V dnešním rozhovoru na ITBiz.cz zabrousíme do světa antivirů. Jaroslav Fabián, marketingový ředitel společnosti ESET, hovoří o minulosti i současnosti virů, způsobech, jak s nimi bojovat, i o aktuálních projektech ESETu.
Jaroslav Fabián, marketingový ředitel ESET.
Jaká je pozice ESETu v současnosti?
Jak vyplynulo z únorového průzkumu společnosti United Consultant, značku ESET NOD32 Antivirus zná skoro 450 milionů lidí. Průzkum byl prováděn na kontrolním vzorku 30 tisíc internetových uživatelů v 29 zemích světa včetně Japonska, Číny, Mexika, Velké Británie, Německa či Argentiny. ESET v současnosti prodejní zastoupení ve více než 180 zemích světa a prodeje našeho software se počítají v desítkách milionů kusů. V porovnání s konkurencí to nelze blíže specifikovat, protože ani konkurenti nezveřejňují přesná čísla.
Licence se měnit nebudou
Každý výrobce softwaru bojuje s nelegálními instalacemi. Řeší tento problém také ESET?
Máme hrubý přehled o tom, kolik je našeho softwaru instalováno nelegálně. V některých sociálních skupinách to může být vyšší číslo, Je to významný rozdíl, když si náš software nainstaluje student na kolejích a dál ho už nešíří, nebo jestli ho vypaluje či jinak nelegálně sdílí s dalšími uživateli, případně když si ho nainstaluje na počítače celá firma.
Je možné, že by si v budoucnu uživatelé platili jen nějakou část ochrany počítače, dejme tomu na základě měsíčního fee?
To, co antivirová společnost poskytuje, je v zásadě služba. Služba zabezpečení vašeho pracoviště pravidelně aktualizovaným software. ESET Smart Security například pracuje jako jednolité inteligentní jádro obsahující antivirus, antispyware, antispam a firewall. A možnost měsíčního fee? Kdo chce použít bezpečnostní software jen po omezenou dobu např. jednoho měsíce, má možnost stáhnout si zkušební verzi zdarma. Pokud chce zákazník využívat služby našeho software déle, má možnost zakoupení jednoleté či dvouleté licence. Momentálně si nemyslíme, že by nutnost obnovovat stále nějaký typ měsíčního fee, byla tím správným krokem, který by naši zákazníci ocenili.
Vím, že podporujete školy. Co ale musí škola udělat pro získání těchto zvýhodněných licencí?
Nemusí udělat prakticky nic. 50% slevu poskytneme každému školskému zařízení, které je uvedeno v Registru sítě škol vedeném ministerstvem školství ČR. Výhodou je i to, že zaměstnanci těchto škol mohou využívat produkty ESET zdarma i na svých domácích počítačích. Za každých 10 licencí pro školu si totiž mohou vyžádat 1 licenci ESET NOD32 Antivirus nebo ESET Smart Security na 1 PC zdarma v délce trvání zakoupené licence pro danou školu. Také poskytujeme slevu všem studentům, kteří předloží ISIC kartu, a to ve výši 50 %.
Antivirová ambulance: léčíme počítače
ESET letos rozjel projekt anivirová ambulance. Co je základním smyslem?
Antivirová ambulance poskytuje jedinečnou službu kontroly a odvirování počítače zdarma. Slogan projektu „Přivezeme experty na váš počítač“ vyjadřuje jeho hlavní smysl – konzultace v regionu. Jezdíme po celé republice, jsme blíže lidem, kteří třeba náš software neznají. Celý projekt samozřejmě plní i roli propagace naší značky.
Využívají lidé služeb ambulance?
Lidé nám nosí své počítače a srdečně vyjadřují své díky po jejich odvirování zdarma. Fanoušci antivirové ambulance s námi komunikují i na Facebooku, ve skupině „Nemáme rádi viry“, která je blízce spjatá s tímto projektem. Máme již téměř deset tisíc fanoušků a jejich počet roste každým dnem. Je příjemné potkávat se s fanoušky osobně a to se nám díky ambulanci podařilo.
Jaký virus vám v posledním roce nejvíce zamotal hlavu?
