo zaměstnance.
A zde se odstáváme k jádru problému, proč se Panasonic bojí BYOD jako čert kříže? Jejich notebooky v segmentu, pro který jsou určeny a kde mají smysl, či spíše je nutnost nasadit odolná řešení představují ideální řešení. Jenže pokud na stavbě potřebujete pro inženýry odolný tablet, neznamená to, že ho potřebují také všichni ostatní zaměstnanci. Jenže obchodník se bude samozřejmě snažit prodat svoje zboží do celé firmy. A potřebují dispečeři v kanceláři, byť v buňce na stavbě, odolný notebook? Někdy ano, ale většinou ne. Totéž se týká zdravotnictví – ano, záchranná služba logicky potřebuje odolný notebook, na některých odděleních specializované zdravotnické tablety, ale pro ostatní provoz by dokázalo osazenstvo využít BYOD – samozřejmě po implementaci bezpečnostních řešení. Takže pokud by některý z těchto segmentů uvažoval o přechodu na BYOD, může se lehce stát, že místo prodejů desítek kusů, zamíří do dané organizace tak dva, tři kousky. A to by se mi jako prodejci také nelíbilo.
A co je horší, Panasonic nemá pro BYOD segment co nabídnout. Dokonce i jejich manažerské Toughbooky jsou ve srovnání se zbytkem trhu spíše předražené, takže si je málokdo jako „soukromé“ zařízení pořídí. A je zde ještě jeden problém, on je v podstatě ani nikdo nenabízí. Profesionální Toughbook si jako BYOD koupí rovněž málokdo. Zvlášť, když si vzpomenu na vlastní zkušenost, kdy jsem potřeboval odolný notebook a nemohl si dovolit vysázet potřebnou částku na dřevo. Jelikož jde o profesionální řešení, chcete se vyhnout nákupu od resellerů. Problém je, že Panasonic v ČR nenabízí, alespoň já o tom nevím, program prodeje na splátky pro profesionály jednotlivce. Takže řada z nich raději místo Panasonicu zvolila o něco méně obrněný Dell ATG nebo sáhla po Getacu, kde se bylo možné rozumně domluvit.
A když už jsme u Panasonicu, moc bych si do úst nebral běžné chytré telefony – je to minimálně netaktické. Jak že se to jenom jmenoval ten smartphone? Eluga? Model, kterým Panasonic hodlal opětovně vstoupit na evropský trh a následně z něj po několika měsících vypadnul se staženým ocasem. Takže v tomhle segmentu nemá Panasonic ani běžné, natož odolné řešení a bude nám vykládat něco o nevhodnosti? Jaký mobil tedy máme v tomto případě použít? Nebo nám Panasonic řekne, že by se mobily neměly používat vůbec?
A efektivnost konceptu BYOD mobilními profesionály? Ta přece záleží na jeho modelu. I mobilní profesionál vystačí s běžně dostupnými modely – vždyť pro efektivní správu v řadě případů dostačuje vPro. A varování, že snaha uspořit na koncových zařízeních může vést až ke zvýšení nedostupnosti firemních IT prostředků pro klíčové pracovníky? To samozřejmě ano, ale jak znám Panasonic, jejich pohled se upírá na velké společnosti s vlastním IT oddělením, které by muselo být padlé na hlavu, aby něco takového připustilo.
Samozřejmě s řadou varování Panasonicu lze i souhlasit, nicméně BYOD se stále vyvíjí a tak jako není použitelný a vhodný pro řadu situací, v některých oblastech ho lze bez problémů aplikovat. V každém případě bychom se neměli nechat tlačit někam jenom momentálními obchodními zájmy jediného prodejce.