Cloudové technologie, to nejsou samozřejmě pouze počítače a služby, ale také řada lidských věcí okolo: nás dnes bude zajímat zejména co cloud a investice do něj pro tento rok a pochopitelně také, co to znamená pro běžného zaměstnance a jeho místo.
Pro letošní rok by se trend dal shrnout stručně: cloud poroste, avšak najímání lidí nikoliv. Vše totiž naznačuje za současného ekonomického stavu tomu, že korporátní zákazníci budou sice zvyšovat svoje výdaje za cloudové technologie a služby, ovšem neplánují najímat nové lidi. Tento trend je zřejmý hned z několika věcí: zejména z dat získaných od vlád různých zemí, z všemožných průzkumů, rozhovorů s IT odborníky a zkrátka lidmi, kteří mají moc o výdajích na cloud či HR rozhodovat.
Agentura IDC pro letošek předpověděla jen pro veřejný americký trh cloudových služeb růst celých 24 % (z 14,2 miliard USD ročně údajně vzroste na 17,6 miliard v roce letošním). Dospět k podobnému závěru by nicméně nebylo příliš náročné ani pro nestudovanou hlavu: korporátní
IT sféra vykazuje zřetelný posun ke zvyšujícímu se zájmu o cloud a vše okolo něj – jedna z firem dokonce mluví o podobné horečce, jakou byly první pokusy o e-commerce s příchodem internetu.
Co to vše znamená v normální mluvě? Firemní zástupci vynakládají (a v nejbližším minimálně cca dalším roce i nadále budou vynakládat) své dostupné prostředky na cloudový hardware a služby, popřípadě budou obnovovat konzumaci služeb potlačených tržní recesí – namátkou takový Dell za minulý týden hlásil zvýšený zájem o podobné služby ze strany firem o 5 % (tj. v ročním objemu 15,7 miliard USD). Také IBM si solidně zlepšilo pozice.
A co personalistika?
Dobrá zpráva se však týká výhradně a pouze prodejců „železa“ a služeb samotných, lidé, kteří v letošním roce plánovali začít budovat kariéru stavící na cloudových technologiích to nebudou mít vůbec snadné: dle aktuálně dostupných dat z USA (a že to v IT branži jinde nebude příliš jiné) jasně značí, že nezaměstnanost mezi IT profesionály je nejvyšší ze všech profesí.
Například programátorů bylo v roce 2007 nezaměstnaných jen 2,2 %, ovšem v roce 2010 to bylo celých 5,7 %. Jak značí data, nejhůře se vedlo specialistům na počítačovou podporu, kterých bylo v roce 2010 celých 7,7 % nezaměstnaných. A jaký za tím je důvod? Firmy prý poslední rok vyšší měrou konsolidovaly svůj hardware, což se pochopitelně projevilo na jeho vyšších nákupech a tedy logicky zůstalo méně prostředků pro HR.
Firmy se dnes obecně snaží o to, být maximálně flexibilní a tím pádem i schopné, co nejsnadněji používat globální služby (třeba snadno využívat outsourcing apod.) a tedy nebýt vázané na jednoho-dva domácí poskytovatele určitých služeb. Na tom ostatně stojí filozofie cloudu. Tak či onak, firmy mezi lety 2010 a 2011 změnily svůj názor na prioritu cloudu: o rok dříve byl cloud na 10. pozici v žebříčku nejdůležitějších věcí pro firmy a to s 27 % podílem, avšak dnes je na příčce 4. s 59 %. Něco podobného jsme nakonec na trhu viděli i v letech 1998-1999, kdy firmy hledaly ty nejlepší způsoby, jak využít internet.
Tedy shrnuto a podtrženo: najímaní v IT se pro letošek nemá zlepšit, výjimečně se však prý dá v nějaké skutečně obří firmě (rozpočet na IT přes 20 milionů USD) očekávat cca 2 % růst v některých oblastech.