Těžko říci, jestli byl mezi stovkami tisíc virů takový, který by stál konkrétně za zmínku. Hodně se šíří falešné antiviry a nově útočníci také využívají sociálních sítí jako Facebook a Twitter. A smozřejmě Conficker.
Efektivní analýza nových hrozeb je nutností
Kolik nových škodlivých kódů denně vznikne?
Přesně je to velice těžké říci, ale během jednoho dne vznikne více než 100 tisíc druhů unikátních infiltrací. Dříve, tedy před masivním rozšířením internetu, trvalo virové nákaze řádově měsíce či týdny oblétnout svět. Dnes je to otázka i několika málo minut. Ve viruslabu v Bratislavě je zajímavé sledovat masivní šíření hrozeb na celosvětové mapě online. Brzy ji budeme sdílet s našimi uživateli.
Jak dlouho vám trvá, než vytvoříte protilék a vypustíte do světa aktualizaci antiviru?
Při výše zmíněném množství nových virů není již možné pouze reagovat na nové virové nákazy ruční analýzou. Musíme dané procesy automatizovat. Bezpečnostní software ESET staví především na své pokročilé heuristické analýze. Díky ní jsou ESET produkty schopny rozlišit podezřelé chování škodlivého software, bez toho, aby jej musela obsahovat knihovna již známých hrozeb. Řešení ESETu jsou všeobecně známy svou efektivitou v této oblasti, ať už jde o odhalování doposud neznámých hrozeb jako takové či o minimální úroveň falešných poplachů, která přispívá k uživatelskému pohodlí našich zákazníků.
Co si myslíte o tom, když si lidé odmítají nainstalovat antivirový program?
Že přehnaný optimismus je v některých oblastech spíše ke škodě, než k užitku. Věděli jste, že podle statistik například řidiči nejčastěji havarují vlastní vinou v okruhu 15 kilometrů od svého bydliště? V oblastech, které důvěrně znají, nevěnují totiž takovou pozornost řízení. Podcení riziko a pak se diví. Bez antivirového programu můžete nějakou dobu fungovat – ale dříve nebo později bude váš počítač napaden.
Nabízíte také zdarma ESET Online Scanner? Nepřipravujete se tím o zákazníky?
ESET Online Scanner je dobrým detektorem škodlivých infiltrací, avšak ze své podstaty je jednorázovou službou zdarma. Dokáže detekovat malware, který již napadl váš počítač a je již v něm. Je tedy možné, že škodlivý kód svou primární funkci již vykonal a škodu již napáchal. Online Scanner nedokáže zabránit hrozbám v průniku do vašeho počítače, v čemž naopak ostatní produkty ESETu excelují. Cílem ESET Smart Security a ESET NOD32 Antiviru je zastavit hrozby PŘEDTÍM než váš počítač infiltrují – brání již v okamžiku pokusu o průnik, stažení škodlivých dat, či jejich načtení z vloženého média.
Viry jsou všude
Je pravda, že existuje mnohem méně virů pro Mac. Proč tomu tak je?
Škodlivé kódy na platformě Apple existují, ale pro útočníky není zatím tato platforma tak zajímavá. Je ale otázkou času, kdy i počítače Mac budou masivně napadány díky zvýšené oblibě mezi uživateli.
Jak se vyvíjely viry a jejich šíření od těch prehistorických až po dnešek?
Rozšíření virových nákaz přišlo v podstatě až s nástupem a rozšířením prvních disket. Ty měly kapacity od řádu kilobajtů až několika málo megabajtů. Prvotně měly viry spíš exhibicionistické či destrukční zaměření, tedy měli nějakým pokud možno nepřehlédnutelným způsobem upozornit na sebe či svého tvůrce. Takže vás například vesele žádaly o sušenku (vir Sušenka) případně se stejným rozmarem rachotili mechanikami počítačů či formátovali naše pevné disky. To většina uživatelů skutečně nepřehlédne.
Skutečně nebezpečné virové infiltrace dneška usilují o přesný opak. A to, abyste si jich pokud možno vůbec nebo co nejdéle nevšimli. Stejně jako jejich tvůrci se stále více profesionalizují a jejich cílem je vytěžit z vás maximum, nikoliv upozornit na to, jak je jejich tvůrce dobrý, protože se dostal přes vaši ochranu. Co se týká jejich šíření, dostali jsme se obloukem opět na začátek. Kromě internetu jsou tak i dnes, stejně jako před dvaceti lety, opět populární novodobé diskety v podobě moderních velkokapacitních vyměnitelných médií.
Proč si myslíte, že viry vůbec vznikly?
Jak už zaznělo v předešlé otázce. Na počátku bylo bezesporu ego a touha ukázat, že to člověk dokáže. Že je tak dobrý. V některých případech určitě i smysl pro humor či škodolibost.
Dnes jsou ty pohnutky z velké většiny zištné. Získat z počítače co nejvíce informacích o jeho uživatelích a zpeněžit je. Ať už formou přidání všech vašich adres a kontaktů do databází tvůrců nevyžádané reklamy, případně rovnou zneužitím vašich přístupových údajů, čísel kreditních karet nebo jejich prodejem dále.
Časopis pro zákazníky, Facebook pro fanoušky
Pro své zákazníky vydáváte časopis Dvojklik (www.dvojklik.cz), co jim přináší?
Dvojklik.cz je dvouměsíčník a je distribuován výhradně elektronicky. Pravidelně informujeme nejen o novinkách v produkci ESET, ale zejména o zajímavostech ze světa technologií a samozřejmě počítačové bezpečnosti. Je to benefit pro naše fanoušky, který by je měl pobavit a ukázat jim ESET i v jiném světle než jen jako výrobce bezpečnostních řešení.
Kdo se na tvorbě Dvojkliku podílí?
Redakční rada Dvojklik.cz magazínu je složena interně ze zástupců vedení české pobočky, odborníků na online problematiku, marketing, obchod, virology a šéfredaktora nám dělá Jakub Lohniský z agentury Relative PR, ta jej i produkčně zajišťuje. O kvalitě časopisu hovoří i fakt, že jsme aktuálně uzavřeli mediální partnerství s vydavatelstvím IDG, konkrétně magazínem PC World, který se bude aktivně podílet na jeho distribuci online v pilotním projektu do konce roku 2009.
Nebylo by lepší poskytovat osvětové informace trochu přístupněji, třeba formou weblogu?
Smysluplné jsou všechny formy, které se přibližují svým čtenářům. Osvětové informace šíříme pomocí mnoha kanálů – Partnerské zóny pro prodejce, pravidelného ESET Partner Newsletteru, P.O.S. materiálů na prodejnách, specializovaných plakátech ve školách a počítačových hernách, …). Populárnější variantou k weblogu je například Facebook a naše oblíbená skupina Nemáme rádi viry. Dvojklik.cz magazín je svou svěží a novou formou komunikace s našimi uživateli a fanoušky rovněž novinkou. Naší snahou je nabídnout i zábavné informace a návody z oborů lidské činnosti, které nás zajímají. V ESETu naleznete fanoušky golfu, vodáctví, motocyklů, kuchaře amatéry, pilotky ultralevých letadel, atd. Proč se nepodělit o lidský faktor naší firmy s ostatními?
Vyplatí se podle vás aktivita na Facebooku?
Bezesporu ANO. Spatřuji v této formě komunikace výhodu ve vedení aktivního dialogu nikoli jen pasivního vystavování informací, které očekávám, že budou někoho zajímat. Popularita sociálních sítí roste exponenciální řadou a je důležité být opět na vrcholu vlny. Více než 9 500 fanoušků je toho důkazem. Děkujeme za jejich náklonnost i touto cestou.
Profil
Jaroslav Fabián se narodil v Praze v roce 1976. Vystudoval střední průmyslovou školu elektrotechnickou – obor Výpočetní a sdělovací systémy. V roce 1999 úspěšně získal diplom CIMA-A (Český institut pro Marketing), bakalářská studia zakončil na Vysoké škole ekonomie a managementu v oboru Podniková ekonomie – marketing a v současnosti pokračuje studiem tamtéž v oboru Management firem. Celou profesní praxi zůstal věrný bezpečnostnímu SW a marketingu antivirů. Po 11 letech ve společnosti PCS a krátkém působení ve společnosti Districom nastoupil na pozici Marketingového ředitele do společnosti Eset Software, kde působí dodnes.
Začínal jako recepční-asistent a váží si dodnes každé práce. Miluje vodáckou turistiku a vodní aktivity. Je ženatý, má dceru a očekává narození druhého potomka